Langbein Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Har fortsatt litt problemer. I terminal, så kjenner den ikke igjen kommandoen chkconfig. Mener bestemt at jeg er logget inn som root. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg er logget inn som root? Når jeg skriver "login root" i terminal, så får jeg beskjed om å taste inn passord. Når jeg taster inn passord som jeg valgte ved installasjon, så får jeg beskjed om at passordet er feil?? Hmm. Ideer tas imot.. Skriv 'id' så finner du ut brukerid'en din. Når det gjelder passord: sjekk caps-lock, og hvis det ikke funker kanskje du har brukt noen veldig rare tegn i passordet ditt som ikke finnes i character set'et du bruker nå? Mitt tips er ihvertfall å unngå de "særeste" tegnene. Man har nok andre bokstaver, tall og tegn å velge mellom I verste fall får du starte linux i single user mode (skriv "linux single" i lilo eller grub), slik at du kan endre root-passordet med 'passwd' Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Ehh.. bruk vanlig bruker til vanlig bruk du kan bli root i terminal ved å skrive følgende su - Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Forskjell mellom su og su - (su strek) su, eller substitute user er et nyttig lite programm som gjør at du kan bytte bruker uten å logge deg ut og inn igjen. Som standard (hvis du ikke spesifiserer noe annet), vil den su'e til root. Men hvis du er logget inn som bjarne, og vil gjøre noe som bjarte, skriver du "su bjarte" eller "su - bjarte". Det ikke mange vet,er at su har to "modus operandus": med eller uten strek. forskjellen er enkel: Når du ikke tar med streken, skiftes kun uid og guid, men når du tar med streken, vil også login-scripts ol. kjøre, og path ol. bli satt til den brukeren. Rent praktisk betyr det, at på de aller fleste systemer tar ikke "en vanelig, dødelig" brukers (dvs uid =! 0) path med /sbin. Og der ligger det masse nyttig, som ifconfig (vise ip-info og konfigurere nettverskort), og chkconfig (spør meg ikke hva det er...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå