djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 hei alle sammen Jeg har re installert maskina mi. men jeg klarer ikke aa installere lydkort driverene mine noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjoer dette? jeg er noob i linux jeg kjoerer Lycoris Trenger hjelp rimelig fort. skal vaere dj og bruke pcn min til det i kveld Hoeper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Hvilken lydkort er det du har? De fleste lydkort nå til dags er vel støttet som standard i Linux, så i verste fall trenger du bare en kjapp kommando som laster den rette kjerne-modulen. Endret 10. januar 2004 av slime mold Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 jeg bruker en distro som heter lycoris lydkortet er et ac97 lydkort dette er integrert p[ hovedkortet mit Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Lycoris er basert på debian. Finner du ut (for eksempel ved å søke på google groups) hvordan ting gjøres på debian kan du mest sannsynlig gjøre det samme. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 hvis du er intresert i å kompilere ny kjerne med ditt lydkort støttet, kan du ta lspci og se hva det heter, ellers er google din venn As for sound drivers you might try using these commands and see what happens. modprobe soundcore modprobe sound modprobe ac97 modprobe ac97_codec http://www.linuxquestions.org/questions/ar...2002/08/2/27366 kan og prøve å instalere discover eller noe lignende som finner hardware automatisk Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 jeg har nå installert windows xp igjenn. laster ned redhat som jeg håper er kompatibelt med litt flere prjeg håper på hjelp for rehat 9,2 er 100 % linux noob har lært meg en del i dag men bare litt Takker for at dere prøver å hjelpe meg Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Ikke last RedHat. Skal du ha noe RedHat-aktig, ta Fedora (RedHat er fra nylig av kun for selskaper, og koster penger). Lydkortstøtte er ikke et distro-anliggende, da driverne ligger i kernelen. Kort sagt må du nok kompilere ny kernel hvis du ikke får lyd til å funke med en gang i Fedora. Bare spør. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Begge maskinene mine med ac97-kort på hovedkortet tok fedora og redhat automatisk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 fedora/redhat hadde vel støtte for det i sin kernel... Lenke til kommentar
foolish Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Det blir sagt en del dumme ting her. Ikke bruk redhat, redhat linux er avsluttet, fedora har tatt over. Du vil ha fedora core 1. Om lydkortet ditt ikke fungerer, så er det gjerne fordi ditt lydkort ikke er støttet. Da kan det være en idè og å prøve seg på ALSA, som er nyere og i de fleste tilfeller, bedre lydrivere, med bedre støtte for nyere kort. ALSA har erstattet de gamle OSS i linux 2.6 kernelen, men i og med at de fleste distroer forstatt bruker 2.4 må du legge inn ALSA selv om du vil ha det. Man trenger ikke rekompilere kernel for å få lydkortet til å fungere. Det holder å legge inn ALSA modulene. Jeg skrev en guide til hvordan installere ALSA for oss fedorabrukere: http://foolish.digitalinc.info/misc/docs/I...ora_core_1.html Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 takk alle sammen jeg har na fatt lyd i maskina men nar jeg starter xmms saa kommer d en feilmelding foerste gang men andre gang funker d Men ellers takk. noen som har tips til bedre avspiller enn xmms? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Tja, bruker XMMS selv, av gammel vane mest, men den funker problemfritt. Mer moderne avspillere er Rhythmbox for GNOME og Juk for KDE. En videreutvikling av XMMS er Beep. En hipp ny mediaplayer for KDE er amaroK. Og det finnes bøttevis med flere, det er bare tilfeldigvis sånn at XMMS er mest kjent Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 XMMS har dårlig "random"-funksjon Lenke til kommentar
djtesla87 Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) hvor finner jeg fedora henne da? vil foresten ikke ha det slik at man laster ned en boot cd og kopler seg opp mot ftp server i installasjonsprogrammet. dette synes jeg er noe dritt har prøvd dette på suse 9.0 jeg starta opp installasjonen configurerte nettverkskortet configurerte internett tilkoplinga skrev inn ip`en til serveren og den kopla seg opp. så skulle jeg skrive directories og har ble det et problem uansett hva jeg prøvde ville den ikke finne direktorie prøvde med ftp adresseftp adresse og direktories bare direktories og disse direktoriene vet jeg er riktig for at jeg var inne på dem selv i windows så helst download av fedora cd`er i iso som helst er bootbare tolererer også boot disketter eller cd Endret 11. januar 2004 av djtesla87 Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 hvor finner jeg fedora henne da?vil foresten ikke ha det slik at man laster ned en boot cd og kopler seg opp mot ftp server i installasjonsprogrammet. dette synes jeg er noe dritt har prøvd dette på suse 9.0 jeg starta opp installasjonen configurerte nettverkskortet configurerte internett tilkoplinga skrev inn ip`en til serveren og den kopla seg opp. så skulle jeg skrive directories og har ble det et problem uansett hva jeg prøvde ville den ikke finne direktorie prøvde med ftp adresseftp adresse og direktories bare direktories og disse direktoriene vet jeg er riktig for at jeg var inne på dem selv i windows så helst download av fedora cd`er i iso som helst er bootbare tolererer også boot disketter eller cd Hvor finner man www.google.com ? Hvis du finner fram til den, så kan du ta et søk på "fedora download" eller noe i den duren. Så finner du nok noen .iso filer du kan bruke. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 hmm fynka fett å skriva fedora download på google og trykka "I feel lucky" Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Do you really feal lucky ? huh ? huh ? Google er meister når det gjelder søkemotorer ;p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå