Redaksjonen. Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 DEBATT: På tide med europeisk produksjon av halvledere Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Jeg har lenge stusset på at ingen har tatt denne ballen. Norge må jo være fint å drive dette i med tanke på geologisk stabilitet, energitilgang, brannsikkerhet osv. Jeg regner med at robotene har inntatt cleanrooms for lenge siden, så jeg ser ikke for meg den kjempestore arbeids- og utgiftsflokken. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Det er da en del produksjon av halvledere i Europa allerede? Bosch var nevnt, men ST har flere fabber forskjellige steder i Europa, NXP har fab i Nijmegen og GlobalFoundries og Infineon har fabber i Dresden. Når det gjelder Norge, så er antageligvis hovedproblemet skatt. Det er vanlig å kreve skattelettelser for å investere i fab (typiske investeringer er mange titalls milliarder), tviler på at norske myndigheter er villige til dette. Norge mangler også kultur/miljø for halvlederproduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå