Per Magus Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Hanhijnn skrev (21 minutter siden): Takk for meg. Ser ingen poeng i å diskutere mer med deg. Det er nok fornuftig, du er opplagt mest tilfreds når du bare diskuterer med folk i ditt eget ekkokammer. Lenke til kommentar
Samms Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 2 hours ago, bzzlink said: Ja det er helt riktig, de bryr seg om sin eget «skinn». Dersom noen kopierer en RFID brikke så svindler de ladeoperatøren. Dersom de firer på autentisering av kort, så svindles kortutstederen. Og du ønsker ikke å sitte i en situasjon der din løsning har latt noen svindle kortutstederne. Det utløser mye arbeid for hver sak, og du kan havne under lupen til hvitvasking tiltak osv. Dersom noen bare svindler deg, så kan du bare betale tilbake til kunden, og ta tapet, og la det være med det. Betaling med kort er klønete fordi man må ha kodepanel, skjerm og kvitteringsskriver. Dette kan ikke settes på hver ladestolpe, så da må man gå, og kanskje stå i kø ved en automat for å starte lading. Husk at dette skal skalere til at alle biler i Norge er elektriske. Pr nå er det bare 10% av bilene som er det, og allerede har vi ladelokasjoner med mer enn 60 ladestolper. Det er ikke et alternativ å sette betalingsautomat på hver ladestolpe. Etter det jeg har sett så er det mye nedetid på laderne, de er altfor kompliserte. Det er touchskjerm, 3-4 knapper osv. Se på Tesla sine, hvor mye billigere tror du ikke det er å sette og og vedlikeholde en slik. For at vi skal ha nok ladestolper til alle bilene i Norge, så kan vi ikke lage reguleringer som gjør de dyrere å sette og vedlikeholde. Om nokon kopierer RFID så svindler dei kunden, ikkje ladeoperatøren. Berre om kunden oppdager det, kan bevise at det har vært svindel og når fram mot ladeoperatør får dei erstatta beløpet. Det er då kalrt at om nokon svindlar kundene er det ikkje noko stort problem, sjølv om ladeoperatør i nokre tilfeller må erstatte beløpet og ta tapet sjølv. Og kvifor kan ikkje alle ladestolper ha kortautomat når alle bensinpumper har det? Til driftssikkerheit, samanlikningsgrunnlaget er igjen bensinpumper. Med pumper, slanger og ventiler er dei minst like kompliserte som ein ladestolpe. Og dei varer ti år eller meir utan store driftsproblem. Betalingsterminalen ser ikkje ut til å vere problemet, eg kan ikkje hugse at eg har måtte betale i kassa fordi kortautomaten på pumpa ikkje fungerer. Pris på ladestolpe blir tatt ut på pris for ladeing. Om det blir dyrare å setje opp så grår prisen litt opp. Om det medfører at det ikkje blir satt opp ladestolper betyr det at det ikkje er noko marknad for dei. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 4 minutes ago, Samms said: Om nokon kopierer RFID så svindler dei kunden, ikkje ladeoperatøren. Berre om kunden oppdager det, kan bevise at det har vært svindel og når fram mot ladeoperatør får dei erstatta beløpet. Det er då kalrt at om nokon svindlar kundene er det ikkje noko stort problem, sjølv om ladeoperatør i nokre tilfeller må erstatte beløpet og ta tapet sjølv. En slik svindel handler om 3 kroner i minuttet, eller 90 kroner på en halvtime, mot sluttbruker. For ladeoperatøren, som betaler laaaaangt mindre for strømmen, så handler det om mye lavere beløp om de dekker tapet. Svindel med RFID under lading er ikke et problem, det vil aldri bli store beløp, det vil være svært enkelt for en operatør å dekke tapet og ugyldiggjøre brikken. I tillegg så gjør man en relativt alvorlig kriminell handling, for omtrent ingen personlig vinning. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Per Magus skrev (3 timer siden): Det er nok fornuftig, du er opplagt mest tilfreds når du bare diskuterer med folk i ditt eget ekkokammer. Du er i hvertfall norgesmester i antagelser. Sånne går det ikke ann å diskutere saklig med. 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Hanhijnn skrev (38 minutter siden): Du er i hvertfall norgesmester i antagelser. Ja men du lovte jo at du ikke skulle komme med noe mer: > Takk for meg. Ser ingen poeng i å diskutere mer med deg. Var det ikke sant det heller? Du bør gå tilbake til ekkokammeret, da blir denne tråden mindre forurenset. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 sverreb skrev (18 timer siden): Jeg mener helt seriøst at om ladebransjen ikke frivillig tilbyr betaling med kort snarest, så bør myndighetene vedta med lov at de skal tilby kortbetaling. Dette er naturligvis ikke videre ønskelig og vil på sikt være ufleksibelt når en gang kortbetaling reellt sett ikke lengre er relevant (Neppe før om 10-20 år), men er vrangviljen så stor og rolleforståelsen så dårlig da tenker jeg vi tåler det. Det eneste det vil føre til er at det blir utbygd ennå færre hurtigladere i utkantstrøk der man forventer marginal lønnsomhet. Det siste man bør gjøre er å gjøre ladingen dyrere. Spesielt for saktelading vil krav om kortbetaling øke installasjonskostnaden svært mye. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Emmase skrev (18 timer siden): Vipps håller ju på att breda ut sig. Apple Pay blir nog svårt i Norge med tanke på vips och intresse konflikt. inte bara gen z och gen alpha… men det känns som det blir väldigt kostsamt att ställa ut nya ladeststioner som ska acceptera kort? Vi har redan en brist på antalet publika. Vem skall ta costen och ställa ut nya? Hva er vanskelig med Apple Pay? Selv kona har brukt det i flere år nå, hun er 56 og sjelden tidligst ute med det nyeste. Vipps er da ingen konkurrent til Apple Pay de fleste steder. Handlet i en kiosk i går der Vipps eller kontant var eneste mulighet og det tok sikkert 10 ganger så lang tid å bruke Vipps som det normalt gjør med Apple Pay. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 56 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Det eneste det vil føre til er at det blir utbygd ennå færre hurtigladere i utkantstrøk der man forventer marginal lønnsomhet. Det siste man bør gjøre er å gjøre ladingen dyrere. Spesielt for saktelading vil krav om kortbetaling øke installasjonskostnaden svært mye. Nå kjøper jeg ikke at kostnadsøkningen blir vesentlig, men om ladebransjen faktisk mener det da bør de kjenne sin besøkelsestid og implementere kortbetaling i alle fall på hurtiglading snarest før det kommer reguleringer som ikke lengre gir de den fleksibiliteten. Jeg tror imidlertid ikke ikke noe på at det er kostnader som er motivasjonen for at ladebransjen sleper bena etter seg her, da hadde de neppe investert så mye som de gjør i å finne opp hjulet på nytt. Jeg tror nok hovedmotivasjonen er å ha eierskap på personopplysninger for brukere for sekundær monetisering og å oppnå innelåsingseffekter. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (56 minutter siden): Hva er vanskelig med Apple Pay? Selv kona har brukt det i flere år nå, hun er 56 og sjelden tidligst ute med det nyeste. Vipps er da ingen konkurrent til Apple Pay de fleste steder. Handlet i en kiosk i går der Vipps eller kontant var eneste mulighet og det tok sikkert 10 ganger så lang tid å bruke Vipps som det normalt gjør med Apple Pay. Sliter litt med å bruke Apple Pay på min LG V30... 😎 Poenget er å sørge for sikker betaling som utelukker færrest mulig, samtidig som det skal være enkelt, raskt og med så få problemer som mulig. Appløsning har etter min erfaring, desidert størst problemer. Den er avhengig av kommunikasjon mellom lader og appens backbone, og appen på "din" telefon. Og tro meg, når dette knoter opp, så kan det knote seg til skikkelig, og det er er folk bruker mest tid fullstendig unødvendig. Dessuten, du får ikke brukt appløsning uten å bruke tid på å laste ned denne, registrere ruker, og så til slutt få lagt til en betalingsmetode. Allerede der har man miste masse ladetid om man ikke har dette i orden på forhånd. Og så etter en god stund, så virker det kanskje ikke, fordi man hadde glemt å oppdatere kortinfo. Eller man har ikke brukt den på år og dag, og har glemt hvilket passord man la inn. Brikker virker som bare det, når man alt har tatt jobben med å registrere seg. Men det kan fort ta 1-2 uker før du får den i posten, om man ikke kan registrere en annen brikke. Men, problemet er som nevnt av flere, nok en konto å holde styr på, og sørge for å oppdatere kortinfo på. Så er det igjen problemet om man husker passordet, om man må inn og oppdatere dette. Slike problemer har man ikke, så lenge man kan betale direkte med kort. Og i de aller fleste tilfeller, så har man selvsagt med seg det siste kortet. Det eneste problemet er om man står utenlands og har glemt å aktivere nytt kort. I Norge skjer aktivering automatisk når man bruker kortet i automat. Og igjen, din bekymring for kostnader tror jeg er overdreven. Jeg har full forståelse for at det var et problem i starten, men vi er langt forbi det punktet. Og selv i andre land med langt mindre trykk på laderne, så finnes det de leverandørene som utstyrer laderne med betalingsterminal innebygget. Selv der det bare står en enslig lader. En automat kan uten større problemer dekke både 2 og 4 ladere, og om laderne står riktig, kanskje fort 8 ladere uten at det gir større kø og forsinkelse. Det er dessuten signaler fra myndighetene som tyder på at de bør klare å skjønne selv at de må tilby dette, eller komme med tilsvarende enkel løsning forbrukerne (som plug'n charge). Hvis ikke, vil det etterhvert komme som et påbud. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 sverreb skrev (9 minutter siden): Jeg tror nok hovedmotivasjonen er å ha eierskap på personopplysninger for brukere for sekundær monetisering og å oppnå innelåsingseffekter. Dobbelt kostnad altså. Først må de betale for kortautomater overalt, så taper de penger fordi det blir vanskeligere å selge ekstratjenester. Også lurer du på hvorfor de sleper bena etter seg? Hvordan var det igjen, er det noen ladeoperatører som tjener penger? Mitt inntrykk er det motsatte, altså at den eneste grunnen til at dette går rundt er at det står investorer bak som er villig til å ta tap over flere år for å posisjonere seg mot et marked som forhåpentligvis blir lønnsomt på sikt. Det blir kortautomater den dagen noen tror de klarer å karre til seg større del av markedet på den måten. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 sverreb skrev (25 minutter siden): Nå kjøper jeg ikke at kostnadsøkningen blir vesentlig, men om ladebransjen faktisk mener det da bør de kjenne sin besøkelsestid og implementere kortbetaling i alle fall på hurtiglading snarest før det kommer reguleringer som ikke lengre gir de den fleksibiliteten. Hvis de implementerer det kun på hurtigladere så må vi jo fortsatt registrere brikke eller app for å lade på sakteladerne. Hva er gevinsten da? Samme betalingssystem må selvsagt kunne brukes på alle typer ladere, ellers blir det bare enda mer knot. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 5 minutes ago, Snowleopard said: Sliter litt med å bruke Apple Pay på min LG V30... 😎 Poenget er å sørge for sikker betaling som utelukker færrest mulig, samtidig som det skal være enkelt, raskt og med så få problemer som mulig. Appløsning har etter min erfaring, desidert størst problemer. Den er avhengig av kommunikasjon mellom lader og appens backbone, og appen på "din" telefon. Og tro meg, når dette knoter opp, så kan det knote seg til skikkelig, og det er er folk bruker mest tid fullstendig unødvendig. Dessuten, du får ikke brukt appløsning uten å bruke tid på å laste ned denne, registrere ruker, og så til slutt få lagt til en betalingsmetode. Allerede der har man miste masse ladetid om man ikke har dette i orden på forhånd. Og så etter en god stund, så virker det kanskje ikke, fordi man hadde glemt å oppdatere kortinfo. Eller man har ikke brukt den på år og dag, og har glemt hvilket passord man la inn. Brikker virker som bare det, når man alt har tatt jobben med å registrere seg. Men det kan fort ta 1-2 uker før du får den i posten, om man ikke kan registrere en annen brikke. Men, problemet er som nevnt av flere, nok en konto å holde styr på, og sørge for å oppdatere kortinfo på. Så er det igjen problemet om man husker passordet, om man må inn og oppdatere dette. Slike problemer har man ikke, så lenge man kan betale direkte med kort. Og i de aller fleste tilfeller, så har man selvsagt med seg det siste kortet. Det eneste problemet er om man står utenlands og har glemt å aktivere nytt kort. I Norge skjer aktivering automatisk når man bruker kortet i automat. Og igjen, din bekymring for kostnader tror jeg er overdreven. Jeg har full forståelse for at det var et problem i starten, men vi er langt forbi det punktet. Og selv i andre land med langt mindre trykk på laderne, så finnes det de leverandørene som utstyrer laderne med betalingsterminal innebygget. Selv der det bare står en enslig lader. En automat kan uten større problemer dekke både 2 og 4 ladere, og om laderne står riktig, kanskje fort 8 ladere uten at det gir større kø og forsinkelse. Det er dessuten signaler fra myndighetene som tyder på at de bør klare å skjønne selv at de må tilby dette, eller komme med tilsvarende enkel løsning forbrukerne (som plug'n charge). Hvis ikke, vil det etterhvert komme som et påbud. Man kan fint komme med mange eksempler der kort ikke virker. Skjer meg stadig vekk at jeg må pipe kortet på nytt fordi noe galt har skjedd. Jeg har også glemt kortet hjemme flere ganger når jeg har vært ute, brikken ligger alltid i bilen siden jeg ikke trenger den noe annet sted (har en brikke i hver bil). Det er også tilfeller hvor visa ikke aksepteres, men mastercard er ok og omvendt. Det er ikke vits i å tvinge gjennom løsninger som er på vei ut. Kort har hatt sin storhetstid, men de er i ferd med å tape for andre betalingsmåter. Det skjer ikke i år eller neste år, men det er den veien det går. Det at vipps kommer som et alternativ til sms betaling, hjelper masse for de som ikke ønsker å bruke brikke eller app. Denne løsningen kommer uten å gjøre en eneste harware endring. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 1 minute ago, Kahuna said: Dobbelt kostnad altså. Først må de betale for kortautomater overalt, så taper de penger fordi det blir vanskeligere å selge ekstratjenester. Også lurer du på hvorfor de sleper bena etter seg? Hvor har du at jeg 'lurte' fra? Sett fra en typisk silicon valley type investor som har et forhold til privatlivets fred og samfunnskontrakter omtrent slik trump forholder seg til vitenskap så er det sikkert uforståelig at man skal måtte forholde seg til litt andre verdier enn maksimering av renteinntekter basert på å utnytte personlig informasjon. Det jeg sier er at selv om et råkjør som ofrer både tilgjengelighet for utsatte grupper og samfunnsverdier vi gjerne setter litt høyere her kanskje kan gi litt mer inntekter på kort sikt, bør leverandørene innse at på lengre sikt vil ikke dette fungere eller tolereres her og de vil bli regulert strengt om de ikke legger seg på en mer ansvarlig linje. Europa er ikke USA. 12 minutes ago, Kahuna said: Hvordan var det igjen, er det noen ladeoperatører som tjener penger? Mitt inntrykk er det motsatte, altså at den eneste grunnen til at dette går rundt er at det står investorer bak som er villig til å ta tap over flere år for å posisjonere seg mot et marked som forhåpentligvis blir lønnsomt på sikt. Det blir kortautomater den dagen noen tror de klarer å karre til seg større del av markedet på den måten. Markeder som prøver å vokse på å dumpe hovedproduktet for å låse seg inn og bli rentenist på biinformasjon er svært usunne. Å gjøre disse markedene mer bærekraftige ved f.eks å sørge for at de må ta seg betalt nok til at de tjener penger på hovedproduktet fremfor å låse seg inne i mange sekundære kontantstrømmer , gjør både at tjenestene blir mer brukervennlige og åpner døren for mer seriøse aktører som ikke ønsker å utnytte kundene i utgangspunktet, men som i dag ikke kan delta fordi de ser at gjengs pris for selve ladetjenestene er for lave. M.a.o. jeg kjøper ikke at utbyggingen ville blitt noe særlig lavere. Pris pr. kwh trenger nok å bli en del høyere ihvertfall uten kvantumsrabatter. Jeg har ingenting i mot at ladeoperatørene kan tilby kvantumsrabatter, noe som impliserer identifikasjon, så lenge man ikke absolutt må gi fra seg det om man ikke trenger slike rabatter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 WiiBoy skrev (2 minutter siden): Man kan fint komme med mange eksempler der kort ikke virker. Skjer meg stadig vekk at jeg må pipe kortet på nytt fordi noe galt har skjedd. Jeg har også glemt kortet hjemme flere ganger når jeg har vært ute, brikken ligger alltid i bilen siden jeg ikke trenger den noe annet sted (har en brikke i hver bil). Det er også tilfeller hvor visa ikke aksepteres, men mastercard er ok og omvendt. Det