djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 hei jeg har nå nettop installert Linux Lycoris Jeg er 120% noob i linux og hvet ikke en gang hvordan jeg installerer et programm vet heller ikke hvordan jeg installerer drivere Noen som kan hjelpe meg. skulle installert et program som erstatter msn. prøvde med amsn men greier ikke en gang å installere det. får bare opna fila som filene ligger inni Trenger hjelp rimelig fort Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Dersom du har KDE ville jeg anbefalt KMess som MSN erstatning. Å installere et program kan gjøres på forskjellige måter avhengig av hvilken fil du lastet ned. Dersom du laster ned en fil med endelsen tar.gz skal du som default installere programmet slik: tar -zxvf <filnavn.tar.gz> cd <filnavn> ./configure make su make install su er fordi du må være root når filene skal i områder du ikke har tilgang til. Dette er standard installeringen når du laster ned source. Sjekk alltid filene README og evt INSTALL dersom de eksisterer etter utpakkingen (tar) og se om det skal gjøres annerledes. Dersom filen er tar.bz2 bruker du bare tar -jxvf istedet. Dersom filen er .rpm bruker du: rpm -Uhv <filnavn.rpm> Kanskje har distroen din et pakkesystem som gjør det enkelt å installere programmer også med pek og klikk. Sjekk evtentuelle kontrollpanel. Endret 10. januar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 skal de komandoene som ble skrevet over skrives i command? Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 skal de komandoene som ble skrevet over skrives i command? Ja. Ofte fløger det med en liten fil som heter "INSTALL". Der står det noen ganger forklart hvordan man installerer. Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 jeg lasta nå ned en rpm pakke den installerte seg hvordan starter jeg nå programmet??? finner det ikke på "start" linja Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 er det amsn ? Du kan jo prøve med amsn & på kommandolinja. Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 fått starta amsn men det nekter p logge på Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Sikker på at du har nyeste versjon. Vet ikke hvordan det er med aMSN nå, men microsoft la jo inn begrensninger på hvilke klienter som kunne koble til. Etter det jeg vet, så skal aMSN folka ha fiksa dette, men jeg er usikker på om du må patche det eller hva du må. Du får kikke litt rundt på sida deres, kanskje det står noe vettugt der. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Husk når du kjører ./configure så kan du slenge på en liten prefix 'til destinasjon' kommando, slik at du får bedre kontroll over hvor programmene dine installeres. Jeg bruker i tillegg /tmp mappen min flittig, for en mellom stasjon av tar'er. EDIT: skriveleif. Endret 10. januar 2004 av huf Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Husk når du kjører ./configure så kan du slenge på en liten prefix 'til destinasjon' kommando, slik at du får bedre kontroll over hvor programmene dine installeres. Jeg har aldri skjønt vitsen med dette. Hvis jeg skal ha kontroll med hvor programmene jeg installerer legger seg, så blir det bare rot i systemet ;p. Har du eksempler på ganger der det er virkelig smart å bruke dette ? Nå skal det vel også nevnes at jeg egentlig ikke bruker ./configure && make && make install så mye. Takket være gentoo, så bruker jeg bare emerge/portage ;D. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Har du eksempler på ganger der det er virkelig smart å bruke dette ? Hmm, det er da for eks. programmer som du kjører prefix= home dir/.dir på. Sjønner? Ikke sikkert alle som bruker denne typen strukturering, men jeg gjør. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Det er jo også greit når du skal f.eks ha en betaversjon av fluxbox samt. stable på samme boxen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 eller vil ha spill i /usr/local/games/xxx forøvrig kan kildekoden være grei å ha til å kjøre make deinstall eller uninstall Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) AMDfan kyrsjo Endret 10. januar 2004 av huf Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 jeg klarer ennå ikke å installere tar.gz programmer bare RPM jeg greier 1 step og etter d greier jeg d ikke cd ./configure osv i lista skjønner ikke en drit ( eller d er noe feil med linuxen ) jeg får bare at filen og banen ikke eksisterer har nå foreløpig formatert og tatt in win xp. laster nå den redhat og håper det blir litt. lettere, og at noen progz er kompatible. i den linuxen jeg hadde var ingen ting kompatielt, klarte ikke kjøre opera en gang amsn er d eneste msn programmet jeg har fått til å kjøre Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Ja, det er ikke så optimalt å kjøre en distro nesten ingen andre har Men jeg vil fraråde deg å installere Red Hat, ettersom den er ganske gammel nå. Arvtakeren heter Fedora, og er mye finere å ha. Finnes på ftp.uninett.no eller på andre speil listet på http://fedora.redhat.com . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Ellers vil jeg annbefale GAIM MSN klient Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Eller Kopete hvis du kjører KDE. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 jeg klarer ennå ikke å installere tar.gz programmer bare RPMjeg greier 1 step og etter d greier jeg d ikke cd ./configure osv i lista skjønner ikke en drit ( eller d er noe feil med linuxen ) jeg får bare at filen og banen ikke eksisterer har nå foreløpig formatert og tatt in win xp. laster nå den redhat og håper det blir litt. lettere, og at noen progz er kompatible. i den linuxen jeg hadde var ingen ting kompatielt, klarte ikke kjøre opera en gang amsn er d eneste msn programmet jeg har fått til å kjøre det der funker jo ikke med alt da. amsn for eksempel. den skal bare kjøres. enten ./amsn eller wish amsn. som tidligere nevnt, etter å ha pakket ut, les README og INSTALL, evt sjekk documentation på siden. Det er greiest å holde seg til pakkesystemet egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå