Gå til innhold

Brennende skip med 1100 elektriske Porscher er i drift på Atlanterhavet


Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (9 minutter siden):

Slik jeg ser det er det noen få elbilhatere for tiden, men en skog av folk som hater Tesla og Musk og bruker fantastisk mye av tiden sin på den hobbyen. 

Det er jo forståelig at mange hater tesla.

Lovnader om at bilene de selger skal kunne brukes til robot taxier og tjene hundrevis av tusen kroner for eieren er jo ikke levert.

Hva folk som har bestilt cyber truck måtte mene er også uklart. Hva er de de har bestilt? Forundringspakke? 

Sånn kan man holde på. Som sagt helt forståelig, men ikke det tråen handler om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke være lufttett, bare tett nok til at oksygennivået holder seg lavt nok. Noen kubikk luft fra eller til spiller neppe noen rolle i et så stort volum. Volumet er nok ganske tett fra før så det er nok ikke store modifikasjoner som trengs for å tette det nok.

Man trenger ikke pumpe ut luft. Det går av seg selv når man pumper inn nitrogen i ene enden. Man kan skru igjen krana når man måler at nitrogennivået øker i andre enden. Om man gjør dette pr dekk eller lager en "labyrint" gjennom skipet spiller liten rolle.

Ja, det er stort volum, men også mange biler. Det er skalafordeler å hente på å frakte mange biler samtidig. Nitrogen er en billig gass. Vi snakker om tikroninger per bil.

Kommer naturligvis ant på fyllingsgraden og hvor mye nitrogentap man aksepterer. Aner ikke hva kostnadene for slike mengder nitrogen vil være, men selv om mye blir værende vil mye sive ut uten forsegling. Blir noe annet å bruke gass til å slukke brann, og holde et rom fylt over mange dager for å forhindre brann. Men, ut over det blir det bare gjetting. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (6 minutter siden):

Lager ikke elbilbatteriene egen oksygen når de brenner da?

Se tilbake til brannen i parkeringshuset på Sola. Ingen batteripakker brant. Det som gjorde at brannen spredte seg var brann i dekk og interiør. Muligens også drivstoff fra fossilene. Ingenting av dette bærer med seg eget oksygen.

Hadde man fylt volumet med nitrogen, og det hadde oppstått en brann i en batteripakke, er det tvilsomt at brannen kan smitte til en annen batteripakke. Røykskader blir det nok, men tvilsomt at batteripakken i nabobilen blir så varm at den tar fyr, når hverken dekk eller interiør brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Se tilbake til brannen i parkeringshuset på Sola. Ingen batteripakker brant. Det som gjorde at brannen spredte seg var brann i dekk og interiør. Muligens også drivstoff fra fossilene. Ingenting av dette bærer med seg eget oksygen.

Hadde man fylt volumet med nitrogen, og det hadde oppstått en brann i en batteripakke, er det tvilsomt at brannen kan smitte til en annen batteripakke. Røykskader blir det nok, men tvilsomt at batteripakken i nabobilen blir så varm at den tar fyr, når hverken dekk eller interiør brenner.

Det med Sola er jo det som gjør at jeg håper ikke skipet synker. For å få en skikkelig evaluering av skadene. Det har muligens vært mer intens brann her? På Sola hadde en jo konstant kjøling i form av kraftig vind (som og bidro til spredningen sammen med rennende bensin og diesel).

Ellers enig i at en bør gå opp tanken om nitrogen. Vet noen om det vil påvirke behov for mannskapet å bevege seg rundt på skipet under overfart? Eller tenkes det å bruke nitrogen kun etter at brann er påvist? Nå er det jo nok å holde oksygennivået på 15% for å hemme/hindre en brann, og det går jo fint å oppholde seg i slike rom over tid. Kanskje jeg svarte på mitt eget spørsmål der?

Endret av Roger Moore
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er jo forståelig at mange hater tesla.

Lovnader om at bilene de selger skal kunne brukes til robot taxier og tjene hundrevis av tusen kroner for eieren er jo ikke levert.

Hva folk som har bestilt cyber truck måtte mene er også uklart. Hva er de de har bestilt? Forundringspakke? 

Sånn kan man holde på. Som sagt helt forståelig, men ikke det tråen handler om.

Jojo, men også interessant at de som har størst problem med dette ikke har, har hatt, eller har bestilt en Tesla. På samme måte som det er de uten El-bil som har størst rekkeviddeangst...

Men,jeg melder meg ut av diskusjonen nå... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (14 minutter siden):

Kommer naturligvis ant på fyllingsgraden og hvor mye nitrogentap man aksepterer. Aner ikke hva kostnadene for slike mengder nitrogen vil være, men selv om mye blir værende vil mye sive ut uten forsegling. Blir noe annet å bruke gass til å slukke brann, og holde et rom fylt over mange dager for å forhindre brann. Men, ut over det blir det bare gjetting. 

I museer, arkiver og sånt så brukes inertgass med ca 12% oksygen. Det er nok til å puste i en rømningssituasjon (som fjelluft på 4000m), men lite nok til at normale branner i tre, tekstiler, papir etc dør ut av seg selv. Så om man fyller volumet til 99% nitrogen ved avreise og tillater at 1/2 volumet erstattes av luft i løpet av ferden så havner vi på ca 12% oksygen ved ankomst.

Prismessig snakker vi nok om gass for noen tikroner per bil.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å fylle med nitrogen skader nok ikke, men det forutsetter at brannkilden er i en bil. Og det er usikkert. Det kan like gjerne være snakk om brann som starter maskinrommet, i messa, i kabinene til mannskapet.

Jeg tenker man heller bør tenke på å dele skipet inn i brannsoner, ha vanntåkeanlegg, og ha god opplæring til de ansatte i forhold til brannslukking. Man kan også ha nødsystem for ballasttankene, som automatisk ved nødsituasjoner justerer ballastnivåene for å maksimere stabilitet, og deretter fortløpende justerer nivåene for å unngå krenging. (Dette bør så klart fungere uten at motorene er i gang, så kanskje ha 48+ timers batterinødstrøm.)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

DNV rapport om temaet (litt utdatert):

https://www.dnv.com/news/enhancing-fire-safety-on-ro-ro-decks-69059

Det er en rekke krav på plass, blant annet vanntåkesystemer og krav til drenering, slik at slukkevannet renner overbord. Det er også egne krav for transport av elbiler.  Det er svært få tilfeller hvor årsaken er brann i nye biler.  "Reefers", altså kjølecontainere og kjøletilhengere har forårsaket flere branner. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, Serpentbane said:

Krever lufttett forsegling, og volumet som skal fylles er enormt. Det praktiske er også en utfordring da man også må pumpe ut en god del av luften før man pumper inn nitrogenet, og motsatt i andre enden. 

Vel, det blir vel gjort på tannkskip?

Ikkje med nitrogen, eg meiner å ha lest at dei har anlegg som kjøler og "renser" eksos frå å motorane og fyller det over tankane. Det blir då ein blanding av nitrogen og CO2 som gjer atmosfæra ikkj brennbar. Så spørst det om det går å rense eksosen godt nok til at det ikkje lukter rart av bilane etterpå.😀

Lekasjer er då heller ikkje problem, det er berre å etterfylle.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Vel, det blir vel gjort på tannkskip?

Ikkje med nitrogen, eg meiner å ha lest at dei har anlegg som kjøler og "renser" eksos frå å motorane og fyller det over tankane. Det blir då ein blanding av nitrogen og CO2 som gjer atmosfæra ikkj brennbar. Så spørst det om det går å rense eksosen godt nok til at det ikkje lukter rart av bilane etterpå.😀

Lekasjer er då heller ikkje problem, det er berre å etterfylle.

Mja, om noen klarte å rense eksosen så mye så ville det revolusjonert skipsfarten 😅

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Serpentbane said:

Mja, om noen klarte å rense eksosen så mye så ville det revolusjonert skipsfarten 😅

Kva ein kan finne på nettet.

"Inert gas system is the most important integrated system for oil tankers for safe operation of the ship. Inert gas is the gas that contains insufficient oxygen (normally less than 8 %) to suppress the combustion of flammable hydrocarbon gases. "

What is an Inert Gas or IG System on Ships? (marineinsight.com)

Fungerer for å unngå brann og eksplosjon i tankskip.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (25 minutter siden):

Kva ein kan finne på nettet.

"Inert gas system is the most important integrated system for oil tankers for safe operation of the ship. Inert gas is the gas that contains insufficient oxygen (normally less than 8 %) to suppress the combustion of flammable hydrocarbon gases. "

What is an Inert Gas or IG System on Ships? (marineinsight.com)

Fungerer for å unngå brann og eksplosjon i tankskip.

To ulykker pga eksplosjon var de norske tankskipene Berge Istra og Berge Vanga. Berge Istra forsvant uten et spor, tror ikke det ble funnet selv den minste vrakresten. Dette var i -73 eller deromkring. Ett år eller et par år senere forsvant søsterskipet Berge Vanga. Begge skipene var kun få år gamle da de forsvant. En mnd eller noe slikt etter at Berge Vanga forsvant ble to av mannskapet fra den båten funnet flytende i en redingsflåte. De kunne fortelle at skipet gikk ned etter en stor eksplosjon. Det ble antatt at også Berge Istra gikk ned etter en eksplosjon av hydrokarbongass i tomme tanker.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (19 minutter siden):

To ulykker pga eksplosjon var de norske tankskipene Berge Istra og Berge Vanga. Berge Istra forsvant uten et spor, tror ikke det ble funnet selv den minste vrakresten. Dette var i -73 eller deromkring. Ett år eller et par år senere forsvant søsterskipet Berge Vanga. Begge skipene var kun få år gamle da de forsvant. En mnd eller noe slikt etter at Berge Vanga forsvant ble to av mannskapet fra den båten funnet flytende i en redingsflåte. De kunne fortelle at skipet gikk ned etter en stor eksplosjon. Det ble antatt at også Berge Istra gikk ned etter en eksplosjon av hydrokarbongass i tomme tanker.

En mer presis beskrivelse av ulykkene her

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MS_«Berge_Istra»

 

disse kombinasjonskipene ble faset ut da de var for farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være total informasjonsmangel etter lørdag. Nye artikler publisert både søndag og mandag (hittil) støtter seg visstnok på uttalelser fra lørdag, da en representant "Captain" i havna på øya Faial på Azorene, João Mendes Cabeças, sa til Reuters:

Sitat

"The intervention (to put out the blaze) has to be done very slowly," João Mendes Cabeças, captain of the nearest port in the Azorean island of Faial, told Reuters late on Saturday. "It will take a while."

Lithium-ion batteries in the electric vehicles on board are "keeping the fire alive", Cabeças said, adding that specialist equipment to extinguish it was on the way.

Si i fra om dere finner ferskere oppdateringer enn dette, eller om andre kilder kan bekrefte påstanden om at det er batteriene som holder brannen i live.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 21.2.2022 den 11.08):

Det ser ut til å være total informasjonsmangel etter lørdag. Nye artikler publisert både søndag og mandag (hittil) støtter seg visstnok på uttalelser fra lørdag, da en representant "Captain" i havna på øya Faial på Azorene, João Mendes Cabeças, sa til Reuters:

Si i fra om dere finner ferskere oppdateringer enn dette, eller om andre kilder kan bekrefte påstanden om at det er batteriene som holder brannen i live.

Dette er det nyeste eg har funnet https://www.tu.no/artikler/felicity-ace-slukking-og-bergingsarbeid-fortsetter/517529

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...