Gå til innhold

Brennende skip med 1100 elektriske Porscher er i drift på Atlanterhavet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Nå er vel straks elbilhaterne på banen.

Vi vet det er 1100 Porsche Taycan ombord, men med bl.a. Lamborghinier om bord, så er det jo endel ice-biler og. Så av 2900 biler vi kun vet at er Audi, VW og Lamborghini blant, så spørs det hvor mange av disse som er ID.4, ID.5, Q4 Etron. ID-3 er vel for liten for amerikanerne, så tviler på at noen slike er med.

Lenke til kommentar

Ganske trasige greier for dei som kan ha venta månader og år på ny bil. No er det uvisst kva omfang dette har, så ein kan jo håpe at det er avgrensa til nokre få.

Det er kanskje avdelt i soner på båten.

Så er sjølvsagt spørsmålet om brannen oppsto i ein bil, ev. i kva grad den kan spre seg om bord.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 timer siden):

Ganske trasige greier for dei som kan ha venta månader og år på ny bil. No er det uvisst kva omfang dette har, så ein kan jo håpe at det er avgrensa til nokre få.

Det er kanskje avdelt i soner på båten.

...

https://gcaptain.com/felicity-ace-car-carrier-continues-to-burn-in-mid-atlantic/

“The ship is burning from one end to the other… everything is on fire about five meters above the water line,” Cabecas said.

 

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (3 timer siden):

https://gcaptain.com/felicity-ace-car-carrier-continues-to-burn-in-mid-atlantic/

“The ship is burning from one end to the other… everything is on fire about five meters above the water line,” Cabecas said.

Auda. Dette såg jo veldig lite lovande ut.

Håpar dei klarar å finne ut av korleis brannen starta og utvikla seg. Er det nok at ein bil tar fyr, så er heile båten kaputt? Bilane står vel ganske tettpakka. Sånn som eg har inntrykk av det å slukke ein enkelt elbil i brann på motorveien så blir det heilt håplaust å få gjort noko med ein sånn brann når den først har eskalert.

Dette har vel kanskje skjedd før med drivstoffbilar, men elbilar er vanskelegare å slukke, så det finnes kanskje ei problemstilling som må vurderes i mange samanhengar der det finnes ei større ansamling elbilar.

Brannen i parkeringshuset i Stavanger starta i ein dieselbil, så dei er ikkje trygge heller, men resultaten av den brannen var vel mykje pga. eigenskapane til bygget.

76AC7E0B-58DE-4989-BAE6-1D9B1A05C6F5.jpeg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

De som ikke er direkte brannskadet er nok røykskadet så det holder. Tipper dekk og interiør brenner godt. Blir det intenst nok så tar nok også batteriene fatt. Ut fra det bildet å bedømme er det neppe noe restverdi igjen. Får bare håpe de klarer å taue skipet til land så det ikke synker og forurenser havbunnen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

På grunn av de høye temperaturene har skipssiden begynt å smelte, og skipet har fått slagside.

Slagsiden gjør at det ikke kan brukes store mengder vann i slukkingen. Dessuten er det fare for at vannet kan skylle giftige stoffer ut i sjøen, sier havnekaptein João Mendes Cabeças på øya Faial på Azorene.

Effektiv slukking, men trasig om den går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...