torest Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Norske leveranser til lengste el-fergeoverfart [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Litt kontekst: Bodø-Moskenes er ca 5 ganger så langt som Rødby-Puttgarden. Legger man til Røst og Værøy der ferga også er innom på en runde så blir det ca 15 ganger så langt. Derfor er nok ikke batteri aktuelt over Vestfjorden. En annen ting: Det skal jo bygges tunell fra Rødby til Puttgarden. Det fjerner jo behovet for ferger der fra ca 2029. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Simen1 skrev (15 minutter siden): Litt kontekst: Bodø-Moskenes er ca 5 ganger så langt som Rødby-Puttgarden. Legger man til Røst og Værøy der ferga også er innom på en runde så blir det ca 15 ganger så langt. Derfor er nok ikke batteri aktuelt over Vestfjorden. En annen ting: Det skal jo bygges tunell fra Rødby til Puttgarden. Det fjerner jo behovet for ferger der fra ca 2029. Fin ferjestrekning! Rekker både en god middag og avgiftsfri handling (en times overfart). De har flott buffet (før i tiden i det minste). Ellers er det vel sannsynlig at ruten også opprettholdes etter at tunnelen er bygget! For min del er ferje å foretrekke i forbindelse med en ferietur og har gode erfaringer med denne ferjen (unntatt da jeg kom rett opp i avgang som var samtidig med Roskildefestivalen). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) Da jeg tok den ferga i 2019 så ble jeg ikke akkurat imponert over maten, men jeg ble nå mett i hvert fall. Angående tunellen, hvorfor skulle de opprettholde en 1 times fergetur (45 min overfart + venting for ombordkjøring, avkjøring mm) når tunellen står ferdig? Med 110 km/t vil det ta 10 minutter å kjøre gjennom. Ingen venting på avganger eller logistikk inn og ut av ferga. Jeg kan bare ikke se at markedsgrunnlaget for ferga vil være der når tunellen åpner. Jeg har ikke regnet på antall biler, men regner med at den 6 felts motorveien takler en hel del flere biler enn de tre (?) fergene som går i skytteltrafikk der. Edit: Nok en sammenligning: Femmern koster ~52 milliarder DKK og er ca halvparten av avstanden Horten-Moss. (tenker da rett sør for begge steder). Horten-Moss har riktignok mye større dybde enn Femmern. Endret 21. februar 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Simen1 skrev (1 time siden): Litt kontekst: Bodø-Moskenes er ca 5 ganger så langt som Rødby-Puttgarden. Legger man til Røst og Værøy der ferga også er innom på en runde så blir det ca 15 ganger så langt. Derfor er nok ikke batteri aktuelt over Vestfjorden. En annen ting: Det skal jo bygges tunell fra Rødby til Puttgarden. Det fjerner jo behovet for ferger der fra ca 2029. Det er faktisk mulig å bygge tunnel Bodø - Moskenes med arm til Værøy og Røst. Neppe smart, men rent teknisk ganske lett. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) Bodø - Moskenes burde fått LNG-ferger. Endret 21. februar 2022 av Roger Moore 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Simen1 skrev (7 timer siden): Da jeg tok den ferga i 2019 så ble jeg ikke akkurat imponert over maten, men jeg ble nå mett i hvert fall. Angående tunellen, hvorfor skulle de opprettholde en 1 times fergetur (45 min overfart + venting for ombordkjøring, avkjøring mm) når tunellen står ferdig? Med 110 km/t vil det ta 10 minutter å kjøre gjennom. Ingen venting på avganger eller logistikk inn og ut av ferga. Jeg kan bare ikke se at markedsgrunnlaget for ferga vil være der når tunellen åpner. Jeg har ikke regnet på antall biler, men regner med at den 6 felts motorveien takler en hel del flere biler enn de tre (?) fergene som går i skytteltrafikk der. Edit: Nok en sammenligning: Femmern koster ~52 milliarder DKK og er ca halvparten av avstanden Horten-Moss. (tenker da rett sør for begge steder). Horten-Moss har riktignok mye større dybde enn Femmern. Så vidt jeg kan se er ferjestrekningene Rødby-Puttgarten 19 km og Horten-Moss 13 km, så at Rødby-Puttgarten tunnelen skulle være halvparten så langt høres merkelig ut. Men tunnelen ligger kanskje på et helt annet sted? Hvorvidt en velger tunnel eller ferje i fremtiden, kan være et spørsmål om pris for mange (om en har tid til ferjetur). Over den Engelske kanal er det fortsatt et rikholdig utvalg av reisemåter også etter at tunnelen kom. Rødby-P-ferjene går hver halvtime, så ikke så lenge å vente. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Jeg skrev feil. Jeg mente egentlig at Rødbyhavn-Puttgarden er ca dobbelt så langt som Moss-Horten. Jeg målte ikke der dagens ferge Moss-Horten går, siden det vil være en upraktisk omvei å bygge fast forbindelse (via to tette bysentra som har mer enn nok trafikk fra før. Jeg målte rett øst-vest over store revlingen, fra fjærstein til fjærstein og fikk 9,5 km. Tunellen Rødbyhavn-Puttgarden vil nok gå temmelig nøyaktig der ferga går og da regnet jeg fergeleie-fergeleie og fikk 18,5 km. 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Roger Moore skrev (8 timer siden): Bodø - Moskenes burde fått LNG-ferger. Der har det vært LNG-ferjer i ti år allerede 🙂 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Frank Olsen skrev (4 minutter siden): Der har det vært LNG-ferjer i ti år allerede 🙂 Toppers 👍 Så hvorfor ikke fortsette med noe som virker? 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Roger Moore skrev (1 time siden): Toppers 👍 Så hvorfor ikke fortsette med noe som virker? Ja akkurat 🙂 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Ketill Jacobsen skrev (22 minutter siden): Så vidt jeg kan se er ferjestrekningene Rødby-Puttgarten 19 km og Horten-Moss 13 km, så at Rødby-Puttgarten tunnelen skulle være halvparten så langt høres merkelig ut. Men tunnelen ligger kanskje på et helt annet sted? Hvorvidt en velger tunnel eller ferje i fremtiden, kan være et spørsmål om pris for mange (om en har tid til ferjetur). Over den Engelske kanal er det fortsatt et rikholdig utvalg av reisemåter også etter at tunnelen kom. Rødby-P-ferjene går hver halvtime, så ikke så lenge å vente. Simen1 skrev (8 minutter siden): Jeg skrev feil. Jeg mente egentlig at Rødbyhavn-Puttgarden er ca dobbelt så langt som Moss-Horten. Jeg målte ikke der dagens ferge Moss-Horten går, siden det vil være en upraktisk omvei å bygge fast forbindelse (via to tette bysentra som har mer enn nok trafikk fra før. Jeg målte rett øst-vest over store revlingen, fra fjærstein til fjærstein og fikk 9,5 km. Tunellen Rødbyhavn-Puttgarden vil nok gå temmelig nøyaktig der ferga går og da regnet jeg fergeleie-fergeleie og fikk 18,5 km. Den blir 18km https://www.veier24.no/artikler/video-dette-gigantprosjektet-skal-sta-ferdig-om-ti-ar/434400 vi burde hatt noe lignende sør i Oslofjorden. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Simen1 skrev (8 timer siden): Angående tunellen, hvorfor skulle de opprettholde en 1 times fergetur (45 min overfart + venting for ombordkjøring, avkjøring mm) når tunellen står ferdig? Med 110 km/t vil det ta 10 minutter å kjøre gjennom. Ingen venting på avganger eller logistikk inn og ut av ferga. Jeg kan bare ikke se at markedsgrunnlaget for ferga vil være der når tunellen åpner. Si ikke det. Det kommer vel an på om det blir rådyre bompenger i tunellen. Her nede i Hellas er det fortsatt ferjer mellom Antirrio og Rio 18 år etter at brua åpnet. På brua koster en personbil 13,5 Euro, på ferja 6,5. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Roger Moore skrev (1 minutt siden): vi burde hatt noe lignende sør i Oslofjorden. Hvor sør tenker du? Stigning og grunnforhold må spille på lag dersom det skal være en senketunell som ligger på bunn. Ellers har vi jo Oslofjordtunellen i fast fjell. Personlig ser jeg for meg at konseptet flytende rørbru ferdigutvikles og etableres rett sør for Horten og Moss, rett øst-vest via store revlingen. Jeg vet det er et minefelt av matjord, vikinggraver og naturvernområder, så jeg tenker kun optimalt trafikkmessig nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Frank Olsen skrev (24 minutter siden): Si ikke det. Det kommer vel an på om det blir rådyre bompenger i tunellen. Her nede i Hellas er det fortsatt ferjer mellom Antirrio og Rio 18 år etter at brua åpnet. På brua koster en personbil 13,5 Euro, på ferja 6,5. Det er estimert å koste 600 kr, omtrent det samme som fergebilletten. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) Simen1 skrev (22 minutter siden): Hvor sør tenker du? Stigning og grunnforhold må spille på lag dersom det skal være en senketunell som ligger på bunn. Ellers har vi jo Oslofjordtunellen i fast fjell. Personlig ser jeg for meg at konseptet flytende rørbru ferdigutvikles og etableres rett sør for Horten og Moss, rett øst-vest via store revlingen. Jeg vet det er et minefelt av matjord, vikinggraver og naturvernområder, så jeg tenker kun optimalt trafikkmessig nå. Som ofte ellers er jeg litt upresis. Det er ikke senketunnel vi trenger, men en vanlig undersjøisk tunnel som vi bygger titt og ofte. Enste utfordringen er vel at det er det mest seismisk aktive området i Norge? Mellom Tønsberg og Sandefjord et sted og over mot Fredrikstad tenker jeg forbindelsen burde gått. Der en bygget tunnel for både bil og tog samtidig. Dette er et av de få stedene jernbane kunne ha vært nyttig å bygge samtidig. Edit: Måtte sjekke og det ser ut som en ender opp med 6 mil med kombinasjon av bruer og tunneler og ender opp rett ved Halden. Larvik Halden tar i dag 2 timer og 20 minutt og har en ferge på strekket. Med mitt forslag ville turen tatt rundt 30 minutt. Endret 21. februar 2022 av Roger Moore Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Roger Moore skrev (15 minutter siden): Som ofte ellers er jeg litt upresis. Det er ikke senketunnel vi trenger, men en vanlig undersjøisk tunnel som vi bygger titt og ofte. Enste utfordringen er vel at det er det mest seismisk aktive området i Norge? Om jeg har forstått rett er utfordringene med å tunell i grunnen at det er forholdsvis unge vulkanske bergarter med mye porøsitet, forkastninger og svakheter som gjør det veldig utfordrende å tette. Samt dybde og stigningsforhold som gjør tunellen 2-3 ganger så lang som fjerstein-fjerstein. Og et minefelt av verneområder m.m. Fylling av masser er neppe særlig populært ettersom Oslofjorden allerede holder på å kveles med piss bokstavelig talt. Derfor holder jeg en knapp på flytende senketunell som teknologivalg. Gjerne med samme konfigurasjon av løp som Rødby-Puttgarden. Roger Moore skrev (15 minutter siden): Mellom Tønsberg og Sandefjord et sted og over mot Fredrikstad tenker jeg forbindelsen burde gått. Der en bygget tunnel for både bil og tog samtidig. Dette er et av de få stedene jernbane kunne ha vært nyttig å bygge samtidig. Edit: Måtte sjekke og det ser ut som en ender opp med 6 mil med kombinasjon av bruer og tunneler og ender opp rett ved Halden. Larvik Halden tar i dag 2 timer og 20 minutt og har en ferge på strekket. Med mitt forslag ville turen tatt rundt 30 minutt. Noe sånt som de blå linjene? (de grønne er landskapsvernområder / nasjonalpark) Min kommentar er at det er mye lengre mellom E6 og E16 så langt sør, enn oppe ved Horten-Moss. Det samme gjelder jernbane. Hvis vi antar at prisen er proporsjonal med lengde og samme meterpris som Rødby-Puttgarden så snakker vi om rundt 30 milliarder kroner for Moss-Horten, 60 milliarder ved Tønsberg og 300 milliarder for Halden-Larvik. Jeg ser for meg noe sånt: Det må selvsagt bearbeides en del på landsidene for tilknytning til europaveiene, jernbane og unngå de verste konfliktsonene. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 @Simen1 Geologien vet jeg ingenting om, men om du har rett så er jo det en show stopper. Da har en ingen andre alternativ enn den du har skissert. Men bare den ble de jo ramaskrik over sånn at en nå heller bygger et paralell-løp til Oslofjordtunnelen. For meg er dette eksempel på nå småkonger overstyrer nasjonale behov. Vi trenger en forbindelse over Oslofjorden så langt sør som mulig og den forbindelsen må være moderne motorvei. Den bør og ha med en dobbeltsporet jernbane. Når det gjelder prising så har du nok tatt for mye Møllers tran. Rogfast kommer på rett over 30 milliarder for snaut 26km dobbeltløpet tunnel bygget for 100km/t, pluss et sidespor opp til Kvitsøy (som faktisk reduserer byggekosten). Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 22. februar 2022 Del Skrevet 22. februar 2022 Simen1 skrev (9 timer siden): Det er estimert å koste 600 kr, omtrent det samme som fergebilletten. Ja jeg så det. Skrekkelig dyr den ferja da for en times overfart, burde koste halvparten 🙂 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 22. februar 2022 Del Skrevet 22. februar 2022 Roger Moore skrev (8 timer siden): Når det gjelder prising så har du nok tatt for mye Møllers tran. Rogfast kommer på rett over 30 milliarder for snaut 26km dobbeltløpet tunnel bygget for 100km/t, pluss et sidespor opp til Kvitsøy (som faktisk reduserer byggekosten). Da burde det jo holde med 30 milliarder for 20 km Horten-Moss også som Simen antyder. Problemet her kan være å få tilstrekkelig lufting. Men det går sikkert an å bygge et par luftetårn midtfjords selv om det er dypt. Man kan jo lage en Condeep-liknende sak som man senker ned over tunellene og har som luftetårn.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå