Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leier hus med urgammelt gulv

Anbefalte innlegg

Hei dere. Vi leier nå en leilighet i et gammelt hus, med et like gammelt gulv.

I stua er det tregulv, men det har nok ikke fått noe stell de siste...30+ årene? Det værste er fliser i foten, har barn som ikke alltid vil ha innesko forståelig nok, og det blir en del smertefulle små fliser. Er redd vi en dag får en av de store, for ja det stikker stadig opp noen voldsomme (7-10 cm lange) fliser... Så er det i tilsegg et herk å holde rent, ikke at det ser rent ut når man har vasket heller...Så nå er det nok. Skal ta det opp med huseier og høre hva som kan gjøres. Samtidig tror jeg det er lurt å høre her på forum hva jeg kan gjøre selv. Kan jeg evt slipe det ned og lakke selv? Er det lurt? Hva så med kostnaden, går det på min regning, huseierens eller er det så vi burde dele utgiftene iom vi er de som ønsker nytt gulv? 

Hva synes dere om gulvet? 

IMG_20220219_214840161.jpg

16453044210132717326686477829479.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tepper, men ikke så store. Er det mulig å kjøpe "teppegulv" som ikke koster altfor mye? Altså nå er jeg helt blank på dette så ikke le for hardt. 

Er snakk om gulv på ca 40m2, så ikke veldig stort altså, men koster jo om jeg skal ha vanlige gulvtepper i den mengden også 🙄😂😳

Lenke til kommentar

Ser akkurat ut som kjøkkengulvet mitt...vel og merk etter at jeg fjerna den gode gamle parketten. Aldri hatt noe problemer med flising men så er ikke kjøkkenet mitt 40m2 heller. Å legge et gulv er ikke vanskelig. Det er noe av det enkleste som finnes (klikkparkett etc.) og er du heldig finner du sikkert noen på Finn.no som gir bort noe gratis overskuddsmateriale. Tenk på gulv som forbruksmateriale det er ikke så veldig komplisert. Det er FLUSST av folk som gir bort slikt på Finn. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248588721

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248242330

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248934292

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ikke meningen å bruke det gamle undergulvet, her skal det jo ligge et eller annet gulvbelegg over med mindre du elsker gamle tregulv. Å slipe ned og lakke er en veldig dårlig ide, bare få tak i et eller annet gratis på Finn så kan det legges nytt på et par tre timer det går nemlig ganske fort å legge gulv og det blir generellt sett et bra resultat uten for mye innsats.  

Lenke til kommentar

Første etasje? Uansett greit å vite om utleier har fulgt reglene for sjekk og evt. utbedring av Radon. Ref. https://dsa.no/radon/radon-i-utleieboliger da Radon medfører kreftfare.

Utleier har ansvar for at boligen er beboelig  men første spørsmål blir hva leiekontrakten sier om leieforholdet og boligen?

Vet ikke helt hvor grensen mellom utleier og leietakers ansvar går i dette tilfellet men hvis du som leietaker endrer på boligens ‘konstruksjon’ så må det avklares med utleier. Utleier skal stå for (kost av) utbedring av boligen slik jeg forstår det. Om dere blir enige om at du som leietaker gjør jobben (og utleier bekoster materialer) så kan det være at du kan kreve motytelse men for å opprettholde et godt forhold mellom deg søog utleier så… Gi litt og ta litt.

Om utleier setter seg på bakbena kan du klage, ref. Forbrukerrådets info om Hvem har an­svar for ved­li­ke­hol­det?

Sitat

Hvordan går jeg frem for å klage?

1. Klag først til utleier

Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev hvis du ønsker å klage. Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Klagebrev til selger

2. Klag til Husleietvistutvalget

Hvis dere ikke kommer til enighet kan du ta saken videre til Husleietvistutvalget

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd! Ja har tenkt tanken på å legge noe slags gulv over også. Men så dukker problemene opp, hva gjør jeg f.eks med ovnen da? Den metallbeskyttelsen går jo under ovnen og bak og er ikke noe som lett kan løftes.. så kan jo ikke skjære til rundt heller uten at vi får høydeforskjell. Noen ideer til hva man gjør da? 

IMG_20220220_101602585.jpg

Lenke til kommentar
miew skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for gode råd! Ja har tenkt tanken på å legge noe slags gulv over også. Men så dukker problemene opp, hva gjør jeg f.eks med ovnen da? Den metallbeskyttelsen går jo under ovnen og bak og er ikke noe som lett kan løftes.. så kan jo ikke skjære til rundt heller uten at vi får høydeforskjell. Noen ideer til hva man gjør da? 

IMG_20220220_101602585.jpg

Man må ut med ovnen og plata mens man legger laminaten, alternativet er jo å bruke gulvbelegg med utskjæringer men det blir neppe fint.

Lenke til kommentar
2 hours ago, miew said:

Uff ja, da er jo ikke dèt det enkleste alternativet likevel. Hvorfor er det en dårlig ide å pusse/slipe/lakke egentlig? Vanskelig å få fint eller fordi det gjør orginalgulvet tynnere? 

Det der med peisen da må jo du under peisen om du vil ta deg bryderiet med å legge gulv under den og det blir vel opp til deg om du vil eller klarer å få til dette. Du trenger ihvertfall ikke noe fagmann for å få det til. Meget mulig du kan legge et stykke gulv som dekker den ildbeskyttelsen under peisen og bare skyve dette (med litt makt) under hele greia...kanskje bruke litt zalo for å få den gode glien? Det skal ikke så veldig mye mer til og så legge resten av gulvet etterpå. 

Å slipe ned og lakke det gamle gulvet der for å prøve å holde det fint blir som å slikke iskremen sin midt på høysommeren for at den ikke skal begynne å smelte og dryppe. Det funker ikke. Kun om du er lidenskapelig opptatt av gamle tregulv du ville gjort noe slikt. Nei det der er bare et gammelt undergulv som ikke er meningen å bruke, det skal alltid legges et eller annet gulvbelegg over, det er uten tvil det som er "normalt". Vet ikke hva slags utleier du har men jeg hadde stusset Veldig om det ikke var lagt noe gulv over undergulvet ! 

Kort forklart så krever det tregulvet der mye vedlikehold. Legger du et eller annet laminatgulv over så slipper du dette. Så valget ditt er egentlig veldig enkelt 😉 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

"Meget mulig du kan legge et stykke gulv som dekker den ildbeskyttelsen under peisen og bare skyve dette (med litt makt) under hele greia.. " 

Mener du så man dekker beskyttelsen og kjører gulvet under ovnen eller så skyve gulvet under beskyttelsen? Og vil ikke høydeforskjellen det skaper fra før og etter påvirke pipa som er satt i veggen? 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, miew said:

"Meget mulig du kan legge et stykke gulv som dekker den ildbeskyttelsen under peisen og bare skyve dette (med litt makt) under hele greia.. " 

Mener du så man dekker beskyttelsen og kjører gulvet under ovnen eller så skyve gulvet under beskyttelsen? Og vil ikke høydeforskjellen det skaper fra før og etter påvirke pipa som er satt i veggen? 

Skyve gulvet UNDER beskyttelsen (og peisen) Det er ikke så vanskelig som du tror men det krever litt rå styrke :) En evnt. høydeforskjell kan du takle etterpå. Det skal ikke by på store problemet. Det laminatgulvet jeg har her bygger 9mm. Parkett er sikkert en del tykkere men du vil nok alltid ha litt å gå på når du skal justere høydeforskjell og slikt. 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...