KarvaBlad Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Jeg har det siste opplevd en del indre uro, som kan kalles en slags følelse av å grue meg eller ha "dårlig samvittighet". Det er som om jeg har en økt fryktreaksjon konstant, og føler at jeg ikke klarer å roe ned tankekjøret i hjernen. Alt overanalyseres, jeg grubler, og føler meg urolig og i beredskap hele tiden. Jeg har begynt å tenke at det kan skyldes at jeg drikker fire-fem kopper med ganske sterk kapselkaffe om dagen. Koffein aktiverer jo nervesystemet, det er derfor man blir våken og "på alerten" av det. Opplever dere angst av (for mye) kaffe? Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Ja, absolutt, jeg hiver ikke inn på koffeinholdig drikke rett før jeg skal eksponere meg mot situasjoner jeg synes er krevende. Er du utredet? Å ha en konstant uro og være på vakt kan være et tegn på PTSD, men dersom du ikke har noen traumatiske erfaringer ville jeg kanskje antatt GAD (generell angstlidelse). Uansett hva det er, det finnes hjelp. Kognitiv terapi og metakognitiv terapi er bra for å håndtere grubling, tankekjør og overanalysering. Psykomotorisk fysioterapi kan hjelpe mot håndtere spenning i kroppen og de typiske angstreaksjonene. Har PTSD og hadde i begynnelsen, før behandlingsstart konstant indre uro. Hadde mye grubling og tankekjør. Gått i terapi og har gjennom EMDR, traumefokusert kognitiv terapi, psykomotorisk fysioterapi, egeninnsats gjennom eksponering, fysisk trening, rutiner på søvn og mat, antidepressiva samt støtte i nettverket mitt, blitt bedre. Kan føle meg urolig i blant og begynne å gruble men jeg klarer lettere å komme meg utav det nå. Nå er som regel anspent kun i kroppen i svært krevende situasjoner, kan stort sett ta kollektivtransport, gå i butikk og gå ute og ikke være så ekstremt på vakt. Igår tok jeg meg en tur på en fullstappet cafe i travle Oslo og håndterte det kjempefint! Jeg isolerte meg totalt i egen leilighet 2,5 mnd på mitt verste, så hvis jeg kan bli bedre, så kan du! (Også selv om du har noe annet enn det jeg har) 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Er det et alternativ å kutte ut koffein for å se om det hjelper? Spør fordi jeg erfarer det som litt vanskelig selv. Får vondt i hodet i helgene om jeg ikke drikker kaffe. På jobb går det 3-5 kopper om dagen. 1 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 17. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2022 Jeg lasta ned en app som heter Caffeine Tracker. Skal monitorere hvor mye koffein jeg faktisk får i meg, og vurdere å redusere kaffebruken for å se om det hjelper. Koffein har jo en halveringstid på fem timer, så etter hele ti timer, har man jo faktisk 25% av koffeinet igjen i kroppen. Jeg ser det som nesten umulig å slutte helt med kaffe. Trenger det for å våkne opp om morgenen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Mye kaffe gjør deg ekstremt fokusert ... på ingenting spesielt. Beste rådet er å trappe gradvis ned, og helst slutte. 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 KarvaBlad skrev (12 minutter siden): Jeg lasta ned en app som heter Caffeine Tracker. Skal monitorere hvor mye koffein jeg faktisk får i meg, og vurdere å redusere kaffebruken for å se om det hjelper. Koffein har jo en halveringstid på fem timer, så etter hele ti timer, har man jo faktisk 25% av koffeinet igjen i kroppen. Jeg ser det som nesten umulig å slutte helt med kaffe. Trenger det for å våkne opp om morgenen. Slutter du så får du abstinenser i ca. 3 uker. Men etter det så har du faktisk lite behov for koffein til å våkne. Har sluttet selv. Etter ei god stund så begynte jeg å drikke bare nokså små mengder. Men jeg er på ingen vis vært avhengig av koffein siden. For å kompensere for manglende oppvåkningsfølelse så tok jeg bare kaldere dusjer om morgenen. Det fungerte for meg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Ja, det er pga at du ikke får i deg koffein i rett tid at hodepinen kommer i helga om du drikker to eller flere normale kopper hver dag. Jeg har drukket kaffe i mange år og brenner også selv noen ganger. Du trenger ikke kutte det helt, du kan ta en halv kopp om dagen bare for smakens skyld feks. Skal du prøve å kutte det så kan du kutte helt og forberede deg på en grusom ettermiddag eller du kan ta det i mindre porsjoner over en dag eller to. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 KarvaBlad skrev (1 time siden): Jeg lasta ned en app som heter Caffeine Tracker. Skal monitorere hvor mye koffein jeg faktisk får i meg, og vurdere å redusere kaffebruken for å se om det hjelper. Koffein har jo en halveringstid på fem timer, så etter hele ti timer, har man jo faktisk 25% av koffeinet igjen i kroppen. Jeg ser det som nesten umulig å slutte helt med kaffe. Trenger det for å våkne opp om morgenen. Ja, det er bare å redusere ned på koffeinntaket, og helst slutt å drikk tidlig på dagen så sover du bedre. Anbefaler deg å trappe gradvis ned. Du trenger ikke slutte helt. Nå drikker jeg 1 kopp om dagen, men det måtte flere uker ned hvor jeg trappet forsiktig ned, dette for å unngå migrene. 1 Lenke til kommentar
