Gå til innhold

Polestar 5 skal bli lettere enn biler i mindre segmenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ikke Volvo og Polestar begynne med megacasting? Eller skal dette skje i tillegg til megacasting?

https://www.businessinsider.com/volvo-tesla-megacasting-electric-car-manufacturing-model-y-2022-2?r=US&IR=T

Denne gir dessverre ikke mere info om dette er i planene.

https://www.motorauthority.com/news/1135072_polestar-to-introduce-own-platform-with-2024-arrival-of-5-flagship

Lenke til kommentar
Sitat

Polestar 5 skal få lavere vekt som følge av at konstruksjonen er av aluminium og at bolter er erstattet med lim og herding, får TU opplyst. 

Jeg er langt fra overbevist om at dette er noen trylleformel for lavere vekt. Stål kan spare vekt fordi det kan ha høyere styrke per vektenhet. Utnyttet på riktig måte kan stål bli lettere enn en aluminiumskonstruksjon med samme styrke. Lim har gjerne lavere egenvekt enn stål bolter, muttere, stålklips og sveisesømmer, men det trengs kanskje så mye større volum at vekt-vinninga går opp i spinninga. Lim trenger vanligvis et stort overlapp av to flater, mens f.eks en sveis trenger ofte ingen overlapp, kun en sveisesøm.

Poenget er at det er nok mye mer i den hemmelige sausen enn de to ingrediensene der. Antagelig vil valg av legering og mekanisk struktur være av større betydning for vekta.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Skulle ikke Volvo og Polestar begynne med megacasting? Eller skal dette skje i tillegg til megacasting?

https://www.businessinsider.com/volvo-tesla-megacasting-electric-car-manufacturing-model-y-2022-2?r=US&IR=T

Denne gir dessverre ikke mere info om dette er i planene.

https://www.motorauthority.com/news/1135072_polestar-to-introduce-own-platform-with-2024-arrival-of-5-flagship

Regner med at dette blir en unik platform til en litt dyrere Polestarmodel. De rimeligere modellene vil nok dele platform med Volvo

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg er langt fra overbevist om at dette er noen trylleformel for lavere vekt. Stål kan spare vekt fordi det kan ha høyere styrke per vektenhet. Utnyttet på riktig måte kan stål bli lettere enn en aluminiumskonstruksjon med samme styrke. Lim har gjerne lavere egenvekt enn stål bolter, muttere, stålklips og sveisesømmer, men det trengs kanskje så mye større volum at vekt-vinninga går opp i spinninga. Lim trenger vanligvis et stort overlapp av to flater, mens f.eks en sveis trenger ofte ingen overlapp, kun en sveisesøm.

Poenget er at det er nok mye mer i den hemmelige sausen enn de to ingrediensene der. Antagelig vil valg av legering og mekanisk struktur være av større betydning for vekta.

Heltrukne sveiser er veldig uvanlig i masseproduksjon av bilkarosserier pga tidskostnad og varmepåkjenning. Dessuten er dette limtyper som for enkelte komponenter kan limes butt i butt uten bruk av flenser. I tillegg til at limfuger gir en mye bedre forbindelse enn punktsveis gjennom større overflate, så står man også fritt til å bruke herdede aluminiumstyper som er betydelig sterkere enn vanlig konstruksjonsstål når man ikke trenger utsette dem for høye sveisetemeperaturer. Aluminium er ingen trylleformel for lav vekt, men dette teamet som Polestar her har samlet er nok blant eliten av konstruktører. Det er ikke uten grunn at denne R&D basen er satt opp i England.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt på bildene, så ligner denne platformen oppbyggigsmessig veldig mye på den nyeste platformen til Aston Martin. Den er en slags hybrid mellom den typiske Alcoa-løsningen (kombinasjon av støpegodsnoder, profiler og plater som er limt, sveiset og naglet), som omtrent alle bilfabrikker bruker, og Hydro Aluminium-løsningen (ekstruderte aluminiumsprofiler som er limt sammen med en spesiell limpasta som gjør at man ikke trenger store limfalser), som stort sett bare har vært brukt i BMW Z8, Lotus Elise (og alle dens avarter) og i Aston Martins gamle V/H-platform . Fordelen med ekstruderte profiler er selvsagt at man kan masseprodusere ekstremt komplekse og stive strukturer til en veldig billig penge. En av ulempene er at godstykkelsen, og dermed vekten, gjerne går litt opp (av produksjonstekniske hensyn) om enn ikke like mye som i en pressstøpløsning. En annen ulempe,  som Simen1 er inne på er at de krever en del volum, noe som har gjort at de i sin reneste form ikke har vært særlig egnet for familiebiler. Det ser det ut til at man har løst med å kombinere med mer konvensjonelle pressede aluminiumsplater.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (54 minutter siden):

Heltrukne sveiser er veldig uvanlig i masseproduksjon av bilkarosserier pga tidskostnad og varmepåkjenning. Dessuten er dette limtyper som for enkelte komponenter kan limes butt i butt uten bruk av flenser. I tillegg til at limfuger gir en mye bedre forbindelse enn punktsveis gjennom større overflate, så står man også fritt til å bruke herdede aluminiumstyper som er betydelig sterkere enn vanlig konstruksjonsstål når man ikke trenger utsette dem for høye sveisetemeperaturer. Aluminium er ingen trylleformel for lav vekt, men dette teamet som Polestar her har samlet er nok blant eliten av konstruktører. Det er ikke uten grunn at denne R&D basen er satt opp i England.

Aluminiumskarosserier er klart lettere enn stålkarosserier. Jaguar bruker aluminium i sine biler (også Audi i noen modeller). Hos Jaguar kombineres liming og klinking. Sistnevnte holder delene samme slik at karosseriet kan gå til neste prosesstrinn uten å vente på tørking. AL123 har også et veldig viktig poeng at når en unngår varmpåvirking (ved sveising) kan mer optimale aluminiumskvaliteter brukes som er tynnere og derved mye lavere vekt. Problemet med mer kostbar produksjon ved å bruke aluminium er nær løst, mens kg-prisen for aluminium er mye høyere . På den annen side kan en med et lett karosseri klare seg med en mindre batteri for samme rekkevidde. Da batterier er svært dyre er aluminium mer aktuelt for elbiler (se Tesla S og X som er rene aluminiumsbiler og BMW i3 er bygd av karbonfiber, aluminium og plastikkpaneler (utvendig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...