Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gift m/ barn i b.hage og leier i Oslo - kjøpt ny bolig i annet fylke. Én av oss melde flytting til ny bolig?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

flytt gjerne posten til riktig sted om dette blir feil. 

Min kone og jeg solgte forrige bolig i Vestfold sommeren 2021 i påvente av ny bolig (nybygg) samtidig som vi flyttet midlertidig til Oslo pga. jobb. Vi etablerte minsten i barnehage i Oslo og skal flytte tilbake til Vestfold neste vår om ett år. Vi må derfor nå søke ny barnehageplass i Vestfold før 1. mars med ønske om oppstart våren 2023. Av denne grunn - og flere - vurderer vi å kun melde flytting på én av oss (trolig meg) til boligen i Vestfold.

Jeg er usikker på hva som egentlig vil skje rent formelt om kun jeg endrer bostedsadressen min, og her håper jeg dere kan hjelpe meg.

1) Dersom min kone er bostedsregistrert i leid bolig i Oslo og jeg i vårt egeneide bolig i Vestfold, har dette noe å si for vårt formelle ekteskap? Vi bor jo sammen fysisk i leid bolig i Oslo. Vil offentlige etater bli skeptiske og lure på hva som skjer?

2) Dersom jeg melder flytting til Vestfold, vil vel jeg skatte til den fylkeskommunen/kommunen?

3) Iom. at vi leier i Oslo hvor vi er registrert med bostedsadresse, vil vår eneste eide bolig i Vestfold bli regnet som sekundærbolig mhp. skatt / formueverdi? Således er det kanskje lurt at jeg melder flytting slik at det blir regnet som primærbolig??

4) Iom. at man må bo i den kommunen man ønsker rett til barnehageplass har jeg tenkt at min kone må være registrert boende i Oslo (leid bolig) for å fortsatt ha rett til barnehageplass her, mens jeg må "bo" i Vestfold for å ha rett til å søke om barnehageplass der? Vi skal søke oppstart fra våren 2023, men må jo søke nå. Vi får kanskje barnehageplassen fra høsten 2022, men må søke om permisjon et halvår, til våren 2023. Holder det at jeg sørger for å melde flytting til Vestfold før barnehageoppstart våren 2023, eller må jeg være boende i Vestfold fra høsten 2022?

Fordeler/ulemper med at én av oss melder flytting til Vestfold til egen bolig der? Vi skal altså hele tiden bo sammen fysisk for det meste i Oslo frem til våren 2023.

Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok forstår. Tanken var at det evt måtte bli pendlerbolig, men ser jo at barnehageplassen gjør dette da må ses på som hovedoppholdssted. 

Vi føler på sett og vis at vi bor begge steder, de fleste helger blir jo i Vestfold. I antall dager (medregnet ferie) er vi nok 50/50 her og der. Om det spiller noen rolle. 

Takk for innlegget!

Lenke til kommentar

Da vi flyttet sist løste vi dette ved å vise til at en bolig var kjøpt, og at vi kom til å flytte dit innen barnehagestart. Kommunen lot oss da søke barnehageplass før noen av oss meldte flytting. Har du undersøkt om din kommende kommune har noe lignende løsninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...