Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan kabler ha tatt skader ved at 400 volt spenning ble sendt inn i boligen ved en feiltakelse?

Anbefalte innlegg

For noen år siden koblet strømleverandøren feil og vi fikk 400 volt spenning inn i boligen. Dette gjorde at det brant i sikringsskapet og mye elektrisk utstyr ble ødelagt. De var ikke villige til å ta fullt ansvar, men vi klarte å få erstatning for noe.

Noen stikkontakter har sorte merker. Det gnistrer i enkelte stikkontakter når støpsler settes inn. Kan dette være grunnet skader fra den feilen? Kan det ha skjedd skader som forverres med tiden i kabler som fikk 400 volt gjennom seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (Akkurat nå):

3+n TN-nett er 400 volt.

Ja, det tenkte jeg også var rart da jeg fant ut at det var TN-nett. Jeg må huske feil antall volt. Jeg blander kanskje med at samme strømleverandør sendte inn 400 volt i andre boliger i distriktet. Det må ha høyere spenning de sendte inn i vårt hus. For jeg vet med sikkerhet at strømleverandøren koblet feil da de gjorde et annet oppdrag i nærheten av huset og de sendte inn et for høyt nivå spenning.

Så uansett, kan det ha skjedd skader som kan forverres med tiden i kabler? Vi skal oppgradere huset og jeg lurer på om det er lurt å trekke nye kabler for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
sfle skrev (4 minutter siden):

Ja, det tenkte jeg også var rart da jeg fant ut at det var TN-nett. Jeg må huske feil antall volt. Jeg blander kanskje med at samme strømleverandør sendte inn 400 volt i andre boliger i distriktet. Det må ha høyere spenning de sendte inn i vårt hus. For jeg vet med sikkerhet at strømleverandøren koblet feil da de gjorde et annet oppdrag i nærheten av huset og de sendte inn et for høyt nivå spenning.

Så uansett, kan det ha skjedd skader som kan forverres med tiden i kabler? Vi skal oppgradere huset og jeg lurer på om det er lurt å trekke nye kabler for sikkerhetsskyld.

Selve kablene er nok i orden, men tilkoblingene kan ha brent seg i forbindelse med at utstyr har blitt defekt. Det som mest sannsynlig har skjedd er en koblingsfeil der de har forvekslet N med faselederne og dermed sendt 400V videre. Blir jo bare synsing men kan virke at det er noe sånt som har skjedd. Dette kan også skje hvis man bruker feil samleskinne, da blir fordelingen feil og man sender 400V på 230V kurser.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (14 minutter siden):

Selve kablene er nok i orden, men tilkoblingene kan ha brent seg i forbindelse med at utstyr har blitt defekt. Det som mest sannsynlig har skjedd er en koblingsfeil der de har forvekslet N med faselederne og dermed sendt 400V videre. Blir jo bare synsing men kan virke at det er noe sånt som har skjedd. Dette kan også skje hvis man bruker feil samleskinne, da blir fordelingen feil og man sender 400V på 230V kurser.

Hva er tilkoblinger i denne forbindelsen? 🙈

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (53 minutter siden):

Sjekket e-posten de sendte da feilen skjedde. Det ble altså tilkoblet 2 faser (400 volt) i stedet for FAS og PEN til anlegget vårt. Vet ikke helt hva det vil si men... :p

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 minutter siden):

Tenker hovedsaklig på både skru og stift tilkoblinger i stikkontakter med tilkoblet utstyr, men også andre skrutilkoblinger som på panelovner, sikringer osv. Vil nok være lurt å sjekke.

Elektrisk utstyr og sikringer er utskiftet etter den tid. Men usikker på hva skru og stifttilkoblinger i stikkontakter er...

Lenke til kommentar
sfle skrev (10 timer siden):

Sjekket e-posten de sendte da feilen skjedde. Det ble altså tilkoblet 2 faser (400 volt) i stedet for FAS og PEN til anlegget vårt. Vet ikke helt hva det vil si men... :p

Da var mine mistanker korrekte. På et TN anlegg har du 3 fase 400V men du har også enfase 230V som hentes fra en av fasene og nøytrallederen. Nøytrallederen er som regel forgreinet fra jord fra første fordeling. Et TN anlegg er et mye mer anvendelig anlegg enn IT. Hvis du ser på samleskinnen din i sikringsskapet ditt så står det L1,N,L2,N,L3,N. Det er nettopp fordi mesteparten av utstyret i et bolighus går på enfase 230V. Det som har skjedd fra kraftselskapet sin side er at de har feilkoblet en av faselederne inn på nøytralleder fra nettet/trafoen og dermed sendt 400V inn på alt som etter dette skulle ha 230V.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 2/21/2022 at 7:26 PM, kremt said:

Flytende nullpunkt kanskje. Da mister man kontroll over spenningen på 1 fase kurser. 

Interessant tråd, skulle ønske jeg forstod mer. Hva er Null og hva er et flytende nullpunkt?

Ja jeg har googlet. Jeg fant forklaringer også, jeg forstod dem bare ikke da de ser ut til å være rettet mot elever eller andre med en viss kompetanse.

Jeg er ikke overrasket over at tynne ledninger kan tåle 400 Volt. Volt er ikke strøm.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...