Zeph Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Dette går heilt fint. Om du har tatt litt ekstra i på ein del postar så er det berre meir å gå på der. Utgifter til mat og daglegvarer er veldig individuelt. Me brukar 10-12k i månaden på to vaksne, eitt barnehagebarn og ein baby. Då inkluderer det alle kjøp på daglegvarebutikk, fastfood, kiosk, restaurant, take-away, alkohol osv. Det er opp til den enkelte kor mykje dei vil bruke på sånt. Eg er veldig glad i mat og då går det litt ekstra her og der. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Husk at SIFO sitt budsjett er et langtids budsjett. Du bruker kanskje ikke 1000 kr HVER mnd på møbler, men i snitt så gjør man som regel det. SIFO tar heller ikke høyde for fritidsaktiviteter,ferier, røyk, alkohol,byturer etc Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Hei. Jeg jobber i bank, og kan bare si at du har bedre kontroll over utgiftspostene enn 90% av de jeg har i stolen. Dette tror jeg skal gå fint. * Du har 5 år å gå på ift nedbetalingstid dersom det skulle bli tight * Du har også avdragsfrihet dersom det skulle bli trangt en periode Utover det, er fastrenta på tur ned, så lite som tyder på noen større renteoppgang med det første. Der følger jeg litt med, da jeg veddet mot fastrenta for en stund siden, med krigen i UKR har satt en foreløpig stopper for oppgangen vi så for bare 2 uker siden. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) Jeg ser du i førstepost har tatt høyde for renteøkning som er rimelig sikkert at vil skje i stø takt fremover. Men det du ikke tar hensyn til er betydelig prisøkning ift. levestandard. Alt fra pandemi til energikrise og krig vil føre til at det blir dyrere å leve (alt man konsumerer), ikke bare betale lån. Endret 27. februar 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 6 hours ago, Theo343 said: Jeg ser du i førstepost har tatt høyde for renteøkning som er rimelig sikkert at vil skje i stø takt fremover. Men det du ikke tar hensyn til er betydelig prisøkning ift. levestandard. Alt fra pandemi til energikrise og krig vil føre til at det blir dyrere å leve (alt man konsumerer), ikke bare betale lån. Nå pleier man jo å bruke renten til å motvirke dette akkurat som man under pandemien satte renten kraftig ned. Derfor mener jeg ikke TS behøver å ta hensyn til en kombinasjon av samtlige worst-case scenarioer. Selvfølgelig vankelig å forutse konsekvenserne av at Putin starter en atomkrig, men da har vi nok helt andre ting å bekymre oss for enn å betale renter på boliglånet. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg ville økt strømposten.. Man bør nok regne med vesentlig høyere strømpriser i tiden fremover. Når det gjelder lånet så finnes det kanskje muligheter for å gjøre deler av det avdragsfritt for å spare litt på den månedlige kosten. Høres kanskje ikke smart ut mtp at man gjerne ønsker å betale ned bolig fort, men samtidig må man huske på at boligprisen stiger jevnt hele tiden. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 2 hours ago, tigerdyr said: Nå pleier man jo å bruke renten til å motvirke dette akkurat som man under pandemien satte renten kraftig ned. Derfor mener jeg ikke TS behøver å ta hensyn til en kombinasjon av samtlige worst-case scenarioer. Selvfølgelig vankelig å forutse konsekvenserne av at Putin starter en atomkrig, men da har vi nok helt andre ting å bekymre oss for enn å betale renter på boliglånet. Renten i Norge behøver ikke i like stor grad motvirke priser på varer som vi ikke alltid har kontroll på. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 3 millioner skal gå fint. Det ser ut som TS har et veldig elastisk budsjett og økonomisk evne til å ta de riktige grepene om det skulle bli nødvendig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Sjølv med høgare levekostnader i åra framover så er det mykje å gå på. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) Husk også å sett opp et vedlikeholdsbudsjett. Når du eier egen leilighet er det du som må bytte ut oppvaskmaskinen om den ryker. Dette kan dog være innbygget i en standard bufferkonto. Endret 9. mars 2022 av Dapp47 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Gjest 33aab...22e skrev (På 24.2.2022 den 1.03): Går nok helt fint om man kan lage mat, ikke trenger masse kjøtt, holder seg til vann som drikke og er flink på å se på priser. Anonymous poster hash: 33aab...22e Anonym bruker slår til igjen 😅 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Hva med å halvere matforbruket og kutte ut snus? Da er det plutselig et mye romsligere budsjett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå