Gå til innhold

altibox router + en ny router

Anbefalte innlegg

Hei, eg prøver og skifte router då altibox sier eg må ha min egen router for att porter må åpnes, eg har prøvd på altibox sin hjemmeside og åpne port men åpner seg ikke uansett med hjelp fra altibox, personen eg snakket med nevte att eg trengte egen router for og få best resultat. nå har eg en ny router men altibox sin fiber ledning passer ikke til den nye routeren.

Kan eg bruke altibox routeren og den nye routeren eller må eg kjøpe meg en spesiel ledning? 

Om det er mulig, hvordan? 

Tv er ikke noe og tenke på, har ikke Tv eller kanaler, Kun internet. 

Endret av sinder18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke egen router i tillegg til Altibox-routeren, må du konfigurere Altibox-routeren så den er i "bridge mode".

Fiberen går fremdeles inn i Altibox-routeren. Det er obligatorisk. Men i bridge mode blir Altibox-routeren "dum", og overlater mer av konfigurasjon til din private, så du er fri til å konfigurere den selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvis du skal bruke egen router i tillegg til Altibox-routeren, må du konfigurere Altibox-routeren så den er i "bridge mode".

Fiberen går fremdeles inn i Altibox-routeren. Det er obligatorisk. Men i bridge mode blir Altibox-routeren "dum", og overlater mer av konfigurasjon til din private, så du er fri til å konfigurere den selv.

Etter det er gjort, hva gjør eg då. Ska eg kobble ledningen fra altiboxen til nye routeren gjennom WAN eller Ethernet hullet? 

Er det mye konfigurasjon for og få en funkerende ny router som eg trenger for og få åpnet porter, eg er ikke så kjempe god med routere. sleit litt med og åpnet port i begynnelsen frem til altibox prøvde og hjelpe meg.

Har ikke begynt enda, vill prøve og forstå 100% hva eg ska gjøre før eg prøver. 

Vet du om noen youtube videor eller lignende som viser hvordan det fungere evt kan du forklare litt nærmere hvordan dette fungere, eg veit hvordan eg setter altibox i bridge, men resten av kobblingen.

vill internet fungere direkte om alt blir kobblet normalt eller må eg konfiguere det også? 

IMG_3441.JPG

Endret av sinder18
Lenke til kommentar

Hva er utgangspunktet for at du trenger å "åpne port"? Sett ut i fra et sikkerhetsperspektiv, tenker jeg at man bør ha "en god grunn" og "forstår hva man holder på med" når man setter opp port forwarding for å eksponere "noe" på hjemmenettet direkte mot internett.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, NULL said:

Hva er utgangspunktet for at du trenger å "åpne port"? Sett ut i fra et sikkerhetsperspektiv, tenker jeg at man bør ha "en god grunn" og "forstår hva man holder på med" når man setter opp port forwarding for å eksponere "noe" på hjemmenettet direkte mot internett.

Eg kjøpte en raspberry pi og vill kobble den til en virtuel radar server så eg kan se fly, uten en åpen port så fungere ikke dette. https://www.virtualradarserver.co.uk/

Forstår ikke hvorfor man må ha en god grunn for og åpne en port, eg er ikke 14 og prøver og gjemme meg fra mamma, er langt over 30 års alderen så eg ska vell ikke trenge noe spesielt god grunn for og åpne en port til noe eg betaler 800 kr på i måneden? 

Endret av sinder18
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sinder18 said:

Eg kjøpte en raspberry pi og vill kobble den til en virtuel radar server så eg kan se fly og lignende, uten en åpen port så fungere ikke dette. 

Uten å kjenne løsningen - dette er da for å koble seg til webserverdelen av Virtual Radar Server når du ikke er hjemme, eller er det andre grunner til at løsningen krever at det settes opp en port forwarding? (som jeg antar er det som menes, når man her snakker om å "åpne en port").

Forstår ikke hvorfor man må ha en god grunn for og åpne en port, eg er ikke 14 og prøver og gjemme meg fra mamma, er langt over 30 års alderen så eg ska vell ikke trenge noe spesielt god grunn for og åpne en port til noe eg betaler 800 kr på i måneden? 

"You just proved my point".....

Lenke til kommentar
5 minutes ago, NULL said:

Uten å kjenne løsningen - dette er da for å koble seg til webserverdelen av Virtual Radar Server når du ikke er hjemme, eller er det andre grunner til at løsningen krever at det settes opp en port forwarding? (som jeg antar er det som menes, når man her snakker om å "åpne en port").

Eg trenger bare og få routeren til og fungere, resten finner eg ut, så kan du hjelpe?

Virtual radar serveren har eg suttet opp før så trenger ikke hjelp til det, trenger kunn en port åpen så fungere det, alt er allerede suttet opp for lenge siden. 

Endret av sinder18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...