Gå til innhold

Hvorfor har årsstudium høyere krav en bachelor?

Letterboxd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Letterboxd said:

Noen som vet hvorfor det er slik? Er interessert i å prøve en ettårsutdanning, slik at jeg ikke låser meg inn i en 3 årig. Men det virker som ettårstudium har høyere poengkrav en 3 år.

Noen tanker?

>Er interessert i å prøve en ettårsutdanning, slik at jeg ikke låser meg inn i en 3 årig.

Det er fler som tenker sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Letterboxd said:

Noen som vet hvorfor det er slik? Er interessert i å prøve en ettårsutdanning, slik at jeg ikke låser meg inn i en 3 årig. Men det virker som ettårstudium har høyere poengkrav en 3 år.

Noen tanker?

Tilbud og etterspørsel, det er mest sannsynlig flere søkere per plass på årsstudiet enn på bachelorstudiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 18.2.2022 den 20.44):

Noen tanker?

Som andre har sagt så er det fordi det kan være fleire søkarar enn ledige studieplassar slik at konkurransen om å få plass på eitårsutdanninga blir større enn på treårsutdanninga.

Merk at det ikkje er eit poengkrav i seg sjølv, poenggrensa du får opp er berre talet på poeng som den dårlegast kvalifiserte søkaren som fekk plass i fjor hadde. I år kan det være både færre og fleire søkarar som gjer at poenggrensa kan endre seg.

Eitårsutdanninga er nok meir populær av mange ulike grunnar. Ei gruppe er dei som er i samme situasjon som deg som vil prøve seg litt forsiktig utan å låse seg til eit treårsløp. Ei anna gruppe er dei som ikkje har tid/råd til å studere i meir enn eit år. Ei tredje gruppe er godt voksne som vil ha for få yrkesaktive år igjen etter endt utdanning til at det lønner seg med utdanning på bachelor eller masternivå.
Og ei fjerde gruppe er søkarar som i dag er i full jobb men som får permisjon frå jobben til å ta etterutdanning.
Etter arbeidsmiljølova har ein rett til opp til 3 års permisjon for å ta utdanning om utdanninga er yrkesrelatert, dette blir då ulønna permisjon. Men det er også mange arbeidsplassar som gjennom lokale avtalar opner for at ein kan få opptil eit år med lønna persmisjon for å ta utdanning, og då er slike eitårsutdanningar perfekt til å nytte slike ordningar utan at ein taper økonomisk på å slutte å jobbe i ei periode.

Lenke til kommentar

Tja mange vil gjerne ha et årsstudium for de to tilleggspoengene det gir og vil som sagt ikke låse seg inn i et 3 årig løp. Med det sagt så er det en bakvei å søke 3 år og hoppe av etter første året på en del studier - tenker feks årsstudier i statsvitenskap og lignende hvor det første året uansett er det samme som årsstudiet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...