Gjest 77fc3...0fe Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Vurderer å gå til innkjøp av leilighet, og prøver å sette opp et slags estimat på budsjett fremover. Siden jeg aldri har eid leilighet før, så vet jeg ikke om det er noe jeg har oversett her. Jeg tjener i dag 625 000kr brutto, og har fått finansieringsbevis på 3 millioner fra banken. Jeg er i grunn ganske forsiktig med penger, og kanskje derfor jeg er litt i tvil om jeg tør å ta så mye lån alene. Jeg håper derfor dere har anledning til å ta en titt på et raskt budsjett som jeg listet opp her: Er det noen store utgiftsposter som jeg har glemt? Ut fra tallene som er satt opp hittil så skal jeg klare å betjene dette lånet, selv om renta stiger til 7%, men er redd for at jeg kan ha forenklet for mye eller utelatt noen poster som jeg ikke tenkte på. Vil det gå bra for meg med et så stort lån alene? - "Budsjettet" er satt opp slik at renta går opp til 7% i verste fall. - Felleskostnadene holdes flatt uavhengig av rentenivå (ingen lån/avdrag inkludert i disse kostnadene) - Lønnsvekst på 2,5% lagt inn. - Når det gjelder strøm så satt jeg bare et tall, for der vet jeg rett og slett ikke hva en ~70 kvadratmeters leilighet koster i mnd. Leier i dag inkludert strøm, så her har jeg ikke fulgt med. Strømprisen er med utgangspunkt i at jeg skal bo i Nord-Norge. - Jeg eier ikke bil. Anonymous poster hash: 77fc3...0fe Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) 21 minutes ago, Guest 77fc3...0fe said: Er det noen store utgiftsposter som jeg har glemt? Ut fra tallene som er satt opp hittil så skal jeg klare å betjene dette lånet, selv om renta stiger til 7%, men er redd for at jeg kan ha forenklet for mye eller utelatt noen poster som jeg ikke tenkte på. Vil det gå bra for meg med et så stort lån alene? Ser ikke noe åpenbart du har glemt av fast kostnader, men hva med å sette av penger til ferier? Du har jo også mulighet for veldig enkelt å kutte 2-3.000 kr/måneden fra månedsbudgettet hvis du føler økonomien begynner å bli for stram. Såfremt inntekten ikke faller bort, burde det gå helt greit. Endret 19. februar 2022 av tigerdyr Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 16 minutes ago, Guest 77fc3...0fe said: Vurderer å gå til innkjøp av leilighet, og prøver å sette opp et slags estimat på budsjett fremover. Siden jeg aldri har eid leilighet før, så vet jeg ikke om det er noe jeg har oversett her. Jeg tjener i dag 625 000kr brutto, og har fått finansieringsbevis på 3 millioner fra banken. Jeg er i grunn ganske forsiktig med penger, og kanskje derfor jeg er litt i tvil om jeg tør å ta så mye lån alene. Jeg håper derfor dere har anledning til å ta en titt på et raskt budsjett som jeg listet opp her: Er det noen store utgiftsposter som jeg har glemt? Ut fra tallene som er satt opp hittil så skal jeg klare å betjene dette lånet, selv om renta stiger til 7%, men er redd for at jeg kan ha forenklet for mye eller utelatt noen poster som jeg ikke tenkte på. Vil det gå bra for meg med et så stort lån alene? - "Budsjettet" er satt opp slik at renta går opp til 7% i verste fall. - Felleskostnadene holdes flatt uavhengig av rentenivå (ingen lån/avdrag inkludert i disse kostnadene) - Lønnsvekst på 2,5% lagt inn. - Når det gjelder strøm så satt jeg bare et tall, for der vet jeg rett og slett ikke hva en ~70 kvadratmeters leilighet koster i mnd. Leier i dag inkludert strøm, så her har jeg ikke fulgt med. Strømprisen er med utgangspunkt i at jeg skal bo i Nord-Norge. - Jeg eier ikke bil. Anonymous poster hash: 77fc3...0fe Sparing er selvfølgelig en greie, men må jo håpe du faktisk slipper 7% rente, og da har du jo nok til dette. Buffer er jo en viktig greie her. Plutselig får du lekkasje på noe i den nye boligen, eller andre uforutsette utgifter. Du har ingenting satt av til ferie eller aktiviteter. Hobbyer? Ellers kan jeg jo berolige deg med at banken også gjør denne vurderingen du nå gjør Lenke til kommentar
Gjest 33aab...22e Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Har gjort det selv, dvs vi var to med litt mer felles inntekt og unge, bil og høyere utgifter. Det går helt fint. Sørg for å sette deg godt inn i hva av forsikringer som følger med i felleskostnadene og sørg for å ha en buffer til uforutsette utgifter. Strømmen du har beregna er helt innenfor gitt at det ikke er en leilighet i et kuldehull med elendig isolering og du må ha varmen på fullt hele vinteren. Eneste jeg ikke kan si noe på er lønnsveksten. Jeg vet ikke hvorfor du tror du får 2,5% hvert år. (Det kan jo være både høyere og lavere ut i fra ditt yrke og situasjon). Du har heller ikke regnet med møbler og hvitevarer. Det vil jo variere hvor mye som følger med/hva du trenger nytt og jeg vet ikke hva du har allerede. (Synes selv finn.no og lignende er helt kurrante stedet å finne møbler - men når du ikke har bil kan jo det bli problematisk å få henta). Anonymous poster hash: 33aab...22e Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Høyere rente vil typisk korrelere med høyere lønnsvekst Lenke til kommentar
Gjest 77fc3...0fe Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 tigerdyr skrev (5 timer siden): Ser ikke noe åpenbart du har glemt av fast kostnader, men hva med å sette av penger til ferier? Du har jo også mulighet for veldig enkelt å kutte 2-3.000 kr/måneden fra månedsbudgettet hvis du føler økonomien begynner å bli for stram. Såfremt inntekten ikke faller bort, burde det gå helt greit. Har oppdatert budsjettet litt her, og la inn en feriepost på 1500kr i mnd. Pleier ikke å reise årlig på ferie, men ser poenget med en slik post. Mephisto- skrev (5 timer siden): Sparing er selvfølgelig en greie, men må jo håpe du faktisk slipper 7% rente, og da har du jo nok til dette. Buffer er jo en viktig greie her. Plutselig får du lekkasje på noe i den nye boligen, eller andre uforutsette utgifter. Du har ingenting satt av til ferie eller aktiviteter. Hobbyer? Ellers kan jeg jo berolige deg med at banken også gjør denne vurderingen du nå gjør La inn en hobbypost og sparingspost. Er sånn sett enkel i drift, og for de hobbyene jeg har i dag så har jeg stort sett det jeg trenger. La likevel inn et lite beløp her i tilfelle. Bufferen jeg har i dag blir spist omtrent helt opp på den leiligheten jeg tenker å kjøpe, så det blir litt skummelt i starten. Gjest 33aab...22e skrev (4 timer siden): Eneste jeg ikke kan si noe på er lønnsveksten. Jeg vet ikke hvorfor du tror du får 2,5% hvert år. (Det kan jo være både høyere og lavere ut i fra ditt yrke og situasjon). Du har heller ikke regnet med møbler og hvitevarer. Det vil jo variere hvor mye som følger med/hva du trenger nytt og jeg vet ikke hva du har allerede. (Synes selv finn.no og lignende er helt kurrante stedet å finne møbler - men når du ikke har bil kan jo det bli problematisk å få henta). Anonymous poster hash: 33aab...22e Satt lønnsveksten litt lavere til 1,5%, bare for å være litt mer konservativ. Jobber som økonom i dag, og i budsjettene jeg jobber med i det daglige opererer vi med årlig vekst på cirka 2,5% i det flerårige budsjettet. Kun derfor jeg satte det samme på meg. Hvis renta går opp, så håper jeg Akademikerne klarer å forhandle meg til en høyere lønnsvekst. Hittil så kan det jo se ut som at det går, hvis det ikke dukker opp noen uforutsette kostnader her. Anonymous poster hash: 77fc3...0fe Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Du har mye du kan kutte ut om det blir behov. Jeg har kanskje brukt 750 kroner i hele 2021 på klær, og du har det som per måned 🙃 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 (endret) Kan ikke se at du har tatt med 22% skattefradraget på rentene, innvandringen demper inflasjonen og lønnsveksten i Norge så skal mye til at vi får en 7%+ rente. Blir bare at enkelte importvarer fra usa og asia blir enda dyrere, men det vil ikke påvirke kjerneinflasjonen tilstrekkelig. Endret 20. februar 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Sjekk SIFO sitt budsjett. Det er det bankene bruker når dem beregner leveutgifter, men kan også gi en pekepinne på hva en gjennomsnittsperson har i utgifter Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 5000KR i mat for en person høres litt mye ut. Er vel ca det vi bruker på en familie på 4 (Baby 2 mnd og unge 6 år). Burde være rom for å stramme inn om renten stiger i det minste. Nedbetalingstiden på boliglån kan vel også forlenges til 30 år om du skulle få problemer ved økt rente. 1 Lenke til kommentar
Gjest dc7c5...45d Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 PantZman skrev (52 minutter siden): 5000KR i mat for en person høres litt mye ut. Er vel ca det vi bruker på en familie på 4 (Baby 2 mnd og unge 6 år). Burde være rom for å stramme inn om renten stiger i det minste. Nedbetalingstiden på boliglån kan vel også forlenges til 30 år om du skulle få problemer ved økt rente. Oslo folk bruker foodora. Skjønner ikke at dem har kjøkken i boligene sine der. Feil investering spør du meg. Anonymous poster hash: dc7c5...45d Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Gjest dc7c5...45d skrev (1 time siden): Oslo folk bruker foodora. Skjønner ikke at dem har kjøkken i boligene sine der. Feil investering spør du meg. Anonymous poster hash: dc7c5...45d Jeg bor i Oslo og har aldri brukt foodora. Investerte i nytt kjøkken i fjor da. 3 Lenke til kommentar
Gjest dc7c5...45d Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 ITtraktor skrev (7 minutter siden): Jeg bor i Oslo og har aldri brukt foodora. Investerte i nytt kjøkken i fjor da. da er du ett unntak. Men det var kun en kommentar at singel person setter av 5000 kr i måneden på mat. Da er min kalkyle at det er påberegnet restaurant og foodora syklistene. Anonymous poster hash: dc7c5...45d Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 (endret) Gjest 77fc3...0fe skrev (8 timer siden): Satt lønnsveksten litt lavere til 1,5%, bare for å være litt mer konservativ. Jobber som økonom i dag, og i budsjettene jeg jobber med i det daglige opererer vi med årlig vekst på cirka 2,5% i det flerårige budsjettet. Kun derfor jeg satte det samme på meg. Hvis renta går opp, så håper jeg Akademikerne klarer å forhandle meg til en høyere lønnsvekst. Budsjettet ser greit ut. Du har også greit rom for å kutte flere plasser om økonomien blir trangere og/eller du skulle ønske mer sparing. 5000 kr til mat er godt i overkant av hva som er nødvendig om man ikke kjøper noe mat ute og/eller kjøper en god del høykvalitetsvarer som koster en del. 750 til klær, dvs. 9000 i året, er også ganske høyt. Vil si at du uten altfor store probleme kunne kuttet postene for mat, snus og klær for til sammen 7000 kr til ikke særlig mer enn 4000 om det skulle bli nødvendig. Endret 20. februar 2022 av OlavEH Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Ser jo ut som du veldig god kontroll her. Du har også en del ekstra å rutte med, så ville satt av en post til Buffer, så du får ca to mnd lønninger der. Du har også mange poster du kan stoppe i en periode om noen veldig uforutsett skulle skje. Lenke til kommentar
Gjest 5d0aa...720 Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Gjest 77fc3...0fe skrev (15 timer siden): Vurderer å gå til innkjøp av leilighet, og prøver å sette opp et slags estimat på budsjett fremover. Siden jeg aldri har eid leilighet før, så vet jeg ikke om det er noe jeg har oversett her. Jeg tjener i dag 625 000kr brutto, og har fått finansieringsbevis på 3 millioner fra banken. Har du fått boliglån på 3 millioner (overskrift i innlegget) eller finansieringsbevis på 3 millioner? Finansieringsbevis er hvor mye du kan kjøpe for (boliglån + egenkapital). Normalt sett må du ha 15% EK. På en bolig til 3 millioner vil det si 450000,- og da blir lånet 2550000,-. Du kan i så fall sette opp mindre per måned på kostander til avdrag/renter. Anonymous poster hash: 5d0aa...720 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Gjest 5d0aa...720 skrev (23 timer siden): Har du fått boliglån på 3 millioner (overskrift i innlegget) eller finansieringsbevis på 3 millioner? Finansieringsbevis er hvor mye du kan kjøpe for (boliglån + egenkapital). Normalt sett må du ha 15% EK. På en bolig til 3 millioner vil det si 450000,- og da blir lånet 2550000,-. Du kan i så fall sette opp mindre per måned på kostander til avdrag/renter. Anonymous poster hash: 5d0aa...720 Alle finansieringsbevis jeg har fått fra ulike banker, sier hvor mye jeg kan få i lån, ikke hvor mye boligen kan koste. (Dvs. de sier det også, men lånebeløpet er alltid oppgitt) 1 Lenke til kommentar
Gjest ea0ee...993 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 PantZman skrev (På 20.2.2022 den 8.50): 5000KR i mat for en person høres litt mye ut. Er vel ca det vi bruker på en familie på 4 (Baby 2 mnd og unge 6 år). Burde være rom for å stramme inn om renten stiger i det minste. Nedbetalingstiden på boliglån kan vel også forlenges til 30 år om du skulle få problemer ved økt rente. Statens referansebudsjett beregner kr 10 500 på mat og drikke for 2 voksne og 2 små barn. Erfaringsmessig greier de færreste å holde seg innenfor de satsene. Kr 5 000 for to voksne og to barn er på grensa til bekymringsmelding, men du bruker forhåpentligvis vesentlig mer enn du tror. Anonymous poster hash: ea0ee...993 Lenke til kommentar
Gjest 33aab...22e Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Gjest ea0ee...993 skrev (34 minutter siden): Statens referansebudsjett beregner kr 10 500 på mat og drikke for 2 voksne og 2 små barn. Erfaringsmessig greier de færreste å holde seg innenfor de satsene. Kr 5 000 for to voksne og to barn er på grensa til bekymringsmelding, men du bruker forhåpentligvis vesentlig mer enn du tror. Anonymous poster hash: ea0ee...993 Går nok helt fint om man kan lage mat, ikke trenger masse kjøtt, holder seg til vann som drikke og er flink på å se på priser. Anonymous poster hash: 33aab...22e Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Gjest ea0ee...993 skrev (37 minutter siden): Statens referansebudsjett beregner kr 10 500 på mat og drikke for 2 voksne og 2 små barn. Erfaringsmessig greier de færreste å holde seg innenfor de satsene. Kr 5 000 for to voksne og to barn er på grensa til bekymringsmelding, men du bruker forhåpentligvis vesentlig mer enn du tror. Anonymous poster hash: ea0ee...993 Ingen som sulter her. Skal ikke påstå vi har klart å holde oss innenfor budsjett, men tviler på det er snakk om mye. Må vel sies at både jeg og madammen er ganske sparsommelige og handler mye på tilbud. Ingen problem å finne f.eks middagstips i ~50% datovaredisken eller hamstre litt når det er tilbud. First Price og Eldorado produkter er ofte kurante. Tok en titt på det referansebudsjettet og synes det var ganske mange poster som var ganske høye. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå