Gå til innhold

Desperat arbeidsgiver deler ut pengepremier for intervjuer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at skal man klare å dekke behovene for utviklere, så er det på tide å reversere endringene/holdningene man har til utvikling. Idag styres alt etter samme prinsippene som man gjør når man driver samlebåndsproduksjon. Man har ikke tillit til at medarbeidere klarer å gjøre jobben de er satt til å gjøre.

Først skal "ideen" komme fra en kunde/bruker i form av en user story. Så skal dette konkretiseres av en annen person som resultere i oppgaver.

Så skal utviklere sitte der som code monkies og bare gjøre det som er beskrevet i oppgavene. 

Så skal alt igjennom PR/code review, så til QA før arbeidet blir godtatt. Dette er en modell som potensielt generer mer feil enn det løser fordi det blir fort en holdning at "andre oppdager kodefeil, så jeg slipper å sjekke så nøye selv"

Skal man drive med effektiv utvikling så krever det kreativitet av de involverte parter og med en modell som er "den eneste riktige måten å gjøre det på" , så vil det skyve fra seg de kreative menneskene og tiltrekke seg de moderne fabrikkarbeiderne. 

Jeg tror det er på tide å se på oss selv og spørre oss om hvorfor trenger vi stadig flere utviklere og hvorfor kan vi ikke benytte de vi har på en mer effektiv måte?

Løsningene idag ser ut til å være det samme som fabrikker i lavkostland bruker når de blir ineffektive, bare pøse på med flere folk, fremfor å se på rutiner for effektivisering. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har lønningene i USA lenge vært veldig bra for utviklere og nå har firmaer også EU begynt å annonsere stillinger med 100-200k euro i lønn og folk kan jobbe mer og mer remote. Det er, desverre for norske arbeidsgivere, bare én løsning for å få taki folk og det er å tilby bedre lønn. 

Endret av atlemag
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er også at arbeidsmarkedet er mer større og flere arbeidsplasser hvis det skal søkes jobb i en storby kontra liten by eller langt utenfor byen når folk ønsker å jobbe nærmere i liten by eller litt utenfor byen fordi reisetid har mye å si. 
Kanskje på tide med mer desentraliserte jobber når det gjelder IKT og pandemien har jo vist det mer av nødvendigheten.

Det er ikke bare utvikler det skrikes etter, men også folk med IKT-sikkerhet som jeg har sett gjenganger her på Digi.no og andre med IKT-kompetanse skrikes det også etter.

Tenker også at universitetsmodellen bør diskuteres siden det er ikke bra for samfunnet at det skal tvinge veldig mange til må ha Lånekassen og gjeld (boliglån som hybel) som må betales ned, og ikke nødvendigvis fører raskt rett ut til jobb når det er ingen erfaring fra tidligere. Det samme gjelder om studier faktisk gir riktig kompetanse med riktige emner.

I teorien for meg var det egentlig nok etter videregående skole, lærling og fagbrev, men i praksis var det likevel med studie etterpå for å få høyere kompetanse siden arbeidsmarkedet setter grenser for at det må være bachelorutdannelse. 

Endret av mads1153
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Når alle vil ha en fullstack-utvikler med tre til fem års erfaring, er det lett å føle på frustrasjonen.

Spesielt når det etterspørres erfaring med forholdsvis nye verktøy og scriptspråk/programmeringsspråk/plattformer. Hvor halvparten vil forsvinne innen noen år, mens andre kommer til. Mitt tips vil være at alle som ønsker/trenger mange utviklere slutter å hoppe på alt nytt dilldall som kokes ihop.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (11 timer siden):

Jeg tror at skal man klare å dekke behovene for utviklere, så er det på tide å reversere endringene/holdningene man har til utvikling. Idag styres alt etter samme prinsippene som man gjør når man driver samlebåndsproduksjon. Man har ikke tillit til at medarbeidere klarer å gjøre jobben de er satt til å gjøre.

Først skal "ideen" komme fra en kunde/bruker i form av en user story. Så skal dette konkretiseres av en annen person som resultere i oppgaver.

Så skal utviklere sitte der som code monkies og bare gjøre det som er beskrevet i oppgavene. 

Så skal alt igjennom PR/code review, så til QA før arbeidet blir godtatt. Dette er en modell som potensielt generer mer feil enn det løser fordi det blir fort en holdning at "andre oppdager kodefeil, så jeg slipper å sjekke så nøye selv"

Skal man drive med effektiv utvikling så krever det kreativitet av de involverte parter og med en modell som er "den eneste riktige måten å gjøre det på" , så vil det skyve fra seg de kreative menneskene og tiltrekke seg de moderne fabrikkarbeiderne. 

Jeg tror det er på tide å se på oss selv og spørre oss om hvorfor trenger vi stadig flere utviklere og hvorfor kan vi ikke benytte de vi har på en mer effektiv måte?

Løsningene idag ser ut til å være det samme som fabrikker i lavkostland bruker når de blir ineffektive, bare pøse på med flere folk, fremfor å se på rutiner for effektivisering. 

Tenk noe så skrekkelig å programmere noe kundene ser et behov for.

Hvis du ikke får til å få flyt i programmering med kvalitetskontroll så må du lære deg mer enn å kode. Behovet for flere kodere kommer rett og slett av at verden blir mer og mer digital og utviklingen går i et forrykende tempo. Knappheten på kodere kommer delvis at en har for mange irrelevante fag på høyskole og universitet. 

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (11 timer siden):

Det høres ut som du beskriver en (gammel) fossefallsmodell(?) Er ikke dette noe av det smidig utviklingsmetodikk prøver å løse (Scrum/XP), som begynner å bli relativt utbredt?

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...