Gå til innhold

Kortslutte varmeovn?


Anbefalte innlegg

Bor med en venn som alltid skal ha på varmeovnen slik at det blir rene badstua her. Akkurat nå er det varmt nok uten den, og vi går også mot varmere tider, men jeg ser for meg at hun kommer til å plugge den i selvom det blir 10 grader ute. Den varmer også helt sinnsykt mye, og det verste av alt er at hun «glemmer» å dra ut kontakten når hun legger seg. Jeg har opplevd brann før, og både mor og far har opplevd husbrann, med dødsfall. Min oldefar døde i husbrannen… Jeg er veldig på brannsikkerhet, og jeg tror jeg har gitt henne beskjed 20 ganger om at hun må trekke den ut, og at vaskemaskinen IKKE skal stå på om natta. Men hun hører ikke.

Vi har en slik varmeovn: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/oppvarming/varmeovn-oljeovn-og-konvektorovn/adax-basic-gulvovn-vg520tv/VG520TV 

Den varmer hekt sinnsykt og jeg lurer på om det finnes noen mulighet for å kortslutte den på en trygg måte. Jeg tviler på at hun gidder å gå til innkjøp av en ny da hun har en slik liten radiator ovn på rommet sitt som ikke varmer så bra, og hun kommer sikkert til å ta den på stua slik vi gjorde før vi kjøpte den vi har nå. At det ikke har oppstått brann inne på rommet hennes er et under siden klærne mer eller mindre ligger oppå ovnen… 

Jeg vet at hun blir borte noen dager og lurte på om det gikk ann å gjøre det slik at den ikke vil varme, men at den kan funke igjen om jeg gjør noe. Må nesten være noe slik at hun ikke skjønner det også… Noen elektrikere der ute som kan hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen trygg måte å kortslutte noe som helst på. Kortslutning må aldri finne sted! Men den har vel termostat eller effekttrinn du kan stille ned?

De fleste nye, gode ovner har veltesikring og overopphetingsvern. Sørg for i det minste å ha en slik en og følg anvisningene om plassering og bruk nøye.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen trygg måte å kortslutte noe som helst på. Kortslutning må aldri finne sted! Men den har vel termostat eller effekttrinn du kan stille ned?

De fleste nye, gode ovner har veltesikring og overopphetingsvern. Sørg for i det minste å ha en slik en og følg anvisningene om plassering og bruk nøye.

Ja den har termostat, men den har hun funnet ut av… Prøvde å holde den på et lavt nivå, men gikk ikke lange tiden før hun skjønte at hun kunne skru på den for å få det varmt lengre…

Lenke til kommentar

Du kan ikke modifisere ovnen på noen måte. Du må nesten snakke med personen for å få til å forstå. Men den har overopphetingsvern i det minste.

Og hold nøye øye med stikkontakt og støpsel! De kan fort ta skade av så høy effekt kontinuerlig. Kjenn etter varme og se etter misfarging. Og at den er dyttet skikkelig inn.

https://www.nrk.no/osloogviken/_-ikke-sov-med-ovnen-pa_-1.7407582

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vil gå ut i fra at hvis hun er smart nok til å finne ut av termostaten så finner hun også ut hva den er plugget inn i når det ikke kommer varme. Kjenner noen som har prøvd dette selv. Det funka ikke lenge.

Det er mulig å montere en fast termostat skjult inni ovnen, men dette må man ikke finne på å gjøre selv. Det blir også litt vrient å gjøre den enkelt styrbar.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Vil gå ut i fra at hvis hun er smart nok til å finne ut av termostaten så finner hun også ut hva den er plugget inn i når det ikke kommer varme. Kjenner noen som har prøvd dette selv. Det funka ikke lenge.

Uansett er det helt irrelevant. For som jeg sa så kan den være åpen for bruk i all tid hun trenger den..... Det er jo ikke det som er problemet her tross alt.

Lenke til kommentar

Ikke lov modifisere, men så kan jeg ikke dy meg heller - to varmetråder 800W og 1200W, ved å seriekoble disse bør man ende opp på omlag 480W effekt. Polene på bryter for valgt effekt må selvsagt parallellkobles for å unngå at ovnen avgir null varme ved et bestemt effektvalg - evt. ene polen kan kortslutte 1200W varmetråden slik at ovnen fremstår som funksjonell men av mystiske årsaker avgir noe mindre varme enn før.

Men dette må ikke gjøres i praksis, det er for mye som kan gå galt mhp jordfeil (noe som i verste fall kan være dødelig) pluss at ovnen trolig helt sikkert blir mye mer brannfarlig pga feil utførte koblinger.

Lenke til kommentar

Dette er jo såre enkelt. Klipp av støpselet på varmeovnen. Personen det gjelder ut fra hva du skriver er ikke egnet til å ha en slik varmeovn. Slike ovner kan være farlige ved uforsvarlig bruk. Spesielt det du skriver om at personen ofte dekker til ovnen med klær? Dette må su slå hardt ned på, og personen bør også betale en høyere andel av strømregningen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dere leier stedet dere bor, så er jeg ganske sikker på at utleier ville slått hardt ned på dette hvis det stemmer. Det er mange der ute som er udødelige og tenker at slike ovner er trygge fordi dem selges over disk i Norge.

Som oftest går det jo bra, men å dekke til disse ovnene med klær er så absolutt fyfy, og hadde jeg tatt noen som bodde hos meg i å gjøre dette, så hadde ovnen blitt kastet rett ut. Hadde det gjentatt seg hadde jeg kastet ut beboeren med øyeblikkelig virkning. 

Husleiekontrakten gjelder ikke hvis det er snakk om høyst uforsvarlig bruk av boligen som kan sette andres liv i fare. 

En ting er at denne ene personen brenner inne, men hva med de evt. andre som bor i samme hus og ikke minst familiene til disse? Mange har ikke evnen til å tenke lenger enn nesa rekker desverre og da må dem få litt drahjelp av noen som tar dette med brann på alvor. 

--------------------

Jeg har selv en 2000W vifteovn i kjelleren som jeg stadig bruker for å varme opp kjelleren før jeg skal dit. men denne slår jeg av/på via app og den er koblet til en nylig installert 16amp. kurs. Det er et rele som jeg slår av og på med en mikrokontroller og jeg har montert en egen termostat som slår av ovnen hvis releet og eller temperaturen i kjelleren overstiger 21 grader. 

Kretsen er også timer basert i tillfelle jeg skulle glemme å slå den av, slik at de nslår seg av etter 2 timer uavhengig av hvor høy temperaturen er. 

Ovnen er plassert midt på et murgulv langt i fra andre gjenstander og jeg har også videoovervåkning i kjelleren via app, slik at jeg kan bekrefte overfor meg selv at alt er på stell. 

 

Lenke til kommentar

Det er noen som fyser så fort dem ser en isbit, uavhengig av temperaturen i rommet. I slike tillfeller så kan man bruke en av de eldste oppfinnelsene som finnes. Ullpledd! Eller evt. ei dyne. 

Normal stuetemperatur er vel rundt 21 grader. Fryser du hvis det er varmere enn dette, så ta deg en dusj eller pakk deg inn i et pledd.

hadde jeg bodd sammen med ei jente som brukte en ovn på den måten, hadde jeg lett kastet den ovnen i en konteiner eller evt. klippet av støpselet. 

Å ja, du har selvsagt helt rett i at slik bruke av en varmeovn kan være veldig farlig. Ikke bare for personen som missbruker den, men også for alle andre som bor der og trolig de som bor i nærheten hvis det virkelig blusser opp. 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Complexity said:

Litt OT, men ta stikken inn og ut og hver dag er vel ikke det lureste heller om man tenker på brann. Ekstra slitasje kan gi dårlig kontakt og i verstefall føre til brann det og.

Så lenge ovnen er avskrudd har det lite å si. Men drar du ut av stikken mens ovnen går på full belastning (2kW) så kan du ødelegge stikk og støpsel på noen få dager. Med tilhørende brannfare selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...