Gå til innhold

IT-studier

Magbh

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er akkurat ferdig med ett år i militæret, og tenkte å ta tak i studier nå til høsten. It/data er det jeg synes virker mest spennede, og med tanke på at jeg ikke har realfagsmatte (klarte meg helt greit i S-matten, men valgte å ikke fortsette med S2 grunnet motivasjon), så faller de høyst «rangerte» studiene som Informatikk med R1 krav bort. 

Jeg har derimot sett på disse linjene: 

- It og informasjonssystemer (UiA Kristiansand)

- anvendt Datateknologi (oslomet)

- informasjonsvitenskap (UiB)

Er det noen som har gått, eller har noe Intel på disse? Jeg har vurdert å ta opp matten, for å muligens kunne komme inn på de mer «tradisjonelle» informatikk-linjene, men tenker også at det er litt meningsløst å skulle streve seg gjennom mattefag man ikke har interesse for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Magbh said:

Jeg har vurdert å ta opp matten, for å muligens kunne komme inn på de mer «tradisjonelle» informatikk-linjene, men tenker også at det er litt meningsløst å skulle streve seg gjennom mattefag man ikke har interesse for.

Neppe det du vil ha svar på, men hvis grunnen til å ta matten er å komme inn på det studiet du vil ha så kan det vel vanskelig kalles "meningsløst". I løpet av studiet må du uansett gjennom en drøss fag du finner lite interessante, dette faget blir et lite "offer" i forhold hvis det gir deg frihet til å velge det du vil.

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (1 time siden):

Neppe det du vil ha svar på, men hvis grunnen til å ta matten er å komme inn på det studiet du vil ha så kan det vel vanskelig kalles "meningsløst". I løpet av studiet må du uansett gjennom en drøss fag du finner lite interessante, dette faget blir et lite "offer" i forhold hvis det gir deg frihet til å velge det du vil.

Dette er jeg helt enig i, det var kanskje dårlig formulert, men jeg tenkte mer på matten i selve informatikk-studiene. Det å ta opp litt mattefag er en ting, men å faktisk studere noe som krever relativt tung matte gjennomgående i 3 år, for å kanskje få en litt mer attraktiv bachelor i arbeidsmarkedet virker litt fjernt for meg. Det er dermed på bakgrunn av dette jeg listet nettopp de linjene, som jeg har hørt har mye av det samme, foruten matten.

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig tung mattematikk på informatikk-studiene. Introduksjon til diskret mattematikk og litt kanskje linær algebra og sånt. Resten av fagene er ikke veldig direkte koblet til det om man ikke ønsker.

Kejnner ikke alle studiene du lister opp, men min ulempen med diverse informasjonsvitenskapstudier som ikke krever mattematikk er primært at de ofte gis av studiestedets sammfunnsfaglige fakulteter, og ikke informatikkfolkene som har det som fag selv.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (19 minutter siden):

Det er ikke veldig tung mattematikk på informatikk-studiene. Introduksjon til diskret mattematikk og litt kanskje linær algebra og sånt. Resten av fagene er ikke veldig direkte koblet til det om man ikke ønsker.

Kejnner ikke alle studiene du lister opp, men min ulempen med diverse informasjonsvitenskapstudier som ikke krever mattematikk er primært at de ofte gis av studiestedets sammfunnsfaglige fakulteter, og ikke informatikkfolkene som har det som fag selv.

Ja, det er nettopp det som gjør meg litt usikker. Har hørt litt både-og ang dette, hvor noen sier at disse linjene som ikke krever realfag ofte er litt overfladiske og generelle, og ikke blir tatt like godt imot av eventuelle arbeidsgivere (kontra feks informatikk), mens andre sier at informatikken er mer tilspisset, men at disse andre linjene også gir gode grunnlag som man evt kan bygge videre på med egen innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...