Gå til innhold

Har utviklingen stagnert?


Anbefalte innlegg

Tenkte å høre hva andre mener om utviklingen på mobilfronten. Personlig synes jeg det er utrolig lenge siden det kom en mobiltelefon der jeg tenkte "wow!". 

Mitt inntrykk er at de nå bare slipper ut de samme mobilene med marginalt raskere CPU, litt større skjerm og ikke noe mer egentlig.

Sitter her med en P30 Pro fra Huawei og kan egentlig ikke si at jeg har vært særlig interessert i å bytte den ut. Batteriet varer bra, kameraet tar bra bilder og ytelsen er god. Hva skal jeg egentlig bruke 12-13.000 kroner for når jeg egentlig ikke får noe nytt?

Brettbare mobiler er i mine øyne for "spesielt interesserte" og prisen er for de som ikke begrenser seg særlig når det gjelder nye "leketøy".

Når kommer det noe nytt og revolusjonerende?

Endret av Sharpings
Staveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke kommet noe wow på mobilfronten siden den første iPhonen..

Men trenger man det? Er vel heller tjenestene som skal stå for wow nå som det ikke er begrensninger i maskinvaren. Men mtp den ekstremt lave kvaliteten på appene som utvikles, så er det ikke så mye poeng å bruke 12000+kr på en telefon utover kameraet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva som eventuelt skal bli det nye store, om noe. Personlig mistenker jeg at mobilhysteriet har nådd toppen. Hvor nyttige er de egentlig, og er det behov for mer? Hvis jeg skulle tippe på hva som vil skje litt fram i tid, er at mobiltelefoner blir erstattet med en form for smartklokke/armbånd, muligens kombinert med AR-briller/linser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en ser på spec for den mobilen.

6.47 inches, 1080 x 2340 pixels skjerm. Dette er nok på en mobil, ingen grunn til å ha mer oppløsning. Skjermen kan ikke være stort større for da blir mobilen for stor.

Chipset: Kirin 980 (7 nm) CPU:    Octa-core (2x2.6 GHz Cortex-A76 & 2x1.92 GHz Cortex-A76 & 4x1.8 GHz Cortex-A55) 

Denne gir nok ytelse for hva en mobil skal gjøre.

Minne og lagring: 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM, 512GB 8GB RAM (forskjellige varianter)

Igjen dette er nok for en mobil. Det er jo like mye som mange PC'er har.

Mobil kameraet er godt nok for foto og video.

Batteri: Endurance rating 100h (god nok batteritid)

Så oppsummert utviklingen har kommet så langt at det er i grunnen ikke noe behov for noen ytterligere forbedringer. 

Data hentet fra her: Huawei P30 Pro - Full phone specifications (gsmarena.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Om det er én ting de fortsatt har mye å gå på så er det batterikapasitet. Jeg skulle gjerne hatt en smarttelefon med én ukes batterilevetid, og den må minst kunne brukes aktivt i tre dager uten lading. Og ikke minst, dette må gjelde for hele telefonens levetid.

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (21 minutter siden):

Når en ser på spec for den mobilen.

6.47 inches, 1080 x 2340 pixels skjerm. Dette er nok på en mobil, ingen grunn til å ha mer oppløsning. Skjermen kan ikke være stort større for da blir mobilen for stor.

Chipset: Kirin 980 (7 nm) CPU:    Octa-core (2x2.6 GHz Cortex-A76 & 2x1.92 GHz Cortex-A76 & 4x1.8 GHz Cortex-A55) 

Denne gir nok ytelse for hva en mobil skal gjøre.

Minne og lagring: 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM, 512GB 8GB RAM (forskjellige varianter)

Igjen dette er nok for en mobil. Det er jo like mye som mange PC'er har.

Mobil kameraet er godt nok for foto og video.

Batteri: Endurance rating 100h (god nok batteritid)

Så oppsummert utviklingen har kommet så langt at det er i grunnen ikke noe behov for noen ytterligere forbedringer. 

Data hentet fra her: Huawei P30 Pro - Full phone specifications (gsmarena.com)

Men dette er altså en mobiltelefon fra 2019. Altså ca 3 år gammel. Det har med andre ord stått ganske stille siden den tid?

Lenke til kommentar

Oppdateringsfrekvens, zoom kamera og programvaren er der det har skjedd størst utvikling.

Ser på bilder jeg tok med lg g2 og galaxy s6 for 15 år siden eller noe og kamera har ikke blitt noe særlig mye bedre.

Men vedr prisene så er det primært valuta kursen og lønnsutviklingen som har skylda.

Husker jeg var i polen når jeg hadde lg g2 og folk var så imponert over telefon og jeg hadde vel kun brukt 2 til 3 dagers lønn for å kjøpe den, så virker som om vi blir mer like resten av Europa pga eøs avtalen.

 

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (5 timer siden):

Hva skal jeg egentlig bruke 12-13.000 kroner for når jeg egentlig ikke får noe nytt?

Når kommer det noe nytt og revolusjonerende?

Hva med å kjøpe en ny TV, mye som har skjedd på TV fronten de siste årene.

Vent noen år og potensielt kan mye revolusjerende komme. Jeg venter på skjermer integrert i briller / linser. Dette kombinert med AR, så har man mye gøy i vente. Den ordinære mobiltelefonen vil nok bli utdatert innen få år. My two cents.

 

Lenke til kommentar

Det virker som om det har skjedd litt på kamerafronten, spesielt om du vil ta tele/portrettfoto. Troverdig backgroundblur på video kunne ha vært greit. Så også telefoto av barn i farta i innendørs hall (ubrukelig på min nåværende telefon).

Jeg bruker Apple og er fornøyd med at det kommer oppdateringer ganske lenge. Jeg vil gjerne ha en «SE» av noe slag med liten skjerm men godt kamera når jeg en gang skal bytte.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 timer siden):

Det virker som om det har skjedd litt på kamerafronten, spesielt om du vil ta tele/portrettfoto. Troverdig backgroundblur på video kunne ha vært greit. Så også telefoto av barn i farta i innendørs hall (ubrukelig på min nåværende telefon).

Jeg bruker Apple og er fornøyd med at det kommer oppdateringer ganske lenge. Jeg vil gjerne ha en «SE» av noe slag med liten skjerm men godt kamera når jeg en gang skal bytte.

-k

Du har rett i det, men er dette virkelig så viktig? Det nye med en mobil er at de er bedre på å blurre bakgrunnen når du tar bilder liksom. Det er jo i alle fall i mine øyne en knøttliten forbedring av et ganske stort og omfattende produkt.

Det blir liksom at Ford skal lansere ny ny bil som har fått hvite ventilhetter på dekkene i stedet for svarte, og det er liksom alt. Ingen som blir kjempeimponert føler jeg.

Det er vel som noen sier over her at min P30 Pro egentlig er på høyden med det som trengs i en mobil og dermed har det ikke kommet noe særlig mer. På noen fronter. Så ja, da vil jeg si at utviklingen har stagnert.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (12 minutter siden):

Du har rett i det, men er dette virkelig så viktig? Det nye med en mobil er at de er bedre på å blurre bakgrunnen når du tar bilder liksom. Det er jo i alle fall i mine øyne en knøttliten forbedring av et ganske stort og omfattende produkt.

Selvsagt har smarttelefoner stagnert. Man gikk fra "ingenting" i 2010 og kunne raskt introdusere nye og smarte løsninger. Nå er det et modent produkt og de lavthengende fruktende er plukket. Selv Moores lov er ikke hva den en gang var. Batteri-utvikling går sakte. Kamera-sensorer og skjermer har nådd en pixel-tetthet hvor videre utvikling ikke gir så mye mening.

Poenget mitt var at det fremdeles skjer noe utvikling. Hvorvidt background blur er viktig eller ikke for deg er individuelt, men det er viktig nok for noen til at de kjøper et systemkamera til 20.000, og så spesielle objektiver som må fokuseres manuelt, så for dem er det opplagt viktig. At bilder og bildekvalitet generelt er viktig for mange mobil-brukere tror jeg er hevet over enhver tvil.

-k

Lenke til kommentar

Har hatt smarttelefoner siden 2011. Først en tre-fire Sony Ericsson. Så en 3-4 Sumsang. Leste i august det året  at en ny, stor oppdatering skille komme. Den kom i februar. Byttet til iPhone jula 2015. Da først fikk jeg en mobil som fungerte. 
På alle ting. Apper, kamera og fart. Og er nå på min 5 iPhone. Og fremdeles på min første iPad fra 2016.

Som fremdeles blir oppdatert. Tar fram min siste Sumsang S-6 innimellom, ingen nye oppdateringer siden jeg byttet den ut.

Min iPhone tar flotte bilder, med location, som kan sendes gratis til hele verden. BankID er flott, og ørten andre apper fungerer alltid uten problemer. Vi kan dele bilder via AirDrop med andre som har iPhone. Og WiFi koder.
Det er supert å være en del av Apple systemet. Har brukt AirTag for å spore sendinger til Filippinene. Det fungerte flott.

Lenke til kommentar

Her er oversikt over SOC (system on chip, som inkluderer CPU) for mobil.

Kirin 980 er på 36 plass på listen med en rating på 56. Dette er i nærheten av andre SOC som Snapdragon 768G, Dimensity 820 og Exynos 980.

Disse har nok ytelse for det meste en bruker en mobil til, og dermed tilstrekkelig for de fleste. Om en har 6 eller 8 GB minne også så vil det virke som en rask mobil.

Smartphone Processors Ranking List [2022] - NanoReview

Det finnes nå også forholdsvis rimelige mobiler med gode egenskaper og ytelse, f.eks: Xiaomi Poco X3 Pro - Full phone specifications (gsmarena.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...