er ikke vits i å tvinge gjennom løsninger som er på vei ut. Kort har hatt sin storhetstid, men de er i ferd med å tape for andre betalingsmåter. Det skjer ikke i år eller neste år, men det er den veien det går. Det at vipps kommer som et alternativ til sms betaling, hjelper masse for de som ikke ønsker å bruke brikke eller app. Denne løsningen kommer uten å gjøre en eneste harware endring. I utlandet har jeg vært ute for at automater takler det ene eller andre. Men i Norge takles alle kort som har bankaksept på alle terminaler, og det inkluderer alle norske visakort. Kredittkort, enten det er visa eller mastercard uten bankaksept, var nok et problem før, men det tror jeg man må mange år tilbake for å oppleve. Jeg har ikke sagt noe om at man skal utelukke brikker eller app. De kan gjerne fungere som alternativ betalingsløsning. Så det argumentet er ikke reelt. Og dessverre er ikke bankkort dødt på mange år. Det er nok av kunder som ikke følger hva ungdommene synes er hipt og kult akkurat nå. Tror kort fort kan overleve flere av de alternativene som kommer. At du glemmer kortet hjemme, vil uansett ikke være noe stort problem om du er i Norge. Da drar du brikken, eller Vippser eller betaler med Apple Pay eller Google Pay om de støttes. Men er du utenlands, så kan det fort bli det, spesielt om Apple Pay/Google Pay ikke virker på laderne. Du kan da dra frem alternativløsningen, brikke eller app, og håpe den også virker utenlands. Før du vet ordet av det, er Vipps borte og spist opp av f.eks. Swish eller noe annet, og man må bytte løsning. Og uansett benytter disse seg av trekk fra Visa eller Mastercardet likevel. Så hvorfor skal man ikke kunne bruke kortet direkte? At kort kan feile når det er problemer med kommunikasjonen til laderen, er jeg klar over. Men for små beløp gjelder da reserveløsninger. For større beløp kan butikker ringe inn til Nets og få verifisert at kunden har dekning på kortet for det beløpet det er snakk om, og det vil vel da og reserveres på kortet. Når dette skjer, er vel uansett samtidig som når det skjer at brikken din ikke virker, eller appen. Og da skal operatøren gi deg gratis lading. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 19 minutes ago, Snowleopard said: Kredittkort, enten det er visa eller mastercard uten bankaksept, var nok et problem før, men det tror jeg man må mange år tilbake for å oppleve. Jeg har ikke sagt noe om at man skal utelukke brikker eller app. De kan gjerne fungere som alternativ betalingsløsning. Så det argumentet er ikke reelt. Og dessverre er ikke bankkort dødt på mange år. Det er nok av kunder som ikke følger hva ungdommene synes er hipt og kult akkurat nå. Tror kort fort kan overleve flere av de alternativene som kommer. Før du vet ordet av det, er Vipps borte og spist opp av f.eks. Swish eller noe annet, og man må bytte løsning. Og uansett benytter disse seg av trekk fra Visa eller Mastercardet likevel. Så hvorfor skal man ikke kunne bruke kortet direkte? At kort kan feile når det er problemer med kommunikasjonen til laderen, er jeg klar over. Men for små beløp gjelder da reserveløsninger. For større beløp kan butikker ringe inn til Nets og få verifisert at kunden har dekning på kortet for det beløpet det er snakk om, og det vil vel da og reserveres på kortet. Når dette skjer, er vel uansett samtidig som når det skjer at brikken din ikke virker, eller appen. Og da skal operatøren gi deg gratis lading. Det er steder hvor det begrensinger på hvilket kredittkort man kan bruke i dag også. Må ikke mange år tilbake for det. Problemet er mindre nå enn før, men ikke borte. Jeg er klar over at de som vil ha kort vil ha alle løsninger, men det gjør ting dyrere. Jo flere tekniske måter som må støttes, jo mindre transaksjoner blir det pr. løsning og jo dyrere blir det. Det at kun ungdommen bruker de nye alternativene til kort er bare tull, eller så har du fullstendig redefinert hvilken aldersgruppe ungdommen er. Det å ha mange forskjellige store plastikk kort er ikke fremtiden. Selv kortselskapene vet det. Før, da man brukte stripe, hadde designet noe for seg. Nå er det kun en unødvendig stor klump med plast for å reklamere og for å passe inn i "utdaterte" terminaler, selve