Gå til innhold

Bare sammen kan vi revolusjonere norsk ladeinfrastruktur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Samms said:

Vel, til fordyrande ting med kortbetaling:

1. Fleire automatstasjoner eg har fylt på har ikkje aktiv skriver for kvittering. Sender SMS til telefon, til drop boks eller epostadresse.

2. Ikkje nødvendig om det kan avtalast med kortselskap at det kan bli like sikkert utan.

3. Kan løysast med avtale med kortusteder eller prismodell til ladeoperatør.

Det er ikkje uvanleg på bensinautomater at det er ein kortleser til fleire pumper. Slå inn nummer på pumpe før autorisering av betaling. For elbil lading kan det gjerast enklare, plugg i ladekabel først og få til betalingsautomat for å autorisering av betaling. Då kan det verifiserast både nummer på ladestolpe og identitet til bil.

Skiltleser fungerer ved parkering og legalt er det vel ikkje noko skilje. Ved lading så kan identitet til bil dobbeltsjekkast med ladekabelen.

1. Det krever et aktivt kundeforhold der du har registert telefonnr / email. Da kan du like gjerne registrere betalingskort i samme slengen så trengs ikke kortautomaten.

2. Urealistisk. Det er flere sikkerhetsnivåer på kortbetalinger. Dersom du velger et lavere ett enn det kortutsteder anbefaler så står du ansvarlig for å dekke tap og svindel som skjer gjennom systemet ditt. Det ansvaret kan ingen ladeoperatører ta