Gå til innhold

Bare sammen kan vi revolusjonere norsk ladeinfrastruktur


Anbefalte innlegg

On 2/18/2022 at 11:38 AM, WiiBoy said:

En slik svindel handler om 3 kroner i minuttet, eller 90 kroner på en halvtime, mot sluttbruker.
For ladeoperatøren, som betaler laaaaangt mindre for strømmen, så handler det om mye lavere beløp om de dekker tapet.

Svindel med RFID under lading er ikke et problem, det vil aldri bli store beløp, det vil være svært enkelt for en operatør å dekke tapet og ugyldiggjøre brikken. 


I tillegg så gjør man en relativt alvorlig kriminell handling, for omtrent ingen personlig vinning.

 

Du er optimist. Sett at nokon kriminelle setter opp eit system for å tappe informasjon frå alle RFID brikker brukt på ein ladestasjon. Deretter sel dei klonebrikkene for femti kroner stykk. Sluttbruker, eventuelt sluttsvindeler, har tjent inn igjen brikka etter ein lading. Bruk den to gonger og og det er ein gratis lading.

Om sluttsvindler blir tatt, spel dumm, distre og uskyldig. RFID brikka er jo av utseende heilt lik brikka sluttsvindeler har frå elbilforening, ladeoperatør eller....

Klonebrikke vart funne på bakken i leiting etter eige brikke som var mista ut døra når det skulle ladast. Eigen brikke ligg under setet i bilen for å gjer forklaringa tilforlateleg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

Samms skrev (På 19.2.2022 den 23.18):
bzzlink skrev (På 19.2.2022 den 7.38):

Har egentlig myndighetene myndighet til dette?

Kan de diktere ladeløsningen på privat grunn, dersom den ikke er tilgjengelig for offentligheten? 
Tenker på Tesla sitt nettverk.

Myndigheiten kan uansett skaffe seg heimel til å kreve betalingsterminaler. Og Tesla sitt ladenettverk er nok å rekne som offentleg tigjengeleg sjølv om det berre er Teslaeigarar som kan lade der. 

Om det ikke er sett på som offentlig nå, så blir det ihvertfall det når de åpner opp. Man må vel og inn og se på definisjonene om hva som faller inn under offentlig tilgjengelig, og her tror jeg det ikke er nok at man begrenser det til eiere/sjåfører av en Tesla, så lenge hvem som helst kan skaffe seg en Tesla, enten midlertidig eller "permanent".

Og det er dessuten ikke bare Tesla som må endre på eventuelt eksisterende ladere. Det er vel ingen stasjoner utenom Ionity, som eg vet om, der man kan lade fra visa/mastercard, dog er jeg usikker på om de tar rent bank aksept-kort. Er vel ikke noen tastatur der man kan slå inn koden, og ihvertfall ikke som er separat fra resten av enheten.

Men uansett, en slik regelendring vil nok slite med å ha tilbakevirkende kraft. Må da gjelde ved nyetableringer, oppgraderinger, utskiftninger og ved fornying av tillatelser/konsesjoner der slike eventuelt eksisterer. Usikker på om man må ha konsesjon for å drive ladestasjon.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

  

Om det ikke er sett på som offentlig nå, så blir det ihvertfall det når de åpner opp. Man må vel og inn og se på definisjonene om hva som faller inn under offentlig tilgjengelig, og her tror jeg det ikke er nok at man begrenser det til eiere/sjåfører av en Tesla, så lenge hvem som helst kan skaffe seg en Tesla, enten midlertidig eller "permanent".

Og det er dessuten ikke bare Tesla som må endre på eventuelt eksisterende ladere. Det er vel ingen stasjoner utenom Ionity, som eg vet om, der man kan lade fra visa/mastercard, dog er jeg usikker på om de tar rent bank aksept-kort. Er vel ikke noen tastatur der man kan slå inn koden, og ihvertfall ikke som er separat fra resten av enheten.

Men uansett, en slik regelendring vil nok slite med å ha tilbakevirkende kraft. Må da gjelde ved nyetableringer, oppgraderinger, utskiftninger og ved fornying av tillatelser/konsesjoner der slike eventuelt eksisterer. Usikker på om man må ha konsesjon for å drive ladestasjon.

Regelendring kan ikkje ha tilbakevirkande kraft, men det kan bli eit krav at det på alle ladestasjoner skal kunne betalast med kort etter ein dato. Ladeoperatørane får då rimeleg tid på seg til å oppgradere utstyret.

Nødvendig regulerinsendring kan og fort bli av typen der ladeoperatører knapt blir nemnt i lov/regulering. Det blir på linje med krav om revisjonsplikt for alle næringsdrivande.

Lenke til kommentar
On 2/17/2022 at 12:02 AM, bzzlink said:

Mulig løsning på kortbetaling 2
Skiltleser på hver ladestasjon. Betaling kreves etter ladeøkten er ferdig. Dersom man ikke kan gjøre opp for seg, så fakturerer man på bakgrunn av bilskiltet. Vet ikke helt om dette lar seg gjøre lovmessig, men det funker jo på parkering. 

Var ikke poenget at det ikke skulle være fordyrende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...