Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med særemne i norsk

Anbefalte innlegg

Hei! 

Noen her inne som kan hjelpe med med å skrive særemne i Norsk :) ? 

Oppgaven skal ta for seg 2 bøker. Begge bøkene handler om krig. 

To bøker: 

Bli hvis du kan.

reis hvis du må. 

forfatter - Helga Flatland

&

For eksempel min bror

Forfatter - Uwe Timm

Det haster. Setter derfor pris på om noen kan hjelpe ;) 

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Trenger hjelp med særemne i norsk
Videoannonse
Annonse
On 2/19/2022 at 10:53 AM, ADO_S said:

Hei! 

Noen her inne som kan hjelpe med med å skrive særemne i Norsk :) ? 

Oppgaven skal ta for seg 2 bøker. Begge bøkene handler om krig. 

To bøker: 

Bli hvis du kan.

reis hvis du må. 

forfatter - Helga Flatland

&

For eksempel min bror

Forfatter - Uwe Timm

Det haster. Setter derfor pris på om noen kan hjelpe ;) 

På hvilken måte vil du at folk skal hjelpe?

Lenke til kommentar

Om noen fks har noen tips til ting som kunne vært nyttig å ha med når jeg skriver om disse bøkene i oppgaven eller om noen her inne har en eksempel tekst som kan hjelpe 🙂

Endret av ADO_S
Lenke til kommentar
ADO_S skrev (46 minutter siden):

Om noen fks har noen tips til ting som kunne vært nyttig å ha med når jeg skriver om disse bøkene i oppgaven eller om noen her inne har en eksempel tekst som kan hjelpe 🙂

Har du lest begge bøkene? Hvorfor valgte du disse bøkene og denne tematikken?

Jeg hadde begynt med å prøve å finne en slags motivasjon til oppgaven. Da har du en rød tråd, og et utgangspunkt for drøfting / en knagg å henge lettskrevne svada-avsnitt på - om det skulle røyne på . "Hvorfor bør vi bry oss om litterære fremstillinger av krig".

Ta gjerne utgangspunkt i pensum – da blir sikkert læreren glad.

Og i helt generelle problemstillinger, som «hva er litteratur», «hva skal vi med litteratur», «hvilke funksjoner kan litteratur ha i samfunnet». Før du beveger deg mot det mer spesifikke, altså krig og litteratur.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (2 timer siden):

Har du lest begge bøkene? Hvorfor valgte du disse bøkene og denne tematikken?

Jeg hadde begynt med å prøve å finne en slags motivasjon til oppgaven. Da har du en rød tråd, og et utgangspunkt for drøfting / en knagg å henge lettskrevne svada-avsnitt på - om det skulle røyne på . "Hvorfor bør vi bry oss om litterære fremstillinger av krig".

Ta gjerne utgangspunkt i pensum – da blir sikkert læreren glad.

Og i helt generelle problemstillinger, som «hva er litteratur», «hva skal vi med litteratur», «hvilke funksjoner kan litteratur ha i samfunnet». Før du beveger deg mot det mer spesifikke, altså krig og litteratur.

Takk for svar :) Jeg har lest bøkene, og valgte å gå for tema krig siden dette virket som noe interessant å skrive om i en slik oppgave. Men sliter litt mer å formulere budskapet, og tematikken. Har du eksempel på en mer spesifikk problemstilling rettet mot disse bøkene, og eventuelt et oppsett til fordypningsoppgaven jeg kan bruke ? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, ADO_S said:

Takk for svar :) Jeg har lest bøkene, og valgte å gå for tema krig siden dette virket som noe interessant å skrive om i en slik oppgave. Men sliter litt mer å formulere budskapet, og tematikken. Har du eksempel på en mer spesifikk problemstilling rettet mot disse bøkene, og eventuelt et oppsett til fordypningsoppgaven jeg kan bruke ? 

Hele poenget med fordypningsoppgaven er at eleven selv skal velge oppgaven, som det står i læreplanen "Gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov". 

Lenke til kommentar

Er det lov å velge en utenlandsk forfatter (Uwe Timm)?

Vil også tro det er lurt å sammenligne bøkene, f.eks. hvordan de viser at den som verver seg tror at han gjør et riktig valg. Ta en analyse av hver enkelt bok også (om den skrives i Jeg-form osv.), og etterpå en sammenligning. Dette må jo deles inn i ryddige kapitler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...