Baron12 Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg vet av erfaring at høyt forbruk av kaffe kan føre til litt uheldige bivirkninger. Hos meg fører høyt forbruk av kaffe til luft og oppblåst mage. Jeg blir mye bedre når jeg kutter ned kaffen, men om jeg avstår helt for lenge. Da blir jeg bare sur og tverr, så her gjelder det å finne en balanse som fungerer i hverdagen. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Tror nok også at en må holde seg innenfor grensa til avhengighet. Det er uheldig om en justerer baseline sånn at en *må* ha kaffe for å fungere. For min del drikker jeg svært sjelden noe med koffein eller theobromin, så jeg merker hvilken effekt dette har på kroppen veldig godt. Koffein er et stoff plantene bruker som vern mot å bli konsumert, så vi stimulerer oss faktisk på giftstoffer. Folk har jo normalt et ganske høyt stressnivå i utgangspunktet, så det å få i seg koffein oppå der igjen er normalt ikke det smarteste for langvarig nedbrytende stress. Litt stress er bra, men for mye skadelig. 1 Lenke til kommentar
@Filosofen Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 Prøver selv å kutte ned på kaffedrikkingen. Halveringstiden er vel 5 timer, så da går det 10 timer før alt er ute av kroppen. Selv om man tar den siste koppen ved 17-tiden, har man likevel koffein i kroppen ved leggetid. Nå tar jeg ikke flere kopper etter kl 13, og merker at innsovningen er lettere. Trenger for eksempel ikke melatonin lengre, som jeg tidligere så meg nødt til å bruke fra tid til annen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 Det eneste som egentlig er tilrådelig i moderate mengder er morgenkaffe, og å drikke det etter kl. 1600 er å be om søvnvansker. Lenke til kommentar
Gjest 4c02d...257 Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 Hadde en lang stressperiode og dermed brukte jeg kaffi for å få enda mer energi. Endte opp med sterke magesmerter, hjertebank, tankespinn uro og søvnløse netter. Jeg kuttet ut koffein, helt, måtte gå endel runder med meg selv for å ikke bli fristet til å begynne igjen, men tilværelsen ble mye bedre, og borte var alt av plager. Så jeg skal ikke ha koffein. Nå flere år etter reagerer jeg på koffein bare det er brukt et par skjeer kaffe i glasuren på sjokoladekaken. Dette er nå min kropp, jeg kan ikke gå god for alle andre. men jeg har høyt nok energinivå uten koffein. Har ingen diagnoser heller. Drakk litt koffeinfri kaffe en stund, bare for å være med i gjengen for kaffedrikkere, men lot det gå over det også Anonymous poster hash: 4c02d...257 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 (endret) Det kan være begge deler. Frykt som du holder inne + en kroppslig reaksjon på koffeinen som kan minne om en fryktrespons. Så jeg foreslår at du adresserer begge deler, først ved at du leser "Letting Go" av Dr. David R. Hawkins og deretter kutter ned på koffeinen, til f.eks. 3 kopper. Endret 10. mars 2022 av Sentinelle Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2022 Sentinelle skrev (22 minutter siden): Det kan være begge deler. Frykt som du holder inne + en kroppslig reaksjon på koffeinen som kan minne om en fryktrespons. Så jeg foreslår at du adresserer begge deler, først ved at du leser "Letting Go" av Dr. David R. Hawkins og deretter kutter ned på koffeinen, til f.eks. 3 kopper. "Frykt som jeg holder inne"? Den må du nesten forklare. Angst er en fysisk overaktivering av det sympatiske, autonome (ikke-viljestyrte) nervesystemet. Tror du jeg "holder inne frykt" med vilje? Angst er også irrasjonelt, det vil si at jeg ikke har tilgang til å velge å regulere det selv. Hadde jeg kunnet velge bort frykt, hadde jeg gjort det, det skal jeg love deg. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 Mindfullness apper (kan nevne: Headspace, Calm og Serenity) kan kanskje være til hjelp for angst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå