Gå til innhold

installere programmer i linux?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har nå nettop installert Linux Lycoris

Jeg er 120% noob i linux og hvet ikke en gang hvordan jeg installerer et programm

vet heller ikke hvordan jeg installerer drivere

Noen som kan hjelpe meg.

skulle installert et program som erstatter msn.

prøvde med amsn men greier ikke en gang å installere det. får bare opna fila som filene ligger inni

Trenger hjelp rimelig fort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har KDE ville jeg anbefalt KMess som MSN erstatning.

Å installere et program kan gjøres på forskjellige måter avhengig av hvilken fil du lastet ned.

Dersom du laster ned en fil med endelsen tar.gz skal du som default installere programmet slik:

tar -zxvf <filnavn.tar.gz>

cd <filnavn>

./configure

make

su

make install

su er fordi du må være root når filene skal i områder du ikke har tilgang til. Dette er standard installeringen når du laster ned source. Sjekk alltid filene README og evt INSTALL dersom de eksisterer etter utpakkingen (tar) og se om det skal gjøres annerledes.

Dersom filen er tar.bz2 bruker du bare tar -jxvf istedet.

Dersom filen er .rpm bruker du: rpm -Uhv <filnavn.rpm>

Kanskje har distroen din et pakkesystem som gjør det enkelt å installere programmer også med pek og klikk. Sjekk evtentuelle kontrollpanel.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Sikker på at du har nyeste versjon. Vet ikke hvordan det er med aMSN nå, men microsoft la jo inn begrensninger på hvilke klienter som kunne koble til. Etter det jeg vet, så skal aMSN folka ha fiksa dette, men jeg er usikker på om du må patche det eller hva du må. Du får kikke litt rundt på sida deres, kanskje det står noe vettugt der.

Lenke til kommentar

Husk når du kjører ./configure så kan du slenge på en liten prefix 'til destinasjon' kommando, slik at du får bedre kontroll over hvor programmene dine installeres.

Jeg bruker i tillegg /tmp mappen min flittig, for en mellom stasjon av tar'er.

EDIT: skriveleif.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Husk når du kjører ./configure så kan du slenge på en liten prefix 'til destinasjon' kommando, slik at du får bedre kontroll over hvor programmene dine installeres.

Jeg har aldri skjønt vitsen med dette. Hvis jeg skal ha kontroll med hvor programmene jeg installerer legger seg, så blir det bare rot i systemet ;p. Har du eksempler på ganger der det er virkelig smart å bruke dette ?

Nå skal det vel også nevnes at jeg egentlig ikke bruker ./configure && make && make install så mye. Takket være gentoo, så bruker jeg bare emerge/portage ;D.

Lenke til kommentar
Har du eksempler på ganger der det er virkelig smart å bruke dette ?

Hmm, det er da for eks. programmer som du kjører prefix= home dir/.dir på. Sjønner? Ikke sikkert alle som bruker denne typen strukturering, men jeg gjør.

Lenke til kommentar

jeg klarer ennå ikke å installere tar.gz programmer bare RPM

jeg greier 1 step og etter d greier jeg d ikke

cd

./configure

osv i lista

skjønner ikke en drit ( eller d er noe feil med linuxen )

jeg får bare at filen og banen ikke eksisterer

har nå foreløpig formatert og tatt in win xp. laster nå den redhat og håper det blir litt. lettere, og at noen progz er kompatible. i den linuxen jeg hadde var ingen ting kompatielt, klarte ikke kjøre opera en gang

amsn er d eneste msn programmet jeg har fått til å kjøre

Lenke til kommentar
jeg klarer ennå ikke å installere tar.gz programmer bare RPM

jeg greier 1 step og etter d greier jeg d ikke

cd

./configure

osv i lista

skjønner ikke en drit ( eller d er noe feil med linuxen )

jeg får bare at filen og banen ikke eksisterer

har nå foreløpig formatert og tatt in win xp. laster nå den redhat og håper det blir litt. lettere, og at noen progz er kompatible. i den linuxen jeg hadde var ingen ting kompatielt, klarte ikke kjøre opera en gang

amsn er d eneste msn programmet jeg har fått til å kjøre

det der funker jo ikke med alt da. amsn for eksempel. den skal bare kjøres. enten ./amsn eller wish amsn. som tidligere nevnt, etter å ha pakket ut, les README og INSTALL, evt sjekk documentation på siden. Det er greiest å holde seg til pakkesystemet egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...