Sweet Tooth Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Hei godtfolk! Jeg kjenner jeg er dritt lei! Har en 350m2 enebolig fra 1982. I denne har jeg prøvd å meshe så godt jeg kan. Huset består av tre etasjer: En underetasje, 1.etasje og 2.etasje. Huset er en typisk sveitservilla fra det glade 80-tall. Mange rom og litt rare løsninger. Se hus-formen foran deg, altså en firkant med en trekant på toppen. I underetasje helt til høyre står en kablet Asus AC-AC5300. Rommet den står i er en sykkelbod, og veggene mot resten av huset er i leca. Fra denne routeren går cat5- kabel in i en hjemmekino midt i underetasjen. Her er det koblet til en Asus RT-AC66U. Denne mesher wireless til en Asus RT-AC68U som står i trappen midt i huset. 2.etasje har ingen router eller repeater. Jeg har hele veien opplevd mye trøbbel. Svært ofte opplever vi at nettilgangen faller ut, mac/pc leter opp ny connection som funker i fem min og så faller ut igjen. Har mange ganger måtte resette alle routerene og sette opp mesh på nytt. Det er et STORT hastighetstap mellom wireless meshet wouter i underetasje og meg sittende her i 1.etasje. Jeg har kablet inn 600mbit, men her jeg sitter nå i stue 1.etasje, har jeg 80mbit. Så et tap på 520mbit gjennom etasjeskilleren. Kablet nett har vært bunnsolid hele vien. Problemet er at det ikke er teknisk mulig å trekke kabler over hele dette gamle huset. Jeg må kjøre en del wifi, men ønsker samtidig ikke å miste 4/5-deler av hastigheten gjennom EN etasjeskiller... Er drittlei og har kastet mye penger ut av vinduet da dette føles veldig "lappete" og amatørmessig av meg. Asus-opplegget med app og interface virker veldig "gamer tacky". Jeg ønsker noe som er solid og som funker. Så har tenkt å ta konsekvensene av dette. Jeg har ok-IT kompetanse men er ingen racer på medium til avansert nettverksarbeid. Jeg har inntrykk av at Ubiquity er det råeste for hjemmebruk. Jeg har derfor lurt på om dere tror denne løsningen ville knekke problemene våre. Ser for meg å spre dette godt utover huset: https://www.kjell.com/no/varemerker/ubiquiti/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/ubiquiti-unifi-nano-hd-roaming-aksesspunkt-ac2000-5-pk.-p61930 Eller er det slik at alle disse må være kablet? For jeg må ha to kablet og resten på wifi. Er Ubiquity en bunnsolid løsning? Endret 19. februar 2022 av Sweet Tooth Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Sweet Tooth skrev (36 minutter siden): Jeg har inntrykk av at Ubiquity er det råeste for hjemmebruk. Jeg har derfor lurt på om dere tror denne løsningen ville knekke problemene våre. Ser for meg å spre dette godt utover huset: https://www.kjell.com/no/varemerker/ubiquiti/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/ubiquiti-unifi-nano-hd-roaming-aksesspunkt-ac2000-5-pk.-p61930 Eller er det slik at alle disse må være kablet? For jeg må ha to kablet og resten på wifi. Er Ubiquity en bunnsolid løsning? Ubiquity er en solid løsning, men fordrer kabler til alle aksesspunktene. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Om du ikke skal kable, eller bare delvis kable kan du vurdere en Unify Dreammachine, denne har innebygget AP, og du kan koble til andre AP med kabel der det er mulig. In Wall HD kan monteres i vanlige veggbokser og har innebygget 4p switch samt wifi. Så kan du også koble opp AP som settes i Mesh mode der du ikke får kablet, så lenge de har strøm vil du kunne velge "adopt wireless" men jeg er usikker på om dobbelthopp støttes trådløst, har ikke testet. Tidligere fikk man også dedikerte mesh AP for Unifi, men har ikke sjekket om disse finnes enda. På disse fulgte det med strømadapter, det gjør det ikke på vanlige AP. Alternativt da, hvis det blir mye trådløst og mindre kabling er å vurdere Amplifi, som også er en del av Ubiquiti. Der har man en firkantet kloss som er sentralen, og mesh antenner som settes inn i strømuttak. Der man har mulighet til å kable kan men koble til enda en sentral slik at man får ethernet backhaul der mulig, og trådløst ellers. Dette er en noe enklere løsning, både i bruk og funksjonalitet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Jeg opplever Asus som ganske greie produkter som ikke lager de problemene du beskriver. Men du kan selvfølgelig ha vært uheldig. Det er faktisk sånn at andre enheter i nettverket kan være årsaken til at ting ikke fungerer som de skal. For en tid tilbake var det en her på forumet som hadde en Jensen-switch som rota til HELE nettverket, selv om den var koblet til litt sånn perifert ute i nettverket. Har selv opplevd at trådløs-delen på et modem (fra ISP-en) var årsaken til at HELE boksen restartet seg selv ganske ofte fordi den ikke taklet å kjøre trådløst i tillegg til sine andre oppgaver - eller noe sånt. Så ikke se bort ifra at det kan være en TV eller noe annet som kan lage problemer. Det beste er systematisk feilsøking der du kobler ut en og en enhet fra nettverket, og ser om problemene forsvinner eller ikke. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Når det gjelder ytelse, skal man huske at mesh "av natur" gir en kraftig ytelsesreduksjon så lenge ikke mesh-aksesspunktene er kablet. I praksis snakker man gjerne om i hvert fall halvering av ytelsen om trafikken må gå via et mesh-aksesspunkt og så videre til enheten, i hvert fall så lenge det evt. ikke er en separat radio for backhaul. Må trafikken gå via to mesh-aksesspunkter får den når klienten, er vi gjerne på 3/4 av ytelsen - uten at man har hensyntatt evt. reduksjoner som blir av hindringer, støy osv. Mesh der mesh-aksesspunktene står uten kablet tilkobling, handler ikke om veldig høy ytelse. Det også om "akseptabel ytelse til vanlig nettbruk". Her er det gjerne enheter som har en 5GHz-radio som skal snakke med "hovedenheten", og den samme 5GHz-radioen brukes til å snakke med klient(er), så tidsdelingen her legger naturlige begrensninger for ytelsen. Å snakke med 5GHz mot "hovedenheten" og 2,4 GHz til klient gjør situasjonen noe bedre nødvendigvis, ettersom ytelsen for 2,4GHz gjerne er såpass lav. Asus sin AI Mesh-løsning har jeg vel egentlig hørt så som har snakket spesielt godt om. Virker som mange sliter med stabilitet for disse løsningene. Her mistenker jeg også at det fort blir mer komplisert når de også legger opp til at man skal bruke ganske så forskjellige enheter, med forskjellige brikkesett osv. inn i en og samme løsning. Og det er mange utstyrskombinasjoner etter hvert som nok gir en ganske vanskelig videreutvikling og kvalitetssikring av løsningen. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Mesh mellom de boksene du har forstyrrer sitt eget signal. Ikke overrasket over hastighet du måler. Det stemmer overens med det som måles på tilsvarende oppsett. Løsningen er skikkelig Mesh med triband. Da får du et eget frekvensbånd avsatt til trafikk mellom mesh noder som ikke påvirker trafikk på wifi-båndene. eksempel er asus xt8 og asus rt-ax92u. Da får du også oppgradert til Wifi 6(802.11ax). Som tidligere nevnt er beste løsning å kable mellom nodene men en triband meshløsning er svært god. FYI. kjører Ubiquiti hjemme selv. Har gått fra Asus, men det er av helt andre grunner. Jeg kjører enterprise løsning med forskjellige vlan til froskjellige SSID'er og skikkelig FW etc. Jeg fikk dårligere wifi opplevelse enn med Asus router. Er bygget for å ha full kontroll på miljø. Vanskelig i en blokk med flere 10talls nettverk i nærheten, men har fått tweaket oppsett sånn dugelig greit. Endret 19. februar 2022 av vitty Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Håvard skrev (På 19.2.2022 den 9.30): Ubiquity er en solid løsning, men fordrer kabler til alle aksesspunktene. Nei, det gjør de ikke, de har innebygd meshfunksjonalitet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 agvg skrev (På 25.2.2022 den 14.18): Nei, det gjør de ikke, de har innebygd meshfunksjonalitet. Så du sier at disse APene kun trenger være tilkoblet strøm, ikke ethernetkabel? Trodde alle APene til UniFi/Ubiquiti kunn hadde ethernett (m/ PoE) inn.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Anterialis skrev (På 10.3.2022 den 14.53): Så du sier at disse APene kun trenger være tilkoblet strøm, ikke ethernetkabel? Trodde alle APene til UniFi/Ubiquiti kunn hadde ethernett (m/ PoE) inn.. Ja, de lager seg en mesh hvis de ikke kobles opp med kabel. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Takk for info. Jeg kjenner best til «ufoene» som henges i taket, disse har meg bekjent kun Ethernet/RJ45 inn, ingen mulighet for strøm forøvrig. I alle fall ikke U6 lite som jeg har hjemme :) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, Anterialis said: Takk for info. Jeg kjenner best til «ufoene» som henges i taket, disse har meg bekjent kun Ethernet/RJ45 inn, ingen mulighet for strøm forøvrig. I alle fall ikke U6 lite som jeg har hjemme Løsningen da kan jo likevel være at de får strøm via en kabel fra strømforsyning med kabel som går inn i Ethernet-porten, uten at det ellers går data via ethernet-porten.... altså litt som en PoE-injector, bare at det ikke er noe data inne i bildet... 1 Lenke til kommentar
bmork Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 1 hour ago, NULL said: Løsningen da kan jo likevel være at de får strøm via en kabel fra strømforsyning med kabel som går inn i Ethernet-porten, uten at det ellers går data via ethernet-porten.... altså litt som en PoE-injector, bare at det ikke er noe data inne i bildet... Høres passelig dustete ut 🙂 Men det må jo være noe slikt de mener når de krysser av for " mesh" på feature-kartet. Tror det forteller mest om verdien av dette kartet. Aksesspunkt uten annen strømtilkobling enn PoE er åpenbart ikke designet for trådløs uplink. Skal du ha mesh så bør du kjøpe noe annet. Anbefaler uansett å ta all informasjon fra Ubiquiti med en stor klype salt. De er konsekvent tvetydlige mht passiv/standard PoE. Og de hevder hårdnakket at de følger GPL, selv om de konsekvent unnlater å gi fra seg source for produkter/software som er i salg. Så gudene vet hva de legger i begrepet "mesh". Det er ikke nødvendigivs det samme som resten av verden. Bra hardware, men skitten business. (har ikke hindret meg fra å kjøpe Unifi-APer i flere runder - jeg holder meg bare unna firmwaren deres) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 NULL skrev (7 timer siden): Løsningen da kan jo likevel være at de får strøm via en kabel fra strømforsyning med kabel som går inn i Ethernet-porten, uten at det ellers går data via ethernet-porten.... altså litt som en PoE-injector, bare at det ikke er noe data inne i bildet... Takk, dette tenkte jeg ikke på 😃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå