Cerent Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Noen som har greie på vann her? Jeg har flyttet til en bolig med privat brønn, og opplever ikke at vannet i springen har de samme kvalitetene som fra de kommunale vannverkene på de stedene jeg har bodd som har hatt tilknytning dit. Det smaker mer av det uten at jeg helt har ord for å beskrive det, litt som mineralvann som har stått i glasset så lenge at kullsyren har forsvunnet kanskje. Merker at jeg ikke orker å drikke så mye av det som det andre vannet, så supplerer med kjøpevann... En annen ting er at det etterlater seg hvite spor når det tørker, ser det på oppvasken og der oppvasken har stått og på glassveggene i dusjen. Er vant til at disse avleiringene bygger seg opp over tid, her kommer dem etter en gangs bruk... Brønnen er en kanskje tre meter dyp gammeldags bred brønn (ikke de smale borrebrønnene men vanlig kumstørrelse, vet ikke hva de kalles). Jeg er litt skeptisk til plasseringen av den da den naturlig nok ligger nede i en dump også er det kornåkre som skrår nedover mot dumpen. Kan det være avrenning fra jordene som forårsaker dette eller er det bare slik vannet er. Kan det være noe hjelp i å flytte brønnen til en annen plassering eller borre en brønn i stedet for å grave? Hvor mye må jeg beregne i kostnader for å få laget en grei brønn? Eller vil en mer farbar vei være noe form for filter i forskyningskjeden, i såfall hva slags type skal jeg se etter? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Kilde: https://www.ngu.no/grunnvanninorge/alt-om-grunnvann/drikkevann/vannbehandling Høres ut som du trenger et filter til vannet. Type karbonfilter eller lignende. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Cerent skrev (7 timer siden): En annen ting er at det etterlater seg hvite spor når det tørker, ser det på oppvasken og der oppvasken har stått og på glassveggene i dusjen. Sansynligvis kalk. Annet problem med brønnen din, som du sier, er at den ligger nedenfor åkre, som muligens gjødles med kumøkk. Sjeldent at noen har ufiltrert egen brønn. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 da må du nok inn med renseanlegg om du vil ha bedre vann kvalitet,har selv borrehull,og har mye kalk i vannet,så har sendt inn vannprøve,og fått pris på sånn avherdingsanlegg,det kommer på rett over 30k + montering,dette er kun for kalk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå