ADO_S Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Hei! Noen her inne som kan hjelpe med med å skrive særemne i Norsk ? Oppgaven skal ta for seg 2 bøker. Begge bøkene handler om krig. To bøker: Bli hvis du kan. reis hvis du må. forfatter - Helga Flatland & For eksempel min bror Forfatter - Uwe Timm Det haster. Setter derfor pris på om noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 On 2/19/2022 at 10:53 AM, ADO_S said: Hei! Noen her inne som kan hjelpe med med å skrive særemne i Norsk ? Oppgaven skal ta for seg 2 bøker. Begge bøkene handler om krig. To bøker: Bli hvis du kan. reis hvis du må. forfatter - Helga Flatland & For eksempel min bror Forfatter - Uwe Timm Det haster. Setter derfor pris på om noen kan hjelpe På hvilken måte vil du at folk skal hjelpe? Lenke til kommentar
ADO_S Skrevet 21. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) Om noen fks har noen tips til ting som kunne vært nyttig å ha med når jeg skriver om disse bøkene i oppgaven eller om noen her inne har en eksempel tekst som kan hjelpe 🙂 Endret 21. februar 2022 av ADO_S Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 (endret) ADO_S skrev (46 minutter siden): Om noen fks har noen tips til ting som kunne vært nyttig å ha med når jeg skriver om disse bøkene i oppgaven eller om noen her inne har en eksempel tekst som kan hjelpe 🙂 Har du lest begge bøkene? Hvorfor valgte du disse bøkene og denne tematikken? Jeg hadde begynt med å prøve å finne en slags motivasjon til oppgaven. Da har du en rød tråd, og et utgangspunkt for drøfting / en knagg å henge lettskrevne svada-avsnitt på - om det skulle røyne på . "Hvorfor bør vi bry oss om litterære fremstillinger av krig". Ta gjerne utgangspunkt i pensum – da blir sikkert læreren glad. Og i helt generelle problemstillinger, som «hva er litteratur», «hva skal vi med litteratur», «hvilke funksjoner kan litteratur ha i samfunnet». Før du beveger deg mot det mer spesifikke, altså krig og litteratur. Endret 21. februar 2022 av SuperKrokodille 1 Lenke til kommentar
ADO_S Skrevet 21. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2022 SuperKrokodille skrev (2 timer siden): Har du lest begge bøkene? Hvorfor valgte du disse bøkene og denne tematikken? Jeg hadde begynt med å prøve å finne en slags motivasjon til oppgaven. Da har du en rød tråd, og et utgangspunkt for drøfting / en knagg å henge lettskrevne svada-avsnitt på - om det skulle røyne på . "Hvorfor bør vi bry oss om litterære fremstillinger av krig". Ta gjerne utgangspunkt i pensum – da blir sikkert læreren glad. Og i helt generelle problemstillinger, som «hva er litteratur», «hva skal vi med litteratur», «hvilke funksjoner kan litteratur ha i samfunnet». Før du beveger deg mot det mer spesifikke, altså krig og litteratur. Takk for svar Jeg har lest bøkene, og valgte å gå for tema krig siden dette virket som noe interessant å skrive om i en slik oppgave. Men sliter litt mer å formulere budskapet, og tematikken. Har du eksempel på en mer spesifikk problemstilling rettet mot disse bøkene, og eventuelt et oppsett til fordypningsoppgaven jeg kan bruke ? Lenke til kommentar
Plonky Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 3 hours ago, ADO_S said: Takk for svar Jeg har lest bøkene, og valgte å gå for tema krig siden dette virket som noe interessant å skrive om i en slik oppgave. Men sliter litt mer å formulere budskapet, og tematikken. Har du eksempel på en mer spesifikk problemstilling rettet mot disse bøkene, og eventuelt et oppsett til fordypningsoppgaven jeg kan bruke ? Hele poenget med fordypningsoppgaven er at eleven selv skal velge oppgaven, som det står i læreplanen "Gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov". Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Lag deg en problemstilling og utforsk den. Eksempelvis kan du undersøke og sammenligne hvordan protagonistene påvirkes av og reagerer på krig i de to bøkene. Er du heldig klarer du å knytte det til bokas tema og si noe om budskapet. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Er det lov å velge en utenlandsk forfatter (Uwe Timm)? Vil også tro det er lurt å sammenligne bøkene, f.eks. hvordan de viser at den som verver seg tror at han gjør et riktig valg. Ta en analyse av hver enkelt bok også (om den skrives i Jeg-form osv.), og etterpå en sammenligning. Dette må jo deles inn i ryddige kapitler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå