Anterialis Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Hei, ønsker meg ei trekkefjær til bruk i egen ny bolig. En god fjær slik at det fjør det lettest mulig for meg som ufaglært å trekke enkelt og trygt. Stort sett mindre rør (16-20 (-25)), men skal først brukes til å trekke mellom utvendig strømskad og teknisk rom (knyttnevestort , 50mm?) Hva skal jeg se etter? Nylon eller annet materiale? Bør vel være liten/tynn nok til å komme ser forbi en annen ledning i et lite rør, hvor mange mm på trekkefjær er lurt å gå for? Andre ting? Prisklasse: 300-1000, spiller egentlig mindre rolle om en dyrere variant er vesentlig bedre (kvalitet>pris). Takk for hjelpen! Endret 19. februar 2022 av Anterialis Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Har bare en generisk trekksnor/fjær i ukjent materiale, muligens nylon eller bare plast. Er feste i begge ender, men fjær kun på ene siden. Ikke dyre greiene. Klarer 15m uten problemer, den er 15 meter lang. Men, jeg tror i alle tilfeller du ikke skal belage deg på å trekke i rør der det allerede er ledning. I alle fall ikke over lengre distanser eller svinger. Selv med tykkere rør har skiten en tendens til vikle seg inn i ledningen som ligger der fra før, og mulig jeg tar feil, men ser ikke helt hvordan dette skulle unngås med dyrere snor etc... Men jeg har aldri testet dette i rør fra 25mm og opp. Endret 19. februar 2022 av Serpentbane Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 En vanlig nylonfjær holder greit til små rør, men i større rør er de nesten håpløse siden de har plass nok i de til å fjære og krølle seg. I de tilfellene bør man bruke glassfiber. Men slike fjærer er skjøre, så man burde trekke gjennom trekkesnor først slik at man ikke belaster den. For da ryker den. Til både små og store rør kan man bruke trikset med snor og papirdott, og støvsuger. Men funker nok dårlig dersom det ligger ledninger i røret fra før. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2022 Larzen_91 skrev (På 19.2.2022 den 15.05): En vanlig nylonfjær holder greit til små rør, men i større rør er de nesten håpløse siden de har plass nok i de til å fjære og krølle seg. This. Kjøpte meg en billig nylon trekkefjær, men det fungerte ikke på det store røret (50 mm?). Jeg kom nesten helt frem, men så stoppet det siste meteren ca., uavhengig av hvilken retning jeg startet i. Den har nok kveilet/krøllet seg i røret. Lånte en skikkelig trekkefjær av "elektrikeren min", en Runpo5 fra Casto (tror jeg den het). Da var det null problem... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå