Hexagonal Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Hei, Jeg prøver for øyeblikket å rydde opp litt i hvor dataen min har blitt av over årene (for det er tydeligvis det jeg syns er gøy å bruke lørdagsmorgenen på 😅) og tenkte å prøve å formulere et godt "slett meg" brev jeg kan sende rundt i assosiasjon med mine rettigheter beskrevet på: https://lovdata.no/lov/2018-06-15-38/gdpr/a17. Min første utfordring var realisasjonen at dette ønske mitt muligens burde gå ut på engelsk til internasjonale selskaper som sitter på kontoer jeg opprettet når jeg var 13. Jeg tror ikke jeg har rett til å kreve at de snakker norsk... Etter litt graving fant jeg en mal her: https://www.datarequests.org/blog/sample-letter-gdpr-erasure-request/. Jeg syns denne malen så bra ut (selv om den var litt i det strengeste laget). Jeg er litt bekymret for å sende dette brevet til "store mega-selskap fra utlandet" derimot. Jeg er litt redd for at de kan plutselig sende meg en regning for juridisk behandling, at dette kan tolkes som en bestilling og aksept på noe dyrt de senere fakturerer meg for. eller at det plutselig dukker opp 3 lastebiler fulle av juridiske papirer på døra mi! Er det noen som kan bekrefte/avkrefte min angst her? Kan det ha økonomiske eller praktiske konsekvenser for meg å sende et brev som det i malen over på epost til selskaper? Er det noe jeg burde legge til eller tenke på tror før jeg sender ut noe slik tror dere? (Jeg innser når jeg skriver dette hvor angst-fylt dette høres ut, men jeg er litt redd for "big corporate lawyers" tror jeg 😨) Lenke til kommentar
Gjest 80e19...e8d Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Du har en rett til å kreve sletting - De kan ikke kreve betalt. Den går på "cost of doing business" kontoen vil jeg tro. Det du muligens kan forvente deg i retur er lengere svar på hvorfor de ikke kan slette. Retten til å bli glemt er dessverre mer avgrenset enn man tror. Det avhenger selvfølgelig av "tjenesten" som er levert. Anonymous poster hash: 80e19...e8d Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 De som driver Finn.no har sørget for å koble sammen mange tjenester så hvis jeg vil ha sletta data hos de andre selskapene i det samme store moderkonsernet så slettes også alt på Finn.no og jeg får ikke logga inn eller registrert meg der igjen på 6 mnd med samme tlf nr. Les mere.. En overfladisk gjennomgang av materialet viser blant annet dette om testpersonen: Glad i skiskyting og utenriksstoff Leser til tider om natten Hvor han bor Hva han tjener Når han var på boligjakt Personinformasjon er av verdens mest ettertraktede varer, og innsamling og salg av data om brukerne er blitt en viktig inntektskilde for Schibsted. Brukerinformasjon fra en tjeneste som Finn.no kan fortelle mye om: Livssituasjon Interesser Sinnsstemning Livsstilen Konsentrasjonsevne Inntektsnivå Drømmer Teknologivalg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå