Lars73 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Hei Har lastet ned Fedora på tre "cd plater". Regnet ned at det var nummer 1 som var installsjonscd'n, men finner ikke ut av det. Finner ikke noe setupfil, og cd'n vil ikke virke som oppstartsdisk. Noen som kan forklare pls Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 #1 er installasjons-cd. den skal boote. gjør den ikke det er det 4 mulgheter: 1: Ødelagt CD. brenn ny/last ned på nytt og brenn 2: BIOS støtter ikke cd-boot. oppstartsdisk (image og program til å lage ligger på cd1) 3: booter, men har ikke driver til cdrom. bruk oppstartsdisk, den har 4: ødelagt cdspiller Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Du har brent isoen som et bilde og ikke som ei fil, ikke sant? Lenke til kommentar
foolish Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Se etter at du har tatt ned de 3 i386 isoene og ikke src.rpm isoene, de siste er kildekode og beregnet på de som vil utvikle fedora eller bruke det på annet enn intel arkitektur. Når du har tatt ned alle 3 isoene, sjekk md5 summen, det ligger en tekstfil på speilet du lastet ned fra som heter md5sums. Regner med du har windows, jeg aner ikke hvordan man kalkulerer m35 summer i windows, men kanskje du vet det? Om md5summen på dine .iso filer, og de i md5sums på speilet er identiske, er isofilene dine en nøyaktig kopi av de på speilet, med andre ord, de funker. Brenn så med nero eller lignende, husk å velge fra image fil eller hva det nå heter i nero, og velg dine .iso filer. Ikke bare brenn filen på en cd, det vil ikke fungere. Når du har brent alle 3 cdene, putt nr. 1 i cdromen din, restart og om du har satt dine boot instillinger riktig, vil installasjonen starte. Selve installasjonen er enkel, bare velg standardvalgene hele tiden, du bør ikke legge til noen pakker du ikke vet hva er, og aldri fjerne noen du ikke er helt sikker på hva er. Installasjonen er smart og gjør det meste for deg. Når du kommer inn i ditt nye operativsystem, les http://fedora.artoo.net/faq/ før du gjør noe annet, da vil du få en god start. Lykke til Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 Takk for svar Fant ut hva jeg hadde gjort feil. Trodde av en eller annen grunn (xp) at iso filen jeg hadde lastet ned var en pakket winrar fil. Brukte derfor winrar til å pakke den ut, og brente innholdet rett på en cd.... Burn image i Nero fungerte utmerket... Men... Jeg har nå fått et nytt problem. Noen som har noen ide om hvorfor jeg ikke får opp en dualboot skjerm når jeg starter opp?? kjører xp ved siden av.. Er det forresten noen steder jeg kan laste ned en sånn dualboot controller av noe slag? Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Dette kan settes opp i lilo/grub når du har installert fedora. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg har installert Fedora, men jeg kommer ikke inn.. Kommer rett inn i xp. Får ingen valgmulighet til å starte opp Fedora. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 merkelig. Hvordan la du det inn (hva er din disk/partisjonskonfigurasjon?) Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Høres ut som han la inn Fedora først, og SÅ Windows (altså feil rekkefølge). Det han kan gjøre er å boote fra CD1 igjen, og så har den kanskje noen slags rescue-funksjoner. Eller han kan uansett boote med den, få et shell og installere grub skikkelig, men det gidder jeg ikke guide ham gjennom Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 ja windows har en stygg uvane med å herpe andre bootloadere (dvs slette dem uten å legge inn entries for OS'ene de booter) Reinstallere og ta "remove all linux partitions"? Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 ja windows har en stygg uvane med å herpe andre bootloadere ... It's not a bug, it's a feature. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 You will be assimilated. osv... Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 Hehe, føler meg skikkelig lur her... Jeg har fire partisjoner på maskina mi, og ble litt satt ut av hvordan partisjonene ble vist i fedora. Installerte på samme partisjonen som jeg har xp. Sikkert derfor det ikke funka. Har installert på den korrekte partisjonen nå, så det funker fint som snus. Et problem igjen. Jeg klarer ikke å komme på nett. Noen som har noen lure ideer her? Har et 3com nettverkskort. Ikke noen problemer i xp. Lenke til kommentar
foolish Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Fedora kommer med flotte grafiske verktøy for å sette opp nettverket, om diit nettverkskort ikke ble funnet under installasjonen så kan du nå bruke redhat-config-network til å sette det opp. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 Fodora finner nettverkskortet mitt, men den nekter å eneble det, mener jeg bør sjekke kabelen eller noe i den gata der... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 rart... Har det kortet flere innganger? Bare lurer... Er det et ISA kort (kan aldri vite)? Og ja, unix har en totalt annerledes måte å organisere partisjoner ol. på. i UNIx er "alt" en fil, til og med HW er filer. Lyser det på nettkort/switch? Det vanlige er at linux setter opp en root partisjon ("/"), og en swap-partisjon (ikke mer styring med swapfiler ). I tilleg setter redhat /boot på en egen partisjon, men dette er neppe nødvendig på rimelig ny HW (som ikke har LBA problemet) Lenke til kommentar
foolish Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Hvor mange ganger må jeg minne folk her på å lese den flotte faq: fedora.artoo.net Her har du direkte link til 3com saken: http://fedora.artoo.net/faq/#3c905 Les f.a.q. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Det må jeg si... Takk for tipset.. Tester nå med en gang... Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Har fortsatt litt problemer. I terminal, så kjenner den ikke igjen kommandoen chkconfig. Mener bestemt at jeg er logget inn som root. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg er logget inn som root? Når jeg skriver "login root" i terminal, så får jeg beskjed om å taste inn passord. Når jeg taster inn passord som jeg valgte ved installasjon, så får jeg beskjed om at passordet er feil?? Hmm. Ideer tas imot.. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 Der ja Skriver denne melingen med Mozilla i Fedora.. Var ikke værre enn å logge seg inn som root isteden for brukernavent mitt. Takker alle så mye for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå