Gå til innhold

Jeg har ikke konto på FaceBook !


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva ligger det i disse påstått negative sidene ved sosiale medier?

Skaper F eks FB :
1 følelse av utilstrekkelighet i ditt liv eller med utseende?
2 frykt for å gå glipp av noe?
3 isolasjon?
4 depresjon og angst?
5 frykt for nettmobbing?
6 selvsøkende atferd som søker å enten undergrave andres rettigheter eller behov?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selfuniverse skrev (7 timer siden):

Livet mitt ble mye mer innholdsrikt etter at jeg stengte FB kontoen min i 2010. Har aldri angret.

Liker du tvangsforing av informasjon fra alle kanter så er FB en fin plass. Ser ut til at veldig mange liker det.

Jeg hadde konto og observerte meg selv og andre i 2011. Etter en mnd forsto jeg at det ble kunstig rart. 
Eks: vilt fremmede mennesker ville bli venn med meg og forlangte å få vite ting om meg de ikke hadde noe med.
Jeg ble spurt om jeg visste noe om andres gjøren og laden i RL.
En sendte meg melding i en annens navn og hadde forvekslet meg med en tredje..🤔
Som kommersiell turist i Israel fikk jeg kritikk for mine politiske sympatier. Et bilde fra pub med en øl i hånda.  

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

FB er bare en resurs man kan bruke eller ikke bruke så mye man vil. 

Fordelen med FB er gruppene som opprettes for å administrere og dele informasjon mellom medlemmer i diverse skoleklasser, fritidsaktiviteter, hemmelige bursdager, frakt av båt fra Oslo til Trondheim etc etc etc. 

Hva Ole Gunnar spiste på brødskiva når han var oppe på Kallesnuten i 25cm snø er meg rimelig likegyldig. Har aldri scrollet ned forbi første side av newsfeeden. 

Da er SnapChat og Tiktok mye mer meningsløst... 

Lenke til kommentar

Jeg stengte min FB-konto. Enkelte skapte rabalder. Men i all ærlighet, det er så langt bedre å faktisk ta en liten telefon, eller møte noen for å ta en kaffe for å få oppdateringer, enn å ha en narsissistisk front mot verden.

Omtrent ingen du har på lista er dine venner. Hvorfor skal de få vite ting om deg? Hvorfor skal et firma som er en parasitt på din personlighet få vite alt om deg? 

 

FB gir faktisk større skader på folk enn det de innser. Forskningen begynner å bli svært klar der. Sannsynligheten er at de som bruker FB mest er de som er mest syke. Forskningen er klar også der. Hva er da de som unngår det totalt? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
anon_83104 skrev (3 timer siden):

Hva er da de som unngår det totalt? 

De er i en bedre stilling til å utvikle sine sosiale evner. Det gjøres best ved samvær med og personlig forhold til mange ulike mennesker som man får god tid til å bli kjent med og ha varierte aktiviteter sammen med. FB står i veien for alt sånt. FB opptar den viktige tida. FB-avhengige står opp og går rett på FB som også er det siste de sjekker om kvelden. Ingen datamaskiner eller telefoner her i huset er normalt aktive etter middag.

Lenke til kommentar
Dart skrev (20 timer siden):

Er jeg gal?

Nei du er ikke gal.
Og stadig flere sletter nå sin FB-konto.

Selv slettet jeg min personlige FB-konto i 2010 etter å ha hatt den i 3 år.
Angret ikke ett sekund 🙂
Nå har jeg riktignok en konto for min utleievirksomhet som jeg opprettet i 2020, men den gir meg ikke annet enn arbeid har jeg inntrykk av.
Jeg tror ikke jeg har fått en eneste booking derfra selv om jeg er ganske aktiv med markedsføring der.
Vet ikke helt hvor lenge jeg gidder å ha den.....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt en FB konto, men er blitt spurt et utall ganger hvorfor jeg ikke har det. Da spør jeg tilbake, gi meg én god grunn til at jeg skal ha FB, og så langt har ingen klart å gi meg en eneste god grunn, faktisk blir de fleste mest svar skyldig. Det sagt, følte jeg behovet for noen år siden i forbindelse med beskjeder gitt via FB i jobbsammenheng, og forsøkte å laste ned og installere FB, men det feilet to ganger, så jeg tenkte til he#@ete med det. Etter det har egentlig ikke hverken behovet eller lysten meldt seg og i hvertfall ikke etter å ha sett "Det Sosiale Dilemmeat" på Netflix.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja ha, ka er det som feiler deg å ikke ha Fakebuuk ..... er veldig vanlig spørsmål til meg. Nei det er ikke tid til å bli matet med det samme som andre mates med, er mitt svar som vanlig.

Det er litt gøy å høre folk forklare noe for en og en kommer med oppfyllende informasjon til historien når FB aktøren står stille i historien. Jamvel da fortsetter FB aktøren å si mer om saken jamvel om det er klart for alle at den som skal informeres er vel inne i handlingen og jamvel bedre informert enn FB aktøren. Det hender jevnt og trutt, og litt komisk hendelse jamvel om den er trist.

Ser ikke tilgang med FB, men det kan være feil fra min side. Det er en del der som kan være av interesse.

Men som en venn av meg sa: "Merket meg at det var gjort forandring på datamaskinen min og det uten at jeg visste om det........ Det var til fordel for FB og da var det over and out for FB" 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/19/2022 at 10:10 PM, Dart said:

Hva er galt med meg? 

Hva har jeg å skjule?

Er jeg gal?

Om vi ikke lurte på det fra før av, så lurer vi ALLE virkelig på det nå og venter kollektivt i spenning på konklusjonen og den eventuelle diagnosen, epikrisen og fremtidig behandling fra rette fagpersoner... 🤪😜

PS: Jeg er ikke på "Tryneboka'" selv ettersom jeg ikke ønsker den falske og overfladiske måten å forholde seg til fremmede/"kjente" der, men ønsker å FAKTISKT ha kontakt med folk i det virkelige liv i stedet. Men opplever i blant at "vennene" mine som er på Facebook ikke inkluderer meg fordi de glemte/"glemte" meg fordi jeg ikke er å nå/ikke er å finne på "Tryneboka'". Da foretrekker jeg å ikke ha de som "venner" i det virkelige livet heller, og holder meg til de jeg faktiskt hører fra IRL og som jeg anser som faktiske venner...

Det hjelper heller ikke alle de gangene det er kommet frem at "Tryneboka'" på ingen måte respekterer folks privatliv og at de gjør det de kan for å hindre snoking fra "Tryneboka'" og deres sammarbeidspartnere, og/eller at de omgår restriksjoner og hindringer når de nektes og/eller forbys å innhente informasjon!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest MKII skrev (13 timer siden):

den eventuelle diagnosen, epikrisen og fremtidig behandling fra rette fagpersoner... 🤪😜

på ingen måte respekterer folks privatliv og at de ikke gjør det de kan for å hindre snoking

Diagnosen er "innehaver av et brukerstyrt privatliv"  🤔

Snokingen er irriterende, ikke fordi den skader, men fordi jeg vil ha kontroll på hva som spres av hvem. Havner jeg i en sjelden konflikt med en så kan jeg ikke forholde meg til at denne legger ut opplysninger når de ikke får viljen sin.

Noen ser jeg legger ut anklager og noe de vet er feil opplysninger for å få vite hva som egentlig foregår. Sensasjonslyst, hevnlyst og avsløringer er det noen som bruker mye tid på.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dart said:

Snokingen er irriterende, ikke fordi den skader, men fordi jeg vil ha kontroll på hva som spres av hvem. Havner jeg i en sjelden konflikt med en så kan jeg ikke forholde meg til at denne legger ut opplysninger når de ikke får viljen sin.

Noen ser jeg legger ut anklager og noe de vet er feil opplysninger for å få vite hva som egentlig foregår. Sensasjonslyst, hevnlyst og avsløringer er det noen som bruker mye tid på.

Snokingen jeg skrev om er den "Tryneboka'" selv står bak. Innformasjon de ikke har lov til å innhente er det kommet frem at de skaffer seg via bakveier, ved å manipulere, kjøpe innformasjonen fra andre eller ved oppkjøp. Den innformasjonen er mange ganger mer omfattende og potensiellt tilsvarende mange ganger mer skadelig enn det de fleste enkeltpersoner er i stand til å innhente... Og når det enorrme omfanget av innformasjonen "Tryneboka'" har settes sammen, analyseres og sees i sammenheng så vet de "allt" om deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Snokingen jeg skrev om er den "Tryneboka'" selv står bak. Innformasjon de ikke har lov til å innhente er det kommet frem at de skaffer seg via bakveier, ved å manipulere, kjøpe innformasjonen fra andre eller ved oppkjøp. Den innformasjonen er mange ganger mer omfattende og potensiellt tilsvarende mange ganger mer skadelig enn det de fleste enkeltpersoner er i stand til å innhente... Og når det enorrme omfanget av innformasjonen "Tryneboka'" har settes sammen, analyseres og sees i sammenheng så vet de "allt" om deg.

Det kan motvirkes ved å manipulere dataene om deg selv. Legg på en liten skrivefeil i navnet eller et ekstra mellomnavn, fødselsdato på feil år og dag, og bruk VPN. Et lite program i Chrome heter Ghostery og fjerner en rekke overvåkingsparametere. Kryptering av epost er nå tilgjengelig i Gmail, slå på en bryter. Data om deg i epost blir fort ubrukelige. Hvis du også bare bruker/slår på posisjonsvisning på mobilen når du er på ferie og organiserte turer, så blir det også ubrukelig for andre enn deg og dine.

Lenke til kommentar

Bruker du Internett, mobiltelefon, og at du eksisterer per dags dato så har Facebook infoen din, bedre kjent "shadow profile".
At du har slettet facebook, aldri laget det, spiller ingen rolle og nei topic starter, du er ikke gal :) 

Alle har vel en kompis med facebook, vært på party? Ferie? tatt bilder? og plutselig... oi hvem er denne personen på bildet (personen uten facebook etc), og med dagens AI så blir du med engang linket til din shadow profil, og infoen blir der for evighet.
Dette er ikke noe nytt, Kina gjør det samme med Tiktok.

PS, du kan ikke slette data/info de allerede har samlet om deg eller andre, de ligger utilgjengelig for brukere.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132
nagina skrev (På 1.3.2022 den 10.25):

Alle har vel en kompis med facebook, vært på party? Ferie? tatt bilder? 

Det finnes et bilde av meg på FB. Det er med morsom ekstrem grimase og vernebriller, uskarpt, "fisheye nese" og overeksponert. Ligger sikkert i kategorien "død ugle" 👹

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...