stamkunde Skrevet 22. februar 2022 Del Skrevet 22. februar 2022 Kommer man til å bytte kjørelys selv på wolkswagen passat 2008 modell? Eller må man demontere hele støtfangeren? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. februar 2022 Del Skrevet 22. februar 2022 Noen ganger kan man gå inn via hjulbuen. Innerskjermen kan ofte løsnes eller tas av. Går ut i fra du har sjekket tilgangen ovenfra. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 22. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2022 sedsberg skrev (51 minutter siden): Noen ganger kan man gå inn via hjulbuen. Innerskjermen kan ofte løsnes eller tas av. Går ut i fra du har sjekket tilgangen ovenfra. Ja, det er smart løsning vil jeg tro. Faktum er at innerskjermen har løsnet noe allerede. Hva heter de festene som man låser fast innerskermen? Kan pæren på noe måte bli feil montert ved skift? Jeg husker verksted ved et tilfelle uttrykket pærene hadde feil vinkel... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. februar 2022 Del Skrevet 22. februar 2022 Spørs jo akkurat hvilken årsmodell det er, men på Passat med xenon så må frontfangeren av eller i løsnes i like stor grad at den like godt kan fjernes helt for å få bedre plass. Finnes garantert en video av dette på youtube om du søker litt. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 stamkunde skrev (10 timer siden): Kommer man til å bytte kjørelys selv på wolkswagen passat 2008 modell? Hvilken modell er bilen? Hva slags lys har bilen? Xenon/halogen? Antar du spør om bytte av defekt lyspære? stamkunde skrev (9 timer siden): Hva heter de festene som man låser fast innerskermen? VW bruker ofte skruer med torx-hode til feste av innerskjerm etc.; Fås hos merkeforhandler og tredjepart som eks. bildeler.no stamkunde skrev (10 timer siden): Kan pæren på noe måte bli feil montert ved skift? Pæren sitter montert i en egen sokkel/ramme og så lenge man monterer ny pære i denne sokkelen og får den riktig på plass,… blir det ikke feil :p På noen biler er det utfordrende å finne ut hvordan pæren i hele tatt er festet og skal tas ut og hvor mye som må demonteres for å komme til, ref. hva Opelduude skriver. Gjort på feil måte, risikerer man å ødelegge noe = potensielt dyrt å fikse… Sjekk gjerne flere YouTube-videoer (for å få en bedre forståelse av jobben) da en del av de man finner viser fremgangsmåter som kan være nærmest feil og gi større sjanse for å ødelegge noe. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2022 metoden å bytte, men virker å være relativt avansert. Modell Passat 2008 modell. Når man er inne bak front lykten, bør man skifte alle 4 samtidig? for jeg regner med det er totalt fire lys kilder som er der. Jeg vet ikke hva xenon lys koster eller parkeringslys. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Det er en myte at man må demontere støtfangeren, det holder å løsne litt på sideskjermen så kan man få lykten helt ut. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 8 minutes ago, Powertrainer said: Det er en myte at man må demontere støtfangeren, det holder å løsne litt på sideskjermen så kan man få lykten helt ut. Var ikke det på B5? Hadde Touran fra denne tidsperioden med Xenon. Tok vel et par timer å utføre jobben. Trengte ikke jekke opp bilen, men bare snu hjulene og brukte en litt liten skrutrekker (Ikea sin...) for å løsne skruene i hjulbue. Det var også en plastnagel mellom støtganger og skjerm - ødela disse når jeg tok de av og hadde ikke nye for hånden, men erstattet de egentlig bare med strips. Dette var vel egentlig mer jobb enn å fjerne hele fangeren. Greit å skifte begge Xenon-pærene når man først er i gang, og det det er litt jobb, styr unna billigpærer der man ikke er kjent med kvaliteten (nå er det vel 10 år siden jeg gjorde dette, og mente jeg betalte ca. 600 kr/stk for Osram D2s-pærer hos lokal bilrekvisitabutikk). Min erfaring fra Touran-en var ellers at man kan forvente en haug feilvarsel i dash etter at batteri har vært koblet fra en periode, men at disse feilmeldingene forsvinner etter litt kjøring. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2022 NULL skrev (2 timer siden): Min erfaring fra Touran-en var ellers at man kan forvente en haug feilvarsel i dash etter at batteri har vært koblet fra en periode, men at disse feilmeldingene forsvinner etter litt kjøring. kan jeg finne noen steder datamaskin som jeg kan koble til bilen for å få all informasjon om bilen? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 1 hour ago, stamkunde said: kan jeg finne noen steder datamaskin som jeg kan koble til bilen for å få all informasjon om bilen? Litt usikker på hva du egentlig mener her. Men som sagt, feilvarslene forvant etter noen kilometers kjøring. Men ja, det finnes diagnosesystemer som kan kobles til bilen for å lese ut feilkoder osv. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) NULL skrev (4 timer siden): Var ikke det på B5? Hadde Touran fra denne tidsperioden med Xenon. Tok vel et par timer å utføre jobben. Trengte ikke jekke opp bilen, men bare snu hjulene og brukte en litt liten skrutrekker (Ikea sin...) for å løsne skruene i hjulbue. Det var også en plastnagel mellom støtganger og skjerm - ødela disse når jeg tok de av og hadde ikke nye for hånden, men erstattet de egentlig bare med strips. Dette var vel egentlig mer jobb enn å fjerne hele fangeren. Greit å skifte begge Xenon-pærene når man først er i gang, og det det er litt jobb, styr unna billigpærer der man ikke er kjent med kvaliteten (nå er det vel 10 år siden jeg gjorde dette, og mente jeg betalte ca. 600 kr/stk for Osram D2s-pærer hos lokal bilrekvisitabutikk). Min erfaring fra Touran-en var ellers at man kan forvente en haug feilvarsel i dash etter at batteri har vært koblet fra en periode, men at disse feilmeldingene forsvinner etter litt kjøring. Jeg hadde en passat 2005 modell. Googlet og det sto gjentatte ganger at støtfanger måtte fjernes og at jobben tok rundt 2timer, sto også at verksted tok rundt 3500kr for jobben. Jeg kjøpte xenonpære på jula eller biltema til 250kr, løsnet lykta og løsnet noen bolter for framskjermen og kunne da lirke ut hele lykta og bytte pære. Brukte under en halvtime på jobben. Endret 23. februar 2022 av Powertrainer Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 Powertrainer skrev (13 timer siden): Jeg hadde en passat 2005 modell. Googlet og det sto gjentatte ganger at støtfanger måtte fjernes og at jobben tok rundt 2timer, sto også at verksted tok rundt 3500kr for jobben. Jeg kjøpte xenonpære på jula eller biltema til 250kr, løsnet lykta og løsnet noen bolter for framskjermen og kunne da lirke ut hele lykta og bytte pære. Brukte under en halvtime på jobben. ja, det var også det jeg fikk sist beskjed fra verksted, de måtte fjerne støtfangeren og siden dem gjorde det så byttet dem begge lyktene. Men hva med parklysene, er det samme prinsipp, eller kan man gjøre det fra baksiden av lykten og under panseret? Det er særdeles omfattende måte å bytte en xenonpære. Jeg fikk tips engang at man kunne gjøre det fra bak lykt og under panseret, er det virkelig ingen innganger fra der? bare lurer på, men jeg vet dere vet mer enn meg. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 1 hour ago, stamkunde said: ja, det var også det jeg fikk sist beskjed fra verksted, de måtte fjerne støtfangeren og siden dem gjorde det så byttet dem begge lyktene. Men hva med parklysene, er det samme prinsipp, eller kan man gjøre det fra baksiden av lykten og under panseret? Det er særdeles omfattende måte å bytte en xenonpære. Jeg fikk tips engang at man kunne gjøre det fra bak lykt og under panseret, er det virkelig ingen innganger fra der? bare lurer på, men jeg vet dere vet mer enn meg. Tror det for parklys holder å åpne opp innerskjerm, så kommer man til. For Xenon skal man huske at det er veldig mye mer enn pæren som skal ut. Ballast-biten som sitter bak er ganske stor. Dette gjør jo også at dybden på luktene blir lang. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 stamkunde skrev (3 timer siden): ja, det var også det jeg fikk sist beskjed fra verksted, de måtte fjerne støtfangeren og siden dem gjorde det så byttet dem begge lyktene. Men hva med parklysene, er det samme prinsipp, eller kan man gjøre det fra baksiden av lykten og under panseret? Det er særdeles omfattende måte å bytte en xenonpære. Jeg fikk tips engang at man kunne gjøre det fra bak lykt og under panseret, er det virkelig ingen innganger fra der? bare lurer på, men jeg vet dere vet mer enn meg. Såvidt jeg husker så konkluderte jeg med at det var for trangt. Løsnet da lykten men manglet da 1-2cm plass for å dra den ut, løsnet da 2-3skruver på toppinnfestingen av framskjerm for å få nok klaring til å lirke lykten ut. Verksteder liker jo å tjene penger så de vil nok ikke like at den metoden blir almenn kjent. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Verksteder følger ofte bruksanvisningen fra produsenten. Ser på mekanikere på Youtube, hvor ifølge bruksanvisningen så stod det at jobben ville ta 7 timer, men med litt triksing så var jobben gjort på under 2 timer. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Er det vilkårlig type xenon lys man skal kjøpe? Eller det spesielle merker man skal kjøpe? Trenger hjelp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Må selvsagt ha riktig type. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 1 hour ago, stamkunde said: Er det vilkårlig type xenon lys man skal kjøpe? Eller det spesielle merker man skal kjøpe? Trenger hjelp. Antar du hos en del bilrekvisitafirmaer slenger inn regnr, og så vil de kunne presentere hvilke pærer som er kompatible ut i fra det. Hos VW var vel D2S mest vanlig. Regner med man ellers finner info på web.... Tenker man også finner servicemanual/reperasjonshåndbøker på web. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 26. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2022 NULL skrev (På 25.2.2022 den 13.40): Antar du hos en del bilrekvisitafirmaer slenger inn regnr, og så vil de kunne presentere hvilke pærer som er kompatible ut i fra det. Hos VW var vel D2S mest vanlig. Regner med man ellers finner info på web.... Tenker man også finner servicemanual/reperasjonshåndbøker på web. takk. Leste det var noen i tråden som har kjøpt på biltema. Synes det veldig dyrt å dra på verksted. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 Verksted i Norge er dyrt. De må ha utstyr for millioner stående klart til alle mulige reparasjoner. Det er krav fra fabrikken om hva slags utstyr verkstedene må ha stående klart. Mye av dette utstyret må godkjennes årlig. Det er lisenser for mange titalls tusen i året på div dataprogram. Mekanikerne må på kurs for å lære noe nytt hele tiden osv osv. Hver enkelt mekaniker skal ha eget verktøy for nærmere 100 tusen kr +++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå