PaladinNO Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) ltdata skrev (12 minutter siden): Fikk tak i en displayport kabel, men npr jeg koblet den til så ble skjermen ok på Tven, men på pcen ble skjermen rar. Så basre skrivebordet, men ikonene/snarveiene var borte. Samt mange linker på oppgavelinjen borte. Virket som skjermen var ekstendert istedenfor duplisert ? (som jeg ønsker) Noe som må gjøres i skjermsettings? Fra skrivebordet på PC-en, trykk Windows-tast + P. https://www.howtogeek.com/664234/how-to-control-what-multiple-displays-do-on-windows-10/ Da skal det komme opp en meny for hvordan du vil ha skjermene (duplisert, utvidet etc.). Hvis ikonene ble borte så er skjerm nummer 2 satt som primærskjerm. Dette endres i Nvidia Kontrollpanel. Her kan du sortere skjermene etter ønske ved å dra og slippe dem. Endret 23. februar 2022 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) Ok fikk duplisert skjermen nå. Men... Problemet med snøstorm på skjermen er der fremdeles. Men denne gangen virket skjermen igjen når jeg slo den av og på en gang til. Vanligvis har jeg måttet restarte pcen for at snøstormen skulle bli borte Endret 24. februar 2022 av ltdata Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 PaladinNO skrev (På 23.2.2022 den 10.01): Fra skrivebordet på PC-en, trykk Windows-tast + P. https://www.howtogeek.com/664234/how-to-control-what-multiple-displays-do-on-windows-10/ Da skal det komme opp en meny for hvordan du vil ha skjermene (duplisert, utvidet etc.). Hvis ikonene ble borte så er skjerm nummer 2 satt som primærskjerm. Dette endres i Nvidia Kontrollpanel. Her kan du sortere skjermene etter ønske ved å dra og slippe dem. Ok fikk duplisert skjermen nå. Men... Problemet med snøstorm på skjermen er der fremdeles. Men denne gangen virket skjermen igjen når jeg slo den av og på en gang til. Vanligvis har jeg måttet restarte pcen for at snøstormen skulle bli borte Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) ltdata skrev (5 timer siden): Men... Problemet med snøstorm på skjermen er der fremdeles. Som andre har nevnt, har du et bilde eller en video av problemet? "Snøstorm" på en skjerm har jeg ikke sett siden CRT-dagene (de gamle kasseskjermene), hvor problemet gikk over av seg selv når skjermen ble varm (driftstemperatur). ltdata skrev (På 22.2.2022 den 11.04): Er det displayport som er den tilkoblingen som er på pc skjermen og på skjermkortet som ikke er hdmi eller rgb? Denne porten er ny for meg Rask oversikt over de mest brukte tilkoblingene: Finnes i tillegg versjoner som Mini-DisplayPort, Mini-HDMI, DVI-I og DVI-D, men de mest aktuelle i dag er DisplayPort (DP) og HDMI. En "RGB" kontakt er stort sett en referanse til VGA. Endret 24. februar 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 PaladinNO skrev (1 time siden): Som andre har nevnt, har du et bilde eller en video av problemet? "Snøstorm" på en skjerm har jeg ikke sett siden CRT-dagene (de gamle kasseskjermene), hvor problemet gikk over av seg selv når skjermen ble varm (driftstemperatur). Rask oversikt over de mest brukte tilkoblingene: Finnes i tillegg versjoner som Mini-DisplayPort, Mini-HDMI, DVI-I og DVI-D, men de mest aktuelle i dag er DisplayPort (DP) og HDMI. En "RGB" kontakt er stort sett en referanse til VGA. Takk. Ja det er displayport. Skal få tatt en video. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 Når det går enn viss tid etter at skjermen har vært av før den slås på så kommer snøstormen. Ca 10 minutter. Men nå etter at displayport blir brukt kan det se ut som det har skjedd en endring. Snøstormen blir borte av seg selv og skjermen vises som normalt etter noen sekunder. Skal teste ut flere ganger og se om det faktisk har blitt en varig endring. I såfall en positiv endring da jeg ikke trenger å restarte PCen Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) ltdata skrev (7 minutter siden): Når det går enn viss tid etter at skjermen har vært av før den slås på så kommer snøstormen. Ca 10 minutter. Men nå etter at displayport blir brukt kan det se ut som det har skjedd en endring. Bare litt kjapp info som ikke står spesielt beskrevet vedrørende DP: DP er ikke hot-plug, dvs. at hvis du starter maskinen først, og så setter i DP-kabelen til skjermen er det ikke sikkert du får noe bilde ut. Dette er fordi porten på skjermkortet blir deaktivert ved oppstart hvis det ikke er noen kabel der. Dette gjelder kun for DP. HDMI har ikke noen slike begrensinger såvidt jeg vet. Ville bare nevne det, for dette er slikt som kan stille spørsmål ved testing og man bare prøver ut forskjellige kombinasjoner. Endret 24. februar 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Om dette skjer bare på skjermen og ikke på TV så vil jeg tro at det er en feil med skjermen. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) ltdata skrev (På 24.2.2022 den 20.04): *snip bilde* Noe slikt har jeg ikke sett siden jeg brukte CRT-skjermer... Er input på skjermen satt til DP? Lite trolig at en signalforsinkelse ved auto-valg av annen tilkobling skulle ta flere minutter, men bare for å sjekke. Forstod det slik at skjermen og en TV er tilkoblet samtidig. Er problemet tilstede også med kun PC-skjermen tilkoblet? Endret 1. mars 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 PaladinNO skrev (10 timer siden): Noe slikt har jeg ikke sett siden jeg brukte CRT-skjermer... Er input på skjermen satt til DP? Lite trolig at en signalforsinkelse ved auto-valg av annen tilkobling skulle ta flere menutter, men bare for å sjekke. Forstod det slik at skjermen og en TV er tilkoblet samtidig. PaladinNO skrev (10 timer siden): Er problemet tilstede også med kun PC-skjermen tilkoblet? Har ikke valgt input til DP, men når skjermen omsider slår seg på etter mye på og av knapp trykking så er det en liten boks mitt på skjermen som sier "DP" så jeg antar at skjermen finner DP automatisk? Ja tv skjermen og pc skjermen er begge tilkoblet skjermkortet. Pc skjermen DP og TVen med HDMI. "Er problemet tilstede også med kun PC-skjermen tilkoblet?" Skal skjekke ut dette senere Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Ut i fra bildet og tidligere erfaringer jeg har, er første tanke handshake/HDCP-relaterte problemer. Hvis du setter ned oppløsningen til 1920x1080, opphører problemet? Hvis du søker etter eksempelvis dette på Google: "hdcp" static "hdcp" noise ..så er det kanskje du finner litt mer info.... Endret 25. februar 2022 av NULL Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2022 Litt off topic, men hvorfor går det ikke an å koble tv skjermen til hovedkortet? Er det slik at det må kobles til hovedkortet for å kunne se noe bilde? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 ltdata skrev (6 minutter siden): Litt off topic, men hvorfor går det ikke an å koble tv skjermen til hovedkortet? Er det slik at det må kobles til hovedkortet for å kunne se noe bilde? Skjermtilkobling på hovedkortet er der for å bruke på maskiner uten skjermkort, altså at en bruker gpu som er i noen cpu'er. De tilkoblingene virker ikke når en har skjermkort i maskinen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2022 Svein M skrev (32 minutter siden): Skjermtilkobling på hovedkortet er der for å bruke på maskiner uten skjermkort, altså at en bruker gpu som er i noen cpu'er. De tilkoblingene virker ikke når en har skjermkort i maskinen. Hmmm. Men på PCen jeg har hjemme så har jeg ikke gpu. Kun integrert i hovedkort, men jeg får alikevel ikke opp noe pc-skjerm bilde på tven Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2022 PaladinNO skrev (På 24.2.2022 den 20.54): Er problemet tilstede også med kun PC-skjermen tilkoblet? Ja. Det virker også som desto lenger pc skjermen er av, desto større sjanse for snøstorm. Og enda større for at snøstormen ikke blir borte ved å skru skjermen av og på, men at jeg må restarte Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) ltdata skrev (På 22.2.2022 den 9.45): ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO AOC 27" 4K skjerm U27V4EA Veldig vanskelig å si hva problemet er uten å ha alle spesifikasjonene på alt du har av utstyr, inkludert kabler. En kort liste over ting å prøve. Ikke gå videre på listen hvis problemet går bort, men prøv da heller å få problemet til å komme tilbake for å eliminere hva det ikke er feil på. - Koble fra TV-en og teste bare skjermen med forskjellige kabler, både HDMI og DP. - Teste skjermen i flere utganger på skjermkortet. - Teste med en annen skjerm, også med forskjellige kabler. - Teste skjermen med en annen maskin. Teste med flere kabler. - Fjerne skjermkortet (alternativet er å deaktivere PCIe-sporet i BIOS) og koble skjermen til hovedkortet (for å teste skjermen med det integrerte skjermkortet - hvis prosessoren har dette, siden maskinvare ikke er oppgitt). Igjen teste med flere kabler. Når jeg tester slikt så er det 2 ting jeg vil finne ut: NÅR oppstår problemet, og HVORDAN kan jeg garantert reprodusere det. Når jeg har disse svarene kan jeg vurdere hva som må gjøres, enten det er å kjøpe en bedre skjermkabel eller sende skjermen tilbake på garanti (jeg holder en knapp på sistnevnte her, at det er noe feil med skjermen). Endret 1. mars 2022 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 20. mars 2022 Del Skrevet 20. mars 2022 jeg har to like skjermer hvorav den ene har hatt dette problemet mange ganger. Hos meg må jeg bytte noen kondensatorer på det ene kretskortet når det skjer. Det er nye som går i stykker hver gang men alltid på strømforsyningskortet. Etter å ha hatt skjermene i ca 10 år har de første jeg byttet begynt å gå - merkelig nok har den ene skjermen blitt sånn kanskje 5-6 ganger, mens den andre har jeg aldri trengt å åpne. Kort forklart: det er en god sjanse for at selve skjermen er problemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå