Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man leve et normalt liv i en campingvogn?

recer75

Anbefalte innlegg

Jeg vet om folk som har klart å bo i campingvogn over lengre tid

Dusjing ble gjort på to følgende måter

Noen campingvogner har vanntank og avløpstank, dusj og ett lite kjøkken

så da må man ha tlgang til å fylle vann og tømme avløpstanken

dette kan gjøres på en del bensinsstasjoner eller på enkelte campingplasser

Alternativ nummer to er å bruke en campingsplass dusj men da koster det gjerne litt penger

vasking av klær kan  også gjøres på en del campingplasser men alternativ 2 er at det finnes faktiskt også små vaskemaskiner

noen portable og noen til og med håndrevne

foreksempel en slik som ZenStyle Portobal washer compact

Men jeg vil nok si at denne boformen er mer aktuell i varmere strøk siden du da kan skaffe elektrisitet via solcellepaneler

solceller blir ikke like effektive om de er dekt av ett tykt lag med snø selv om selve kulda hjeper panelene ellers

De jeg vet om her i Norge fikk  lov til å koble seg på med strøm hos andre mot betaling og da var det kobling via en kontakt enten via privatbolig eller campingplass

og denne boformen passer best for minimalister

Man kan ikke ha en masse ting fordi det rett og slett ikke er plass til det

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (2 timer siden):

solceller blir ikke like effektive om de er dekt av ett tykt lag med snø selv om selve kulda hjeper panelene ellers

Trenger ikke bruke så mye strøm, og panelene koster du av om morgenen, da du ikke kal bruke strøm om natten.

For varme så bruker en vedovn.
Har sett pickup med vedovn bak, så størrelsen på boligen har ikke så mye å si.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Dubious said:

Trenger ikke bruke så mye strøm, og panelene koster du av om morgenen, da du ikke kal bruke strøm om natten.

For varme så bruker en vedovn.
Har sett pickup med vedovn bak, så størrelsen på boligen har ikke så mye å si.

mulig det går lettere an på campingvogn enn vanlig bolig

i boligen jeg bor nå så er taket for høyt og det er farlig å bevege seg opp på det på vinteren siden det er for bratt og snø gjør taket glatt

det er også nesten 1 meter snø ute her nå

men snør det mye så raser snøen av taket uansett her jeg bor (vanlig bolig).

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Dubious said:

Panel skal som regel ikke være på tak, da de ofte har feil vinkel, men om en ikke har andre plasser å ha de...
Bare å kjøpe en lang kost til å fjerne snøen, får slike på mange meter. 

Trenger minst en 4-5 meter lang kost da, muligens litt mer

taket i seg selv er jo en viss størrelse også

uansett er det ikke  aktuelt her siden jeg ikke eier boligen selv

bare dumt å invistere i andres bolig med å begynne å montere solcellepaneler på taket eller på bakken i nærheten

og uansett blir ikke snøen liggende på taket lenge av gangen siden det raser ned dersom det snør mer i og med at taket er for bratt til å holde på snø over en viss mengde

For å slippe snøproblamatikken på campingvogner så hadde det muligens vært mulig å lagd seg en med skrått tak slik at snøen hadde sklidd av uansett eller lagd seg en anorning med skrå bratt vinkel mot solens som man hadde spent fast eller noe

da hadde man sluppet kosting eller måking med mindre det snødde ekstremt mye

effektiviteten hadde blitt litt mindre utover dagen siden panelene ikke hadde bevegd seg med solen da

men hadde jo vært bedre enn ingenting

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Det er normalt i USA at folk bor i kjøretøy, og vogner.

Kan være et normalt liv i Norge også.

Nå er vel folk som bor i kjøretøy og vogn i usa sett litt ned på, trailer park thrash er vel ganske vanlig ordtak å bruke der nede.

Men ja ville heller bodd i en campingvogn enn på gata, i norge er det vel mest vanlig at folk fra øst europa som bor i camping vogn mens de jobber for minimums lønn hos en bonde eller vaskehall 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
8 hours ago, onkel_jon said:

Nå er vel folk som bor i kjøretøy og vogn i usa sett litt ned på, trailer park thrash er vel ganske vanlig ordtak å bruke der nede.

Men ja ville heller bodd i en campingvogn enn på gata, i norge er det vel mest vanlig at folk fra øst europa som bor i camping vogn mens de jobber for minimums lønn hos en bonde eller vaskehall 

Jeg ser ikke ned på folkene

Jeg ser ned på systemet som tillater dette

Folkene som har denne boformen har stort sett ikke noe valg

Det finnes selvsagt noen folk som elsker å bo sånn og gjør det på trass eller på grunn av filosofi eller idealisme eller annet

men det er ikke noe de fleste velger

Jeg mener ikke det burde bli forbudt å bo i campingvogn med den kommentaren

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Vil spare en del strøm ved å bo i campingvogn et sted der det er varmere klima. I Norge er det tradisjon for å dekke veggene med jord, for det gir varme. http://www.voiceofnature.earth/inspirerende-steder-i-norge-del-2-hunde-per-i-gammen/

Det ville ikke vært dumt å kjøpe en gammel campingvogn til 5000 kroner, og grave delvis over den. Du ville da hatt din egen jordgamme med innredning. Men det er vanskelig å slippe unna alle reaksjonene i etterkant. "Bare en gærning kan gjøre slikt! "Det er straffbart å grave ned søppel!", osv. osv. 

Lenke til kommentar

Har ikke noe erfaring i vintermånedene, men i de resterende 3 sesongene så har jeg sovet i en buss uten noe isolasjon, som heller ikke var tett, og vi berget med en vifteovn på 2k watt.
Så med en campingvogn som er litt isolert, og tett, så burde det være nok med 1k watt, eller rett og slett sette inn vedovn.

Det har vært noen artikler om folk som bor i båt, og jeg vil nok si at det er verre enn å bo i campingvogn, med tanke på oppvarming.

Lenke til kommentar
On 2/21/2022 at 11:36 PM, Dubious said:

I Norge har det lenge vært forbudt å bo i campingvogn etc, men som nylig har blitt myket opp.

Den tiden det var forbudt mener jeg politikerne og lovmakerne våre hadde en skrue løs eller var temmelig forvirret i hodet og glemte andre lover

for i samme tid var det lov å bo i båt

Man må være temmelig forvirret i hodet for å la folk bo i båt men ikke la folk lov til å bo i campingvogn

Jeg tviler på om politikerne kunne forbudt å bo i båt for å gjøre loverket likt også

internasjonale regler angående handel, transport og sjøfolk som følger båtene og da følgelig må bo i båter av forkjellig størrelse av varierende tidsrom

Samtidig var det fullt lovlig å ha poste restante adresse eller adresse hos andre (såkalt midlertidig bosted) selv om dennne var i mange tilfeller fast

så den tiden dette var hånhevet strengt i  var egentlig ganske latterlig slik sett

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...