Adrian Jensen Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Fant falske komponenter i en rekke atomkraftverk Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 NASA fant bokus parts i romfergen. Et flymotor verksted i USA fikk inn en Pratt & Whitney JT-8D motor til vedlikehold, der absolutt hele motoren var en kinesisk kopi. Det er et betydelig problem. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Strålende; helt og holdent strålende! 3 Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Lenge siden P&W JT-8D var i bruk i på sivile fly. Etter Partnair ulykken i 1989 ble det ryddet opp i sertifisering av del/bruktdel markedet. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 På tide å oppdatere EN 10204 kanskje, ser jo ikke ut til at sporbarheten fungerer i praksis. Vil anbefale de som jobber med denne standarden å ta en kikk på blokkjedeteknologi. Finnes flere prosjekter som adresserer denne problemstillingen. 1 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 (endret) Festlig, blir bare sååå imponert. Skulle tro det var mulig å få til bedre. Hva med anbud og innkjøp fra sertifiserte produsenter direkte, og med oppfølging underveis? Kanskje verd anstrengelsene... Endret 17. februar 2022 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Samms Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 3 hours ago, KjeRogJør said: Festlig, blir bare sååå imponert. Skulle tro det var mulig å få til bedre. Hva med anbud og innkjøp fra sertifiserte produsenter direkte, og med oppfølging underveis? Kanskje verd anstrengelsene... Utfordring er at det er mange ledd produsenter over store geografiske områder. Og det koster penger slik at det er penger å tjene på å forfalskedokument. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Den som handler må nesten vere hos leverandøren under produksjonen fra A til Å for å se til at det ikke er noe annet de sender. Med mange mellomledd er det større anledning for kjeltringer til å lure seg inn i kjeden. Dyrt ja, men det er dyrt og livsfarlig å bli jukset også. Noen må stå ansvarlig ellers ingen handel. Og like ansvarlige innkjøpere. Det kan umulig vere et seriøst alternativ å la svindlere bestemme over markedet, da må man slutte med alt som trenger kvalitet og pålitelig dokumentasjon. Det må taes skikkelige grep, dette er så farlig at det er et samfunnsproblem. Fullstendig livsfarlig og burde straffes hardt. Lenke til kommentar
Edmund Brekke Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Vi trenger kjernekraft, men dette illustrerer at det fremdeles er behov for en forbedring av sikkerhetskultur i bransjen. Det som trengs er en forsikringsordning, der alle som driver med kjernekraft betaler inn et beløp slik at man innen rimelig tid har hva det vil koste å rydde opp i et Tsjernobyl. Brudd med god sikkerhetskultur må få utslag på bonus, på samme måte som skader påvirker bonusen på en bilforsikring. Videre må det innføres full økonomisk boikott av land som benytter kjernekraft uten å være med i forsikringsordningen. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 KjeRogJør skrev (På 17.2.2022 den 15.09): Festlig, blir bare sååå imponert. Skulle tro det var mulig å få til bedre. Hva med anbud og innkjøp fra sertifiserte produsenter direkte, og med oppfølging underveis? Kanskje verd anstrengelsene... Det kan bli dyrt å produsere gamle deler i små kvanta. Istedenfor å skifte ut gamle maskiner med nye og mer moderne må produsentene vedlikeholde de gamle maskinene slik at de fortsatt kan produsere gamle deler. Noen forsøker å produsere ekstra partier som legges til lager når produksjonen legges ned, men det er dyrt å sitte med stort lager med muligens ukurante deler. Lenke til kommentar
jhbamse1 Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Har skumlest litt i den originale rapporten. Det ser ut som det dreier seg mest om at det er brukt deler med feil spesifikasjoner. Det er noe helt annet enn forfalskede deler. Det fremgår rimelig tydelig at det er forskjell på spesifikasjonene på de delene som er brukt og de som skulle vært brukt. Når man så tydelig har brukt feil kvalitet så blir det for dumt å skylde på forfalskning. Man kan skylde på inkompetanse, økonomi, leveringsproblemer, dårlige rutiner osv men ikke forfalskning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå