Gå til innhold

Selvbygget Gaming-PC til ca. 15k

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med planleggingen av min sønn (12) sin første selvbygde gaming-PC, og har satt opp en liste over komponenter som jeg mener ser bra ut. PCen brukes idag stort sett til Fortnite, men ser for meg at det kan komme noe mere avanserte spill etter hvert. Men det er fortrinnsvis gaming og enkel «skolebruk» som er formålet. RGB-belysning er viktig for poden. ;)

Setter stor pris på innspill og kommentarer på oppsettet. Jeg har ganske begrenset detaljkunnskaper, men mener jeg kan nok til å at vi kan montere denne saken sammen.Tiden vil vise… 😅

Prosessor: Intel Core i5 12400F
Hovedkort: ASUS Prime B660-Plus D4
Grafikkort: ASUS Geforce RTX 3060 TI 8GB
Minne: Kingston Fury Beast RGB DDR4 3600Mhz 16GB
Kabinett: Corsair Obsidian 500D
Vifte: 2stk. Corsair LL120 RGB 3-pk (plass til 6 vifter i kabinettet)
PSU: Corsair CX750F RGB

Harddisk (SSD) og Nettverkskort plukker jeg fra en annen PC.

Er det noen som ser noen umiddelbare feil eller mangler? Eller bare synes at noen kombinasjoner her ser litt rare ut? Jeg er veldig åpen for innspill. 

Bakgrunnen for valgene mine er basert på de gode tilbakemeldingene på Intel sin nye 12thGen-processor, og tenker at jeg sparer penger der (og da også automatisk på hovedkortet), som jeg heller kan legge i grafikkortet, i og med at dette først og fremst blir en gaming-maskin. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. PC`en du har satt opp der er sikkert flott, men er det en ting man IKKE skal spare på, så er det penger til Strømforsyning. Bronze Strømforsyning synes jeg at man skal holde seg unna. Jeg mener at man iallefall bør ha Gold, så da ville jeg nok gått litt opp i pris og valgt f. eks en Corsair RM750 Gold strømforsyning istede. Ja. Den koster litt mer, men jeg hadde vært mer trygg om jeg hadde hatt en Gold strømforsyning enn en Bronze.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ville valgt en strømforsyning som er Gold. Lys i strømforsyning ville jeg droppet, den er vel ikke synlig uansett da viften er mot bunnen av kabinett.

Når det gjelder vifter så følger det vel 2 eller 3 med kabinettet. Og 3-4 vifter totalt er vel nok.

CPU kjøler, luftkjølt ville jeg lagt til.

Ellers så ser det bra ut.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Da har jeg byttet strømforsyning til denne: 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/stromforsyning/modular/corsair-rm650x-650w/1004699.11142/

Tror egentlig 650W bør holde lenge til mitt oppsett. Det er ikke snakk om noe overklokking. Når det gjelder vifter, så skrev jeg det litt rart ja. Jeg kjøpte kabinettet med 3stk LL120 RGB-vifter, og bestilte i tillegg en 3-pk med de samme viftene for å ha to i taket og én bak. 

Siden jeg kjører i5 12400F som bruker lite strøm og ikke blir veldig varm, så tenkte jeg at det ikke var nødvendig med CPU-kjøler, men finnes det et godt alternativ fra Corsair med RGB som kan samkjøres med de andre lysene/viftene?

Endret av Capaz
Lenke til kommentar

Her er en cpu kjøler uten RGB: Best pris på Cooler Master Hyper 212 EVO V2 CPU kjøler - Sammenlign priser hos Prisjakt

Og her er en cpu kjøler med RGB: Cooler Master Hyper 212 ARGB Black - Vifter - Komplett.no

Corsair har vist bare denne (og det står ikke noe om LGA1700 socket): ComputerSalg.no : CORSAIR A500 - Prosessorkjøler - (for: LGA1156, AM3, LGA1155, LGA2011, FM1, FM2, LGA1150, LGA2011-3, LGA1151, AM4, LGA2066, LGA1200) - forniklet aluminium - 120 mm

Om du kjøper cpu kjøler så pass på å kjøpe en som støtter intel LGA 1700 socket. For noen så er der et ekstra kit en kan få tilsendt.

Det med RGB lysstyring vet jeg ikke. Tror de enten styrer seg selv, eller kan styres fra kompatibelt hovedkort eller RGB kontroller.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...