Gå til innhold

Kvinner endrer navn til «Arne» på Linkedin etter «Lykkeland»-grep

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (4 minutter siden):

Et rimelig verktøy for å oppnå det er vel skatt på lønn. Hvis vaskedamen får mindre skatt og popstjernen får mer i skatt så vil det jevne ut velstanden deres uavhengig av om de er ansatt i offentlig eller privat sektor.

-k

Det er nok det enkleste ja.

Kanskje det er drøyt men en type minste og maks lønn (f.eks. 500-1000 tusen i året) og en tvungen lik bonus/utbetaling uavhengig av grunnlønn av en del av bedriftens overskudd (f.eks. 20% av bedriftens overskudd) burde fungere både for velferden, økonomisk konkurranse, for utjevning av lønninger og for å redusere byråkratisk topcost av omfordeling av skatte inntektene.
Men ikke vet jeg.. dette er jo ekstremt komplekst. Jeg er sikkert naiv når det kommer til temaet og det er nok mye jeg ikke har tenkt gjennom selv om jeg har noen ganske så sterke meninger.

F.eks. saker som dette er jo helt idiotisk https://www.nettavisen.no/okonomi/stromtopp-kan-tjene-4-4-millioner-i-aret-i-halv-stilling-det-er-grotesk/s/12-95-3424247373

Jobbe 2-3 dager i uken og tjene 4.4 millioner i året + goder og bonuser mens andre som jobber full tid med tunge og helt nødvendige og ofte kritiske samfunnsjobber skal tjene 340-450.000 uten noen som helst goder eller bonuser.. det er bare brutalt. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, knutinh said:

Så lenge opptak til psykologi er egalitært basert på karakterer, og jenter får bedre karakterer enn gutter og derfor lettere kommer inn på prestisjefyllte utdanninger så er det i utgangspunktet greit.

Det er litt interessant det der.  Når det gjelder psykologi har jeg en sterk følelse av at kjønnet til psykologen du går til spiller rolle og det tror jeg psykologens kunder også tror.

Hvilket kjønn som er best for hvilket kjønn skal jeg ikke være for bastant på, men det blir da uansett en skjevhet i tilbud og etterspørsel med mindre kvinner er foretrukket av 90% av kundene.

Jeg antar at det må være lignende for urolog og gynekolog.  Kundene kan umulig være blinde for kjønn.

Når markedet er slik, burde da opptak til utdanninger ikke ta hensyn til dette?

Lenke til kommentar
12 hours ago, Noxhaven said:

Det er nok det enkleste ja.

Kanskje det er drøyt men en type minste og maks lønn (f.eks. 500-1000 tusen i året) og en tvungen lik bonus/utbetaling uavhengig av grunnlønn av en del av bedriftens overskudd (f.eks. 20% av bedriftens overskudd) burde fungere både for velferden, økonomisk konkurranse, for utjevning av lønninger og for å redusere byråkratisk topcost av omfordeling av skatte inntektene.
Men ikke vet jeg.. dette er jo ekstremt komplekst. Jeg er sikkert naiv når det kommer til temaet og det er nok mye jeg ikke har tenkt gjennom selv om jeg har noen ganske så sterke meninger.

F.eks. saker som dette er jo helt idiotisk https://www.nettavisen.no/okonomi/stromtopp-kan-tjene-4-4-millioner-i-aret-i-halv-stilling-det-er-grotesk/s/12-95-3424247373

Jobbe 2-3 dager i uken og tjene 4.4 millioner i året + goder og bonuser mens andre som jobber full tid med tunge og helt nødvendige og ofte kritiske samfunnsjobber skal tjene 340-450.000 uten noen som helst goder eller bonuser.. det er bare brutalt. 

Det er clickbait for å trekke interessen til folk som tror det er urettferdig at enkelte får mer. Folk er ikke like mye verdt på markedsplassen.

En leder får godt betalt fordi det er rett mann for oppgaven. Sett en tilfeldig mann ved roret og det kan bli millioner og milliarder i tap for selskapet.

Hvis du går på fiverr.com for å sette en freelancer til å utføre arbeid til et prosjekt du har er det en grunn til at det er ulik pris og tilgjengelighet. Folk i samme kategori leverer ikke likt resultat og sannsynligvis må man prøve flere for å oppnå ønsket eller nær ønsket resultat.

Hvis en jobb er så simpel at hvem som helst kan utføre den bør den muligens automatiseres eller eller erstattes.  Driver man klesbutikk krever det ferdigheter å få salg og fornøyde kunder i tillegg til at man må velge riktig sortiment for kommende sesong,  Jobber man derimot i kassen på en dagligvare har kunden allerede valgt varene, det skal kun registreres og betales. Arbeideren skal være virkelig klosset og knuse eggene, melka og syltetøyet som renner nedover båndet før kunden sier "Det kan være det samme!" og forlater butikken med uforrettet sak. Ubetjente butikker er på vei og i fremtiden er det en rekke yrker som vil bli borte.

Det er ikke gitt at alle skal være i arbeid om noen tiår.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oppat skrev (12 timer siden):

.Når markedet er slik, burde da opptak til utdanninger ikke ta hensyn til dette?

Det kommer an på om vi legger opp til at staten skal regulere studentproduksjonen. Eller om folk skal få utdanne seg til det de vil.

Trenger samfunnet alle medie-viterne som vi utdanner? Kanskje ikke. Men hverken staten eller 19-åringene vet helt sikkert hva Norge trenger de neste 40 årene.

Men ja, regulering av opptakskrav til et studie fordi man vil at en andel gynekologer skal være kvinner for kundens skyld er noe annet enn regulering av opptakskrav fordi man vil utjevne kjønnsforskjeller (noen vil kanskje si at det er det stikk motsatte).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Eneste bruddet på likestilling i norsk arbeidsliv jeg har sett de siste årene skyldes 50/50 tankegang. "Vi ønsker bedre balanse mellom kjønnene, og xxxxx anbefales derfor å søke". Bort fra 50/50 tankegangen. Likestilling er like mulgheter ikke 50/50!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Eneste bruddet på likestilling i norsk arbeidsliv jeg har sett de siste årene skyldes 50/50 tankegang. "Vi ønsker bedre balanse mellom kjønnene, og xxxxx anbefales derfor å søke". Bort fra 50/50 tankegangen. Likestilling er like mulgheter ikke 50/50!

Jeg synes at deler av likestillingspolitikken legger til grunn at den tradisjonelle mannlige rollen er «bedre» enn den tradisjonelle kvinnelige. «Hvis bare» jenter begynner å spille fotball, får spisse albuer på jobb, prioriterer karriere over familie, da blir alt så bra så.

Det er en inherent nedvurdering av den tradisjonelle kvinnerollen som er litt paradoksal når den kommer fra de som kjemper «for» kvinner.

Hvis man åpner for at det finnes biologiske forskjeller mellom menn og kvinner så burde man også la oss få ha forskjellige roller (hvis vi vil), men se på hvordan samfunnet verdsetter oss for den vi er.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...