Gå til innhold

Nissan Ariya er i Norge: Vi har prøvekjørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leif Hansen skrev (7 minutter siden):

Deep huge Frunk ?

Deep huge Trunk ?

Frunk ble ikke nevnt med ett ord i den testen jeg så. Bagasjeplassen bak var ikke imponerende. På linje med Ioniq5 omtrent. Og baksete-ryggen kan kun deles 40-60. Ingen skiluke heller. 

Men ellers en romslig og fin bil, som er stille og god å kjøre (i følge testen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (4 timer siden):

Rimelig snork denne sekvensen av markedet. Kreativiteten er død. Noen hederlige unntak som Ioniq 5 er det jo.

Skjermbilde 2022-02-17 kl. 07.02.04.jpg

Forstår ikke hva som er kjedelig med Nissan Ariya, dette er jo en superlekker bil. 

Må faktisk være en av de fineste bilene jeg har sett på markedet, elbil eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dassen said:

Rimelig snork denne sekvensen av markedet. Kreativiteten er død. Noen hederlige unntak som Ioniq 5 er det jo.

Enig i det. Men de færreste av oss driver med drag-racing eller har ambisjoner om å emigrere til Mars. Så for oss som kun skal ha et transportmiddel kan det godt være kjedelig, komfortabelt, stillegående og holdbart...

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formene konvergerer fordi det er funksjonelt og følger myndighetskrav. Avviker man mye fra den evolverte standarden i sin størrelseklasse så vil det gå på bekostning av noe. Det gjelder egentlig alt av produkter. Det er en grunn til at en toalett ser ut som de fleste andre og at en saks ser ut som den gjør uansett produsent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 timer siden):

Frunk ble ikke nevnt med ett ord i den testen jeg så. Bagasjeplassen bak var ikke imponerende. På linje med Ioniq5 omtrent. Og baksete-ryggen kan kun deles 40-60. Ingen skiluke heller. 

Men ellers en romslig og fin bil, som er stille og god å kjøre (i følge testen).

Jmf. Broom sin gjennomgang, eller var det tek.no eller elbil.no sin, så er det ikke frunk på denne, dessverre.  På den andre siden, den skal opp mot sterke konkurrenter, så det blir spennende å se hvordan salget blir.

For en gangs skyld likte jeg bagasjeromsløsningen. Her kan man ha kofferter med klær og annet under gulvet, og kanskje en oppblåsbar madrass i tillegg, og en komprimerbar dyne og puter, slik at ryddejobben for å utnytte rommet til å få en flott soveplass om natten. Dog mister man en god del liter om man går for 4WD, da er det kun 415 liter tilgjengelig.

Spørs dog om de har noen camper mode/utility mode som kan sørge for behagelige forhold om man bruker bilen som telt. Men her er kanskje mulig for å legge ladekabler under førersetet f.eks. da jeg oppfattet det som at man kan få plass til beina under om man sitter bake. Eller så kansje det er OK å bruke opp "sidelommene" til disse, selv om det er fort at man får bruk for disse til annet man vil ha med seg.

Uansett, her burde de lagt med V2L-adapteret det snakkes om.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Jmf. Broom sin gjennomgang, eller var det tek.no eller elbil.no sin, så er det ikke frunk på denne, dessverre.  På den andre siden, den skal opp mot sterke konkurrenter, så det blir spennende å se hvordan salget blir.

For en gangs skyld likte jeg bagasjeromsløsningen. Her kan man ha kofferter med klær og annet under gulvet, og kanskje en oppblåsbar madrass i tillegg, og en komprimerbar dyne og puter, slik at ryddejobben for å utnytte rommet til å få en flott soveplass om natten. Dog mister man en god del liter om man går for 4WD, da er det kun 415 liter tilgjengelig.

Spørs dog om de har noen camper mode/utility mode som kan sørge for behagelige forhold om man bruker bilen som telt. Men her er kanskje mulig for å legge ladekabler under førersetet f.eks. da jeg oppfattet det som at man kan få plass til beina under om man sitter bake. Eller så kansje det er OK å bruke opp "sidelommene" til disse, selv om det er fort at man får bruk for disse til annet man vil ha med seg.

Uansett, her burde de lagt med V2L-adapteret det snakkes om.

Tror vi kan konkludere med at det ikke er noen frunk på Ariya.

Jeg har bare sett en film av en rask test. Så den på mobilen i går. Tror det var på elbilforeningens feisbukk-side. Der så det ikke ut som det var mye plass under gulvet. Mulig jeg må se den en gang til... 😉

Camper mode på en Nissan? Tror du drømmer jeg, Baktus bror. 😊 Sidelommene er gull verd. Bruker de hyppig på vår Outlander PHEV.

V2L-adapter hadde vært kjekt ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhjulstrekk-varianten vi kjørte har 468 liter bagasjerom, mens firehjulstrekk-utgaven kun har 415 liter. Det er en del mindre enn for eksempel bilene på VW-konsernets MEB-plattform, hvor enkelte modeller nærmer seg 600 liters bagasjerom. Ariya har heller ingen frunk (oppbevaringsplass under panseret) for å bøte på plassen. 



Bilen har ikke frunk, ref innklippet tekst.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Hanhijnn said:

Frunk ble ikke nevnt med ett ord i den testen jeg så. Bagasjeplassen bak var ikke imponerende. På linje med Ioniq5 omtrent. Og baksete-ryggen kan kun deles 40-60. Ingen skiluke heller. 

Men ellers en romslig og fin bil, som er stille og god å kjøre (i følge testen).

Med 2 barneseter så må man egentlig ha 40-20-40 deling. 

Er komplett dealbreaker om man er 4 i familien å ikke ha det.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

Kvifor er 40-20-40 så viktig med to bilstolar?

I noen biler så kan det være nødvendig for å kunne få med seg to sportstriller i tillegg til endel bagasje. Ikke alle biler har så stort bagasjerom at man får plass til trillene innenfor bagasjerommets dybder, så da vil det være løsningen på problemet.

En tur til Ikea kan fort kreve at man kan må ha åpning for å få med seg den/de lange pakkene. Klart, det beste hadde vært å la den ene være hjemme med ungene, og den andre drar aleine på Ikea, men slik virker ikke alle familier. Noen vil at man gjør tingene sammen. 

Og skiproblematikken som er nevnt allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Camper mode på en Nissan? Tror du drømmer jeg, Baktus bror. 😊

Må da være lov å drømme? Egentlig mer fornuftig og opplagt at en Toyotasjåfør ønsker å sove i bilen fremfor å ta inn på et dyrt hotell, enn f.eks. at en MB, BMW eller Audi-eier ønsker det.

Men på den andre siden. Om man kan ta diettgodtgjørelsen og godtgjørelsen for å skaffe seg rom for natta og stappe rett i egen lomme, og så heller stille seg ved en AC-lader som firmaet betaler ladingen for og tar kvelden der, så er det vel en slags logikk. Det gir mer penger i kassa.

Ikke alle som kan ta en stortingspolitikerløsning med å få godtgjørelsen, og samtidig trekke betalingen fra kortet som dekkes av Stortingets representasjonskasse, og dermed kan sove i en hotellseng som er dobbelbetalt av arbeidsgiver... 😎

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...