Gå til innhold

Powerbank / UPS for Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Hei!

Usikker på om dette er riktig sted å poste, men vi prøver :)

Skal ha med meg en Raspberry Pi på farten, og er på jakt etter en powerbank til denne.
Men blir å lade denne i bilen / mens jeg kjører MC, ser det finnes en del powerbanks med pass through, men er det noen her som er kjent med noen som fungerer bra? Og som fungerer mer som en UPS, hvor den kan kontinuelig levere strøm, selv om du kobler powerbanken fra hva enn som lader den, da det er viktig for meg at Pi'n ikke slår seg av (en type always on modus?)
Når det kommer til størrelse på powerbanken så tenkte jeg på noe fra 10k mah og oppover.

Har funnet et par eksempler på reddit, sånn som:

https://www.amazon.com/ZMI-PowerPack-Ambi-USB-C-Power/dp/B07N7ZQ68Z og https://voltaicsystems.com/v50/
Men hadde vært greit med noe jeg kan kjøpe fra en norsk nettbutikk.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Gavekort said:

https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson,-Powerbank-USB-C-26800-mAh/p/38-9687

Denne kan lade over USB-C og forsyne over USB-A samtidig. Jeg testet det nettopp selv på min.

Takk for tipset, ser i en av kommentarene på enheten at om noe trekker for lite strøm, så kan powerbanken tro at ingenting trekker strøm og dermed stoppe å gi strøm til hva enn den er koblet til (sorry om dette ble litt forvirrende)

 
Quote

 

Kan den lade og gi lading samtidig?

Kan powerbanken lade opp banken, samtidig som den gir strøm til tilkoblet utstyr? F.eks: Lades via USB-C, samtidig som det er tilkoblet en raspberry Pi i USB-A?

 
Quote

 

Hans-Even, Clas Ohlson

Powerbanken kan lades selv om den er i bruk. Når Raspberry Pi/Arduino er inaktiv så går den i strømsparingsmodus. Da kan det hende at maskinen trekker så lite støm at Powerbanken tror at den er "fulladet" og skrur seg av. Vi har dog ikke testet den med Raspberry Pi så vi vet ikke om det fungerer.

 

 

 

Power banken virker som et greit alternativ, men ønsker helst å finne noe som man kan tvinge til å "alltid være på" uansett om noe trekker strøm eller ikke.

Lenke til kommentar
TheFrozenLink skrev (1 minutt siden):

Takk for tipset, ser i en av kommentarene på enheten at om noe trekker for lite strøm, så kan powerbanken tro at ingenting trekker strøm og dermed stoppe å gi strøm til hva enn den er koblet til (sorry om dette ble litt forvirrende)

 

Power banken virker som et greit alternativ, men ønsker helst å finne noe som man kan tvinge til å "alltid være på" uansett om noe trekker strøm eller ikke.

Riktig. Men tror en Raspberry Pi 4 er strømsulten nok til å holde powerbanken i gang. De har god retur policy på Clas Ohlson, så du kan jo bare forsøke.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sdf123 said:

Kan jeg spørre i hvilke tilfeller man ønsker å ha med seg rpi rundt? Høres ut som et morsomt prosjekt.

Såklart!

Jobber med et lite prosjekt hvor jeg ønsker å livestreame til Twitch når jeg skal kjøre rundt på MC i Norge. Selve Pi'n skal sende video den får fra en GoPro til en server jeg har hjemme, som PC'en min igjen henter ut og strømmer til Twitch.

Grunnen for at jeg gjør det på denne måten er fordi det er mer stabil og sikker måte å streame på, enn om jeg skulle streame direkte fra mobilen som ofte kan kreve at jeg må finne et sted å stoppe, for å starte streamet igjen om jeg skulle miste 4G i en periode.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, xaco said:

De aller fleste powerbanker jeg har brukt kutter strømmen til nedstrømsenhetene i et par sekunder når du begynner å lade den(og slutter å lade den). Så du burde teste det før du evt begynner å bruke den som ups.

Stemmer, håpte derfor det var noen her som kanskje hadde kjennskap til en som ikke gjør dette. Alternativet blir å teste også sende enheten i retur om den ikke fungere som planlagt, men hadde vært greit å unngå dette, om mulig. Eller om enheten jeg linket til fra Amazon blir tilgjengelig igjen, da dette er en som er blitt anbefalt på Raspberry sitt forum.

Lenke til kommentar

Her kan det nok hende jeg har litt å bidra med :) 

jeg har for ikke lenge siden laget et kretskort som gjør at man kan holde en batteribank våken hele tiden. Trenger du en slik så gi beskjed så kan jeg sende en slik til deg. Denne fungerer på så og si alle power banker da jeg kan modifisere den til å passe alle powerbanker. 

når det er sagt, så vil en raspberry Pi bruke nok atrøm til at en powerbank vil holde seg våken så lenge Raspberry Pien er påslått. 

Det du er ute etter er en power bank med benevneslen "PD". (Power delivery). Disse kan du bruke til å gi power til enheter mens du lader batteribanken. 

Jeg ville kjøpt en 20.000mA powerbank. På netonnet får du en Anderson powerbank som jar vunnet mange tester. Jeg har to slike selv. En veldig bra power bank. 

Lenke til kommentar

De aller fleste power banker krever rundt 50-200mA last for å holde seg påslått. En raspberry Pi bruker mye mer enn dette så det burde ikke være noe problem. Men skulle det være perioder hvor en Raspberry Pi brukte under 200mA i over 15-60 sekunder, så KAN batteribanken slå seg av da den tror at den lader ett batteri som nå er fullladet. 

 

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått det riktig så er kort sagt en batteribank med betegnelsen "PD" (Power Delivery) en batteribank som kan gi power selv om den selv bli ladet.

"PD" har derimot ingenting å si med tanke på at batteribanken slår seg av etter en stund hvis lasten ikke er stor nok. Som oftest over rundt 100mA. 

Jeg tror de aller fleste batteribanker slår seg av automatisk hvis den ikke ser nok last. "Problemet" her er at dette ikke er et "one size fits all" problem. 

Noen batteribanker må minst ha 50mA for å holde seg våkne, mens andre må ha opp mot 200mA. Ved siden av dette er det forskjell på hvor lange pulser dem må ha for å betegne det som en last. Dette kan man lett teste hvis man vet hvordan dette gjøres med et multimeter.

For at batteribanken skal se en last så må man nemlig koble en motstand i parallel (mellom +5V og "jord" på utgangen. Jo mindre verdi på motstanden jo mer last. I praksis kan man egentlig bare koble en motstand i parallel der som trekker feks. 100mA rett til "jord" og det vil fungere, men problemet da er at man har en konstant last hele tiden og batteribanken tømmes mye fortere. Ikke SÅ farlig hvis man har en stor batteribank, men det er en litt ukultivert måte og gjøre det på. 

Kretsen jeg har laget trekker kun 2mA i idle og kjører en lastpuls på ønsket last hvert feks. 20. sekund som varer i 1 sekund. Her har jeg kun brukt en simpel ICM7555 timer IC og ett par kondensatorer for timingen. Samt en transistor etc. 

Det tar fort en times tid og sette sammen en slik i furtebua så hvis noen vil ha en slik, så tar jeg 100 kroner for den + frakt. Intensjonen min er egentlig ikke å selge disse da fortjenesten er null. Jeg går faktisk i minus med god margin hvis jeg tar 100 kroner. Men jeg kan gjøre det fordi jeg liker og holde på med med og for folk som faktisk har behov nok som trenger en slik. 

Det gis dog null garantier og returrett. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...