Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man leve et normalt liv i en campingvogn?

recer75

Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (10 minutter siden):

De fleste hytter har vel begrensning på bruksområde så har du dette som kommer og 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/varsler-kraftig-hytteskatt-hopp/75388015

Sitat

I praksis vil det, dersom du allerede har mer enn 1,7 millioner kroner (men mindre enn 20 millioner kroner) i formue, utgjøre et skattetillegg på 20 900 kroner i året (0,95 prosent av 2,2 millioner).

Med en hytte til 600k så vil jeg ha en formue på 700k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Det er mange som bygger egne minihus på henger, som blir som en campingvogn, med mye bedre plass da de blir bygget firkantet, og høyere, med dusj og vaskemaskin.

Jeg hadde flyttet inn i minihus for lenge siden, om jeg hadde hatt tomt, og penger.

Minihus og campingvogn er penger ut av vinduet sammenlignet med hus eller leilighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, recer75 said:

Er det campingvogner der ute som faktisk dekker disse behovene? Jeg ser egentlig ikke etter en campingvogn, men en fancy hybel på hjul.

Du påpeker jo egentlig selv motsetningene. 

Jeg bodde for mange år siden i en campingvogn på høsten i Danmark pga mangel på studenterboliger.  Det var absolutt ikke noe gøy (og billig var det heller ikke).

Jeg vil tro du kan finne bobiler som er, eller lar seg, isolere ekstra godt og som har litt ekstra komfort samtidig som den er enkel å flytte, motsatt en campingvogn.  Hvis jeg måtte velge, ville jeg helt klart gå for bobil istedet for campingvogn. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Verre med de som leier, som er målgruppen for minihus, og campingvogn.

Har en råd til hus, så kjøp hus.

Dette er selvfølgelig et eksempel på at det er dyrt å være fattig og at myndighetene alltid har styrt overføringen av midler fra de som leier til de som eier.

Likevel tror jeg mange som kan finansiere et minihus til 5oo-900k (som vil rase i verdi) pluss tomt ( Minihus - Alt du må vite om minihus i Norge! ) kan klare å finansiere kjøp av vanlig bolig de fleste steder. Vanlig eiendom har høyere verdi, ja, men den vil holde seg bedre, og sikkerhet/finansiering er bedre.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mag ne said:

myndighetene alltid har styrt overføringen av midler fra de som leier til de som eier.

Vås. 

Om det er rentefradraget du tenker på, skovler staten inn langt mer i de endeløse avgifter tilknyttet bolig enn det lite som de med lån i boligen sparer på det fradraget. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (17 minutter siden):

Vås. 

Om det er rentefradraget du tenker på, skovler staten inn langt mer i de endeløse avgifter tilknyttet bolig enn det lite som de med lån i boligen sparer på det fradraget. 

"endeløse avgifter tilknyttet bolig" er veldig lave i Norge sammenlignet med skatt og avgift på bolig i mange land. At bolig senker skattbar formue er også et eksempel. Det er velkjent at mange ved å leie ut en mindre del av kjelleren får dekket "endeløse avgifter" for hele huset og mer. Hvorfor skal den som har hus til 10 mill betale mindre formueskatt en en som har 10 mill i aksjer/næringslivet?

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mag ne said:

"endeløse avgifter tilknyttet bolig" er veldig lave i Norge sammenlignet med skatt og avgift på bolig i mange land. At bolig senker skattbar formue er også et eksempel. Det er velkjent at mange ved å leie ut en mindre del av kjelleren får dekket "endeløse avgifter" for hele huset og mer.

Så du skal dra inn andre lande nå?  Trodde du ville snakke om leie kontra eie i Norge, men du skjønte kanskje selv at tallene ikke gikk opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Dubious skrev (4 timer siden):

En får ikke lån om en bor i campingvogn uten fast adresse.

Mange har uansett en løsning på dette. Eksempelvis være registrert bosatt hos sine foreldre mens man bor i campingvogn/båt. 

Lenke til kommentar
recer75 skrev (6 timer siden):

Jeg titter på campingvogn fra tid til annen, med den tanken om det kunne vært et realt alternativ til å eie en leilighet.

Først så tenker jeg på hvor godt isolert er vognen. Det er absolutt nødvendig at man ikke fyrer til kråkene, mer en nødvendig.

Jeg får inntrykk av at det er mange vogner som er varme om vinteren, men det sier seg jo selv når man fyrer med 7kw på 15m2. Til motsetning så trengs det ca. 1kw for det samme arealet i et hus.

Jeg tenker også mye på hvordan dagliglivet ville blitt i en slik vogn. Hvordan kan jeg gjøre vanlige ting som å vaske klær, dusje på vinteren, steike mat og gjøre kontorarbeid. Forutsett at jeg ikke bor på en campingplass og ikke har tilgang til felles vaskemaskin.

Det jeg savner på campingvognene jeg har sett på er et kontorområde. Eller i det minste en kontorpult, hvor jeg kan sette en pc, tastatur og skjerm. En god sittestilling er utrolig viktig for rygghelsen, så dette kan ikke vike.

Er det campingvogner der ute som faktisk dekker disse behovene? Jeg ser egentlig ikke etter en campingvogn, men en fancy hybel på hjul.

Det du egentlig er på jakt etter er ei husvogn:
Willerby Granada | FINN.no

Noe dyrere enn ei campingvogn og fullt mulig å bo i.
Jeg kjenner flere som gjør det, blant annet ei stedatter av meg.
Men det er på Jæren og der er det ikke så kaldt 🙂

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
recer75 skrev (5 timer siden):

Kjøleskap gikk, vinduet lakk og og vannet frøs

En ting som kan utnyttes om vinteren, er å ha et lite stabbur utenfor vogna med kjølevarer. Dette bør være mer solid enn ei pappeske, pga fuglene. Og ikke lett tilgjengelig inngang pga musene. Hvis bomsene oppdager et slikt ubevoktet stabbur, er jo løpet kjørt. Og du vil måtte bevege deg ut av vogna for å hente kjøleskapsvarer. Som spesielt kan være en påkjenning i sykdomsperioder. Men er du ung og dynamisk, kan du tilbringe mange timer av dagen utenfor ditt noe ukomfortable hjem. Tenker da på å sitte på lesesal eller arbeidsplass, eller bibliotek, eller samle flasker. Sistnevnte aktivitet genererer til og med små inntekter. Det hjelper å være en gjerrigknark, som ikke finner på å bestille takeaway fordi det blir altfor dyrt. Vokste du opp i et gjerrig hjem, vil det hjelpe på din egen mulighet til å vokse opp til en streng og natig gjerrigknark. Gjenta formaningene om å spare på såpa, spare på osten, spare på tørkerullen, og kjøp ei bukse av et billigere merke enn den du vil ha. Så kan du flittig leve opp til begreper som lusen, knipen, gnieraktig, knegen og pinen. Penger spart er penger tjent.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 timer siden):

Likevel tror jeg mange som kan finansiere et minihus til 5oo-900k (som vil rase i verdi) pluss tomt ( Minihus - Alt du må vite om minihus i Norge! ) kan klare å finansiere kjøp av vanlig bolig de fleste steder. Vanlig eiendom har høyere verdi, ja, men den vil holde seg bedre, og sikkerhet/finansiering er bedre.

Har man råd til tomt, så har man også råd til å sette opp et lite hus på tomten.
Blir fortsatt ett minihus, som vil stige i verdi, på grunn av tomta.

Det er tomta som stiger i verdi, ikke nødvendigvis det som står på tomta.

Lenke til kommentar
22 hours ago, recer75 said:

Jeg titter på campingvogn fra tid til annen, med den tanken om det kunne vært et realt alternativ til å eie en leilighet.

Først så tenker jeg på hvor godt isolert er vognen. Det er absolutt nødvendig at man ikke fyrer til kråkene, mer en nødvendig.

Jeg får inntrykk av at det er mange vogner som er varme om vinteren, men det sier seg jo selv når man fyrer med 7kw på 15m2. Til motsetning så trengs det ca. 1kw for det samme arealet i et hus.

Jeg tenker også mye på hvordan dagliglivet ville blitt i en slik vogn. Hvordan kan jeg gjøre vanlige ting som å vaske klær, dusje på vinteren, steike mat og gjøre kontorarbeid. Forutsett at jeg ikke bor på en campingplass og ikke har tilgang til felles vaskemaskin.

Det jeg savner på campingvognene jeg har sett på er et kontorområde. Eller i det minste en kontorpult, hvor jeg kan sette en pc, tastatur og skjerm. En god sittestilling er utrolig viktig for rygghelsen, så dette kan ikke vike.

Lenke til kommentar

Alt går så lenge man vil :)
Først og fremst må du kjøpe en nordisk produsert campingvogn. Svenskene har gode isolerte vogner.
Man kan også etterisolere selv om man er hendig.
De fleste har både dusj og toalett. Ofrer du en sittegruppe har du kontorplass, og fortsatt plass til en godstol til tv'n. Strøm må du jo ha, men kjøp også en strømgenerator til de "dyre" tinga, som oppvarming av dusjvann og elektrisk kokeplate. Det koster svært lite og varme opp en god isolert vogn med vannbåren gulvvarme. men i 30 minus vil det nok kreve litt mer strøm. men fra 10+ til 10- er det helt ok. sett vogn på isopor, og kle inn bunn på vogn (vindtett). kjøp en liten varmekabel fra clas eller noe og legg sammens med vann og avløpsdunk, så er du reddet fra frost der.
Størelse på vogn er etter smak og behag, men ønsker du arbeidsplass/kontor kreves det litt mer størrelse.
Husk avfukter, ellers blir det fort fukt, og igjen da mugg/dårlig inneklima fort.

Lenke til kommentar

Et spørsmål er jo hva du tenker du får i månedlige utgifter, sammenlignet med å leie en hybel. For skal du studere, vil du vel helst ikke at det er for store kostnader eller for komplisert å komme seg mellom "hjem", butikk og skole/studiested.

Husk at sted å stå fort kommer på noen tusenlapper i måneden. Og så har du selvsagt det at en vogn fort er mindre innbruddssikker enn en hybel. Og så skal du i tillegg ha OK kontorforhold og dusj/bad, samt at du helst ikke vil at temperaturer fører til kulde i vogna, sprengte rør og dertil skade på ting og tang, inkludert vogna.

Et alternativ er selvsagt å kjøpe/leie vogn med vinterisolert spikertelt, eller en bobil. Bobil av litt størrelse krever fort førerkort type C1, så har du ikke det selv, så må du gjerne ha noen du kan bruke til å forflytte denne, når det er på tide å forflytte seg. Leier man på campingplass som driver og om vinter for helårscampere, så kan det hende det forventes at plassen frigjøres om sommeren for turister, eller at man betaler ekstra for å bruke plassen gjennom sommersesongen også.

Flere steder så kan man leie hytter på campingplassen, noe som fort kan bli både bedre og billigere, og ikke minst, mindre risikabelt, enn vogn/bobil.

Uansett om du havner på hybel eller i bobil/campingvogn, så bør du tenke på om soveområdet bare er soveområde, eller om plassen kan utnyttes bedre ved å kunne stue vekk senga ved besøk eller i det daglige. Kanskje er ikke en hybel så oille, om man tar seg luksusen med en murphy-bed, altså en seng man kan slå opp langs veggen om dagen.

Noen av de dobler som kontorplass om dagen, eller spisebord. Eller kanskje og sofa. Som et alternativ til en sovesofa som verken er veldig god å sove i, eller sitte i. eller den er betydelig bedre til det ene fremfor det andre.

For all del, jeg ser ikke bort fra at jeg kunne finne på noe spinnvilt som å bytte ut boligen med en bobil om noen år, når datteren min er flyttet ut. Om det i det hele tatt blir aktuelt når den tid kommer... 😉

Lenke til kommentar

Vår campingvogn sår på fast plass med spikerteltet på vestlandet.

Årsleien er 12 000kr pgså kommer strøm itilleg (2000kr år 2021). Det er 230v strøm i spikerteltet som har god plass til f.eks en god pult og stol om du ofrer plassen du ellers ville hatt fek.s en sofa. 

På vinteren har vi hatt stående en 1500w vifteovn på trinn 1 og laveste temperatur innstillig Tipper den da trekker mellom 400-600w. Dette for å sikre at det ikke fryser i varmtvanstanken og vannrør.

I service hiset er det 3 elller 4 herretoaletter og 3 eller 4 dametoaletter. De fleste av disse fungerer som et bad der du har rilgamg til dusj. Varmtvann koster 10kr og holder til en kjapp dusj. 20kr om du ønsker å stå litti dusjen.

Det er et felles kjøkken med kjøkkevask og steikeovn. Eget rom vpr vaskemaskiner. Dette er egentlig samme maskin som du har hjemme der du tar med deg eget vaskepulver.

Alle fellesområder som nevnt over blir vasket hyppig. Er alltid lukt av nyvasket om kvelden da vi har vært der fpr å pusse tenner og ta nattstellet.

Om det er praktisk og gjennomførbart er svaret "JA". Hadde jeg blitt ungkar hadde eg lett bodd der da internett får du rimelig slik du nevner og spikerteltet kan tilpasses akkurat slik du ønsker. Størrelsen på spikertelt er ofte stor og du har da en oppholdsstue/kontor itillegg til selve vognen.

Lenke til kommentar

Mitt største ankepunkt mot en slik løsning, er mitt eget ønske om å være mobil. Er neppe et poeng om man bare ser på en midlertidig student-tilværelse. Men om jeg skulle gjøre dette i voksen alder, så er det i tilfelle bobil som blir alternativet.

Uansett, finansiering av campingvogn og spikertelt kommer oppå de prisene du nevner. Men så er det nok sikkert mulig å få en stor andel av pengene tilbake dersom man kjøper pakke med vogn, spikertelt og rett til å overta plassen. Og velger å selge samme pakken når det er på tide å starte yrkeskarrieren. I så tilfelle kan det bli en billig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...