Gå til innhold

Skip med tusener av biler har stått i brann siden onsdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Totalhavari uungåelig. Eneste måten å slukke på er å sette bilene under vann, men det går ikke da dekkene er høyt oppe i båten, og det vil velte skipet. Om brannen klarer å få hull på skroget langt nok nede til at det begynner å skvulpe inn, også eskalerer med økende dypgang er det neste spørsmålet. Mye tyder på det.

 

Lenke til kommentar

Ja, diesel trenger jo ingen gnist for å antenne, kun varme nok og oksygen. Så en hinne med inert gass oppå dieselen, viss den får ligge noenlunde i ro? Og at det er tilgjengelig da...

Har alle bilene sklidd til samme side, noe som kan være tilfelle, da er det et sammensurium av biler med brennende batterier nært hverandre. Da er skroget skoldende hett på

den lave siden over vannlinjen. Dusj på med avkjølende sjø fra utsiden, så det ikke smelter hull like over vannlinjen, for da er det slutt.

Jeg tror de er er mere eller mindre oppgitt.

Avkjøling fra utsiden er ikke noe å vente med, men gjør de det...?

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
likferd skrev (11 timer siden):

Det står i artikkelen at skipet allerede har begynt å smelte noen steder, og siden den har slagside regner jeg med den tar inn vann. Om man forsøker slukke vil man også tilføre mer vann, som øker slagsiden.

Har det begynt å smelte kan det vere snakk om deformasjoner og ikke hull. Da vil stålet utvide seg og bli mykere, så det er en gradvis avkjøling fra utsiden som kan dempe dette, og den sjøen kommer ikke inn i båten.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Gadgetman skrev (2 minutter siden):

Fordi dette er den tråden som vises under selve saken?

Det er to tråder og det er den andre som kom først, der diskusjonen virkelig foregår. Dette her er bare et sidespor med gjentagelser av ting vi allerede har diskutert i den andre tråden. Det er en fordel å samle alt i en tråd. Klikk her:

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer vann vil medføre at stabiliteten ødelegges ("Free Surface Effect") - skipet kankantre og synke (ref. for eksempel Estonia og Herald of Free Enterprise). Slagsiden som er nå kan være forårsaket av forskyving av last, men jeg trodde at bilene var sikret med kjetting e.l. i dekk.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Fortsatt ingen som ser problemet med å ha to tråder om samme tema?

Jo.

Men sålenge NTB roter rund med artikler for TU her må vi nok regne med rare saker.

Edit: ser at den ene artikkelen er skrevet av "NTB maritim" og den andre av "NTB elbil" 😆

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Morsomt å se meningspolitiet ute igjen. De burde ringe alle i media og si at diskusjon.no (av ukjente grunner) ikke ser noen grunn til å ha flere parallelle nyhetssaker om akkurat dette havariet. Det burde kanskje gjelde andre temaer som strømpriser, vind og solkraft også? For det er jo fryktelig dumt å diskutere noe mer enn et sted og mer enn èn gang, så innmari mye pes faktisk.

Lenke til kommentar

Dette er bare en hakk i plata-artikkel fra NTB, gjentagelse av det som TU allerede har skrevet. Det er meningsløst å måtte poste samme innlegg i to tråder. De "to" sakene burde linke til samme tråd.

Strømpriser, vindkraft og solkraft er jo et vell av ulike temaer. En dag det ene vindkraftverket neste dag et helt annet med en annen situasjon osv. Der er det hensiktsmessig med flere tråder. Men joda, enkelte brukere kan bli flinkere til å følge artikkelens og trådens tema og i mindre grad repetere seg fra tråd til tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...