Gå til innhold

Geely tar eget bilmerke til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer en ny kinesisk SUV med 694 kh til Norge i juni også.

Voyah is entering Norway. Deliveries of 694 HP Free SUV to start in Q4

On February 17, Voyah officially announced it would enter the EU market with its first EV called Free. The first cars will arrive in Norway in June 2022. At the same time, the first Voyah overseas store will open in the center of Oslo, the capital of Norway. The deliveries will start in Q4 2022. After that, Voyah will enter other European countries and broader their product line.

Voyah is a high-end EV brand under Dongfeng. At present, its model line consists of only one SUV called Free. The car’s dimensions are 4905/1950/1660mm with a wheelbase of 2960mm. There are three versions of Voyah Free. The first one is fully electric with rear-wheel drive and output of 347 hp and 520 Nm. The second one is also fully electric, has an all-wheel drive, and delivers 694 hp and 1040 Nm. And last but not least is the range-extended hybrid version with a 1.5-liter engine that charges the battery.

 

Prisen i Kina er 49,480 – 57,370 USD dvs  ca 441 000 - 513 000 kr (med 13 % mva).
Spennende å se hva den vil koste i Norge, spesielt siden det virker som de selge bilen direkte som Nio, Polestar og Tesla gjør. Dersom dette er tilfelle kan de kan unngå de prispåslagene som importører/forhandler tar på feks biler fra MG og BYD.
Gjør de som Nio, og priser bilene likt eller lavere enn i Kina blir dette et kupp.
Lader på 800V og skal kunne ta i mot opptil 360 kW, 10 min skal gi 400 km (NDEC) rekkevidde. 
0-100 km/h skal være på 4.7 sek.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perez2 skrev (1 time siden):

Jeg kjøper ikke fra den kinesiske bandittstaten når jeg har alternativer. Dette gjelder Geely m/Volvo og Polestar, SAIC m/MG + andre merker som eies av eller produseres i Kina.

Vil nå si det er en viss forskjell på Polestar, BMW, Tesla og andre som produserer i Kina, og bilmerker som faktisk er kinesiske. Spesiellt da merker som Hongqi, som eies av den kinesiske staten.

Lenke til kommentar

   perez2 skrev (På 25.2.2022 den 18.51): 

Jeg kjøper ikke fra den kinesiske bandittstaten når jeg har alternativer. Dette gjelder Geely m/Volvo og Polestar, SAIC m/MG + andre merker som eies av eller produseres i Kina.

Vil nå si det er en viss forskjell på Polestar, BMW, Tesla og andre som produserer i Kina, og bilmerker som faktisk er kinesiske. Spesiellt da merker som Hongqi, som eies av den kinesiske staten.

---x---

Det er jeg ikke uenig, men skal en boikott være effektiv, så må den gjøres på bred front. Money talks;-)

Kina er en bandittstat på linje med Russland (ref. uigurene, Hong Kong++).

Endret av perez2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...