brikken som brukes er veldig liten. Vipps kan forsvinne, men ikke teknologien og retningen Vipps er en del av. Den kommer til å bli erstattet av noe annet nytt i fremtiden, men vi kommer ikke til å ta et skritt tilbake til kort. Dersom kort feiler, så mener du at jeg skal ringe fortum, fortum skal ringe Nets for å verifisere, fortum skal kontakte meg og så kan jeg starte ladingen? Og alt det for en transaksjon som kommer til å ende på rundt 100 kr? Det er en vesentlig forskjell på å innføre nye betalingsløsninger som kun krever en software endring, kontra en løsning som krever hardware endring. Kort krever en fysisk implementasjon pr. ladested kanskje pr. ladepunkt. Det er ikke fremtidsrettet, det er ikke billig, det er ikke enkelt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 WiiBoy skrev (4 minutter siden): Det er steder hvor det begrensinger på hvilket kredittkort man kan bruke i dag også. Må ikke mange år tilbake for det. Problemet er mindre nå enn før, men ikke borte. Det er så lite problem i dag, at det knapt er å anse som et problem. De fleste turister skaffer seg litt lokal valuta som cash, så der Visa eller Mastercard ikke fungerer, så kan de som regel betale med cash. WiiBoy skrev (5 minutter siden): Jeg er klar over at de som vil ha kort vil ha alle løsninger, men det gjør ting dyrere. Jo flere tekniske måter som må støttes, jo mindre transaksjoner blir det pr. løsning og jo dyrere blir det. Nei, her tar du nok veldig feil. Man ønsker å få kortbetaling som minimum, det løser alle problemer for en, og det helt uten å registrere seg ørten forskjellige steder. Man vil vekk fra brikke-løsningen og appløsningen selv. Får man betalt med kort, trenger man ikke alle alternativene, og man er egentlig likegyldig til om de forsvinner. Men det er mange nok som hyler opp om at det vil de ikke være med på. De fleste som vil ha kortløsning, mener derfor at de gjerne kan beholde brikke/appløsningen de allerede har utviklet. Så lenge kostnaden er tatt med dette, så er det lite rasjonelt å fjerne det siden kostnaden for å beholde og drifte løsningen i stor grad er dekket av å ha en kortløsning. Det vil derfor oppleves som tilnærmet gratis å beholde det. WiiBoy skrev (11 minutter siden): Det at kun ungdommen bruker de nye alternativene til kort er bare tull, eller så har du fullstendig redefinert hvilken aldersgruppe ungdommen er. Det å ha mange forskjellige store plastikk kort er ikke fremtiden. Selv kortselskapene vet det. Før, da man brukte stripe, hadde designet noe for seg. Nå er det kun en unødvendig stor klump med plast for å reklamere og for å passe inn i "utdaterte" terminaler, selve brikken som brukes er veldig liten. Igjen gjør du en feiltolkning/feilanalyse. Jeg er fullstendig klar over at mange godt voksne og bruker disse løsningene. I mange sammenhenger har de måtte lære seg isse for å henge med. Men det betyr ikke alt alle skjønner dette så veldig godt selv, og må til tider ha betydelig hjelp med visse løsninger. Ja, selv det å betale med kort er tungvindt for mange eldre, selv om de har lappen og kan kjøre bil. Men der er også en god del eldre som ikke helt tør å byte til elbil, nettopp fordi det er så mye styr med å måtte lære seg alt fra hvordan bilen virker, det med regenerering og lading hjemme, og så kommer altså problemene med å få ladet på tur. De som ikke har noen rundt seg som de kan ringe når som helst om hva som helst. vil derfor slite ennå. Kort har de på en måte lært seg, så om det kunne vært brukt, hadde det lettet veldig på. WiiBoy skrev (17 minutter siden): Vipps kan forsvinne, men ikke teknologien og retningen Vipps er en del av. Den kommer til å bli erstattet av noe annet nytt i fremtiden, men vi kommer ikke til å ta et skritt tilbake til kort. Ja, og så blir det kostnader for å legge om, og brukerne må lære seg det nye systemet, og i en periode, så vil kanskje begge deler fungere, men ikke samtidig på samme sted. Igjen, ny lærekurve for de som ikke tar ting alt for raskt, og er skeptisk til endringer. WiiBoy skrev (19 minutter siden): Dersom kort feiler, så mener du at jeg skal ringe fortum, fortum skal ringe Nets for å verifisere, fortum skal kontakte meg og så kan jeg starte ladingen? Og alt det for en transaksjon som kommer til å ende på rundt 100 kr? 3. miss i samme innlegget. Err'e mulig? Fikk du ikke med deg det jeg skrev om forskjell på småbeløp og større beløp? Beløp opp til 400,- kroner, noe som dekker de absolutt fleste ladesesjoner, om ikke absolutt alle, lagres i automaten og forsøkes å sendes på nytt når kommunikasjonen er oppe og går igjen. Kunden kan bippe og lade uten problemer. NETS/banken som leverer løsningen garanterer for småsummene. Det er altså bare for større beløp at det må ringes inn, og det vil neppe skje en ladekunde ved pumpa. Men det kan godt hende det skjer om man går inn på spisestedet eller bensinstasjonen i nærheten. Jeg har jobbet i butikk, og har gjort dette en god del, fordi kundene ofte kjøpte varer for flere tusen om gangen i den butikken. Beløp mellom 400,- og 1500,- holdt det av vi noterte ned nøkkelinfo fra kortet til kunden, sjekket leg og fikk kunden til å signere. Mens alt over 1500,- måtte altså ringes inn for verifikasjon. Ei heller fikk du med deg dagens løsning på problemer med app og brikke? Kundeservice åpner opp for gratis lading. Det kan de lett gjøre, siden strømkostnadene normalt sett bare er noen få kroner på en fullading. De fleste laderne er jo uansett drevet av selskap som utgår fra strømprodusenter, så de har sikkert bevilget seg langt lavere priser enn det vi betaler per spotpris. Tesla sørger normalt for å gjøre seg til egen kraftleverandør ved at stasjonene har så mange og kraftige ladere. De har derfor helt andre priser å forholde seg til. WiiBoy skrev (32 minutter siden): Det er en vesentlig forskjell på å innføre nye betalingsløsninger som kun krever en software endring, kontra en løsning som krever hardware endring. Kort krever en fysisk implementasjon pr. ladested kanskje pr. ladepunkt. Det er ikke fremtidsrettet, det er ikke billig, det er ikke enkelt. Likevel vil den løsningen holde seg i minst 20 år til, og investeringer som dette skal normalt sett dekkes inn/avskrives over 3 år. Kanskje 5 år på større prosjekter. Dette er egentlig et ikke-problem. Og som sagt, om ikke dette eller f.eks. plug'n charge kommer på plass snart, så vil myndighetene komme på banen med krav om betalingsterminaler. Dette er en kamp de egentlig vet de vil tape, om de som sagt ikke får til en løsning som de fleste kan leve med. App og brikkeløsningen og de ørten forskjellige måtene å prise tjenesten på, vil ikke overleve så veldig mye lengre som eneste løsningene de må støtte. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 14 hours ago, Snowleopard said: ….så vil myndighetene komme på banen med krav om betalingsterminaler. Dette er en kamp de egentlig vet de vil tape, om de som sagt ikke får til en løsning som de fleste kan leve med. Har egentlig myndighetene myndighet til dette? Kan de diktere ladeløsningen på privat grunn, dersom den ikke er tilgjengelig for offentligheten? Tenker på Tesla sitt nettverk. Lenke til kommentar
WencheJensen Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Det begynner å bli ganske mange artikler om ladeproblemer, priser og rekkeviddeangst. Og det er hundrevis av debattinnlegg for og imot en rekke forskjellige betalingssystemer. Jeg tror at jeg beholder bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa. Lenke til kommentar
Samms Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 15 hours ago, bzzlink said: Har egentlig myndighetene myndighet til dette? Kan de diktere ladeløsningen på privat grunn, dersom den ikke er tilgjengelig for offentligheten? Tenker på Tesla sitt nettverk. Myndigheiten kan uansett skaffe seg heimel til å kreve betalingsterminaler. Og Tesla sitt ladenettverk er nok å rekne som offentleg tigjengeleg sjølv om det berre er Teslaeigarar som kan lade der. Lenke til kommentar
WencheJensen Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Simen1 skrev (På 16.2.2022 den 17.43): Da burde det jo være en smal sak å linke til NRK i stedet for et fake news -nettsted. NRK; Det er jo Arbeiderpartiets propagandakanal. De var de som i sin tid ønsket å skifte navn til ARK. Du må nok ta det du ser der med en klype salt. 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå