recer75 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Jeg titter på campingvogn fra tid til annen, med den tanken om det kunne vært et realt alternativ til å eie en leilighet. Først så tenker jeg på hvor godt isolert er vognen. Det er absolutt nødvendig at man ikke fyrer til kråkene, mer en nødvendig. Jeg får inntrykk av at det er mange vogner som er varme om vinteren, men det sier seg jo selv når man fyrer med 7kw på 15m2. Til motsetning så trengs det ca. 1kw for det samme arealet i et hus. Jeg tenker også mye på hvordan dagliglivet ville blitt i en slik vogn. Hvordan kan jeg gjøre vanlige ting som å vaske klær, dusje på vinteren, steike mat og gjøre kontorarbeid. Forutsett at jeg ikke bor på en campingplass og ikke har tilgang til felles vaskemaskin. Det jeg savner på campingvognene jeg har sett på er et kontorområde. Eller i det minste en kontorpult, hvor jeg kan sette en pc, tastatur og skjerm. En god sittestilling er utrolig viktig for rygghelsen, så dette kan ikke vike. Er det campingvogner der ute som faktisk dekker disse behovene? Jeg ser egentlig ikke etter en campingvogn, men en fancy hybel på hjul. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Du må jo ha et sted å sette den, og du absolutt ha tilgang til strøm for å kunne gjøre kontorarbeid feks. Vasking av klær må du enten gjøre i bekken, eller så må du ha vogna stående nær et sted hvor det er mulig å vaske klær. Finne sikkert noen løsninger på dette, enten vaskerier, eller kjøpe tjenesten av noen som bor i nærheten av vogna. Lag mat kan du gjøre på feks primus, eller så har mange vogner kjøkken som går på gass. Å bo en en campignvogn hørtes utrolig strevsomt ut, men det går jo sikkert for en periode. Hvis du finner et bra sted å stå, så kan du sikkert spare masse penger ved å bo i den ett år eller to, men dersom du skal bosette deg fast i en campigvogn så ville jeg nok ha kjøpt meg plass på en campingplass som har strøm og fasiliteter året rundt. Usikker på om det er lov, man har vel feks ikke lov å bo fast på ei hytte (?) Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Før du i det hele tatt vurderer å bo permanent i campingvogn. Bør du forsøke dette noen uker - gjerne utenfor sommersesongen. Først da får du et inntrykk over dagliglivet med en slik bosituasjon. Det er klart at noe av komforten du får i en leilighet eller i et hus forsvinner - dette er noe mange takler fint. Mens andre har et høyrere behov for komfort. Som regel øker komfortbehovet med alderen. Når man er ung, er man mer tilpasningsdyktig. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Litt offtopic, men husker det var en episode av Luksusfellen hvor en fyr hadde flyttet i en campingvogn for å spare penger og betale ned mer gjeld. Viste seg at det gikk helt feil vei da han endte opp med å bruke mye mer penger på mat og mobildata (skjønner ikke helt den siste). Han fikk helt sjokk at ekspertene viste hvor idiotisk dette var. 1 Lenke til kommentar
recer75 Skrevet 16. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2022 7 minutes ago, Milhouse85 said: Før du i det hele tatt vurderer å bo permanent i campingvogn. Bør du forsøke dette noen uker - gjerne utenfor sommersesongen. Først da får du et inntrykk over dagliglivet med en slik bosituasjon. Det er klart at noe av komforten du får i en leilighet eller i et hus forsvinner - dette er noe mange takler fint. Mens andre har et høyrere behov for komfort. Som regel øker komfortbehovet med alderen. Når man er ung, er man mer tilpasningsdyktig. Har allerede gjort det i en iskald hobby. Kjøleskap gikk, vinduet lakk og og vannet frøs. Min erfaring var elendig, men jeg ser potensiale med de rette forutsetningene og riktig utstyr. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 TheNarsissist skrev (5 minutter siden): Litt offtopic, men husker det var en episode av Luksusfellen hvor en fyr hadde flyttet i en campingvogn for å spare penger og betale ned mer gjeld. Viste seg at det gikk helt feil vei da han endte opp med å bruke mye mer penger på mat og mobildata (skjønner ikke helt den siste). Han fikk helt sjokk at ekspertene viste hvor idiotisk dette var. Uten at jeg har sett episoden; så tror jeg det kommer av at vedkommende hadde store utgifter på take away -mat. Samt manglende WIFI førte til skyhøye mobildatautgifter. Når man uansett er plassert på Luksusfellen. Så har det ofte lite sammenheng med realiteten da deltagerne der generelt sett har lite oversikt over forbruk. Så det mener jeg ikke er sammenliknbart. Jeg vil derimot si at en livsstil i campingvogn kan gi motsatt effekt. Fordi man ofte er litt utenfor bykjernen og lengre borte fra fristelser. I dag får man bedre mobildatapakker - så man blir ikke tappet for cash bare fordi man ønsker å se Netflix. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Tomten er ofte dyrest, så kommer strøm, og vann/avløp. Det er mange som bygger egne minihus på henger, som blir som en campingvogn, med mye bedre plass da de blir bygget firkantet, og høyere, med dusj og vaskemaskin. Jeg hadde flyttet inn i minihus for lenge siden, om jeg hadde hatt tomt, og penger. Jeg kan få boliglån på 2 millioner, men tviler på at jeg får hyttelån på 1 million, eller tomtelån på noen hundretusener. Lenke til kommentar
recer75 Skrevet 16. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2022 Når det kommer til vasking av klær så bør det være mulig å få en vaskemaskin i en campingvogn. Det er allerede installert dusj og komfyr med induksjonstopp på mange dyrere modeller. Internet kan man skaffe seg mobilt bredbånd. Prisen ser ut til å ligge på rundt 700-800 kr. Omtrent det samme som fiber. Begrensning på 300 GB da. Plass å ha vognen kan man bruke campingplass, leie oss venner, kjøpe en liten tomt. Det er lov å bo i campingvogn ifølge denne artikkelen https://www.finnsummetone.no/2018/08/14/hva-sier-loven-om-fast-adresse-i-bobil/. Lenke til kommentar
recer75 Skrevet 16. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) Man må tenke på prosjektet som om man kjøper seg en leilighet. En topp moderne Kabbe med det meste installert koster rundt 1.4 mil. De manglet vaskemaskin og kontorpult. Endret 16. februar 2022 av recer75 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 En får ikke lån om en bor i campingvogn uten fast adresse. Lenke til kommentar
recer75 Skrevet 16. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) Det stemmer, men selv om du bor i campingvogn, så betyr det ikke at du ikke har fast adresse. Det er mulig å registrere campingvognen som fast adresse. ( Du kan bare ikke flyte på den på 6 måneder) Endret 16. februar 2022 av recer75 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 recer75 skrev (59 minutter siden): Det jeg savner på campingvognene jeg har sett på er et kontorområde. Eller i det minste en kontorpult, hvor jeg kan sette en pc, tastatur og skjerm. En god sittestilling er utrolig viktig for rygghelsen, så dette kan ikke vike. Dei aller fleste (alle?) campingvogner er bygd med det formål å være fritidsbustad på kortare ferieturar, derfor er nok kontor eller arbeidsplass prioritert i det heile tatt. Strengt tatt så er nok dei fleste campingvogner innreda med tanke på at du nesten ikkje skal tilbringe våken tid der, campingvogner er ofte laga for at du skal kunne sove, hygieniske behov og matlaging. Sjølv TV-skjerm til regnversdagane er i mange campingvogner ein ettertanke som er satt inn der det er plass. Det finnes campingvogner som blir brukt som mobile kontor, men disse er nok stort sett ombygde campingvogner og ikkje hyllevare. Så det spørs om det for deg kanskje er eit betre utgangspunkt å kjøpe stor varebil der du innreier sjølv etter det du har behov for. God isolasjon vil stjele mykje plass i form av tjukkare veggar så det blir ei avveging. Det er mogleg å montere vaskemaskin til klessvask men då blir det enten veldig trangt eller at du må prioritere vekk noko anna. Den mest realistiske løysinga er nok å ha stor vaskebalje til handvasking av klær og klessnor som du kan spenne opp utandørs. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 https://www.youtube.com/c/livingbig/featured En Youtube kanal jeg følger som har mange fine minihus. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Du får vinterisolerte campingvogner, gulvvarme og det meste, men du bør jo være tilknyttet en plass med mulighet for strøm og frostfri tilkobling av vann. Toalett må også tømmes et sted. Det beste alternativet til en normal bolig er en husvogn eller minihus. Husvogn står på hjul, men de er for brede til å fraktes med vanlig bil og kan heller ikke registreres. Frakt gjøres med trailer og trenger to følgebiler, så det koster mye om det er snakk om større avstander. Noen av disse er solid bygget, vinterisolert og du kan få oppvaskmaskin, vaskemaskin og alt du trenger. Men igjen så må du være tilkoblet frostfritt vann-/avløp, ha strøm osv. Vi har en husvogn av litt eldre type, her er det to ordinære porselenstoaletter som er tilkoblet avløp, samt strøm og vann, men kun åpent om sommeren da det er en typisk sommerplass og vann-/avløp på plassen ikke er frostfritt. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Er hensikten økonomisk eller er det fordi du tror du trives bedre i en slik setting? Lenke til kommentar
recer75 Skrevet 16. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2022 1 minute ago, WiiBoy said: Er hensikten økonomisk eller er det fordi du tror du trives bedre i en slik setting? Det var i utgangspunktet økonomiske hensikter, men nå lurer jeg bare på om det var mulig. Jeg ser at det ikke blir økonomisk gunstig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Politikere liker ikke at vi finner smutthull som gjør at de tjener mindre. Minihus er bedre for miljøet, men dårligere for statens inntekter. Vinner jeg 1 million i lotto så kjøper jeg hytte, og flytter inn i den som helårsbolig. Får mange fine hytter under millionen. Laveste pris på hus i samme region er så langt på 2 millioner, som krever mye oppussing. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 recer75 skrev (15 minutter siden): Det var i utgangspunktet økonomiske hensikter, men nå lurer jeg bare på om det var mulig. Jeg ser at det ikke blir økonomisk gunstig. Hva slags andre krav har du? Om du ikke insisterer på å bo sentralt trenger det ikke bli så dyrt. https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=248229044 250k for vogn, spikertelt og møbler, 20k for plassleie, strøm kommer i tilegg. Jeg har tilbragt litt tid i campingvogn og som andre påpeker er de *egentlig* ikke laget for å bo i. Noe av det som irriterer er hvordan de har presset mest mulig inn på minst mulig plass, noe som fører til artigheter som å bevege seg sidelengs, kun 1 person oppreist om gangen osv. Løsningen på det er ofte som annonsen jeg limte inn: spikertelt. Der kan du ha pult og kontorstol og fortsatt ha armslag. Om spikerteltet er vinterisolert trenger du heller ikke ruinere deg på oppvarming. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Vurder båt i stedet. Det er mer praktisk. 3 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 22 minutes ago, Dubious said: Politikere liker ikke at vi finner smutthull som gjør at de tjener mindre. Minihus er bedre for miljøet, men dårligere for statens inntekter. Vinner jeg 1 million i lotto så kjøper jeg hytte, og flytter inn i den som helårsbolig. Får mange fine hytter under millionen. Laveste pris på hus i samme region er så langt på 2 millioner, som krever mye oppussing. De fleste hytter har vel begrensning på bruksområde så har du dette som kommer og https://dinside.dagbladet.no/okonomi/varsler-kraftig-hytteskatt-hopp/75388015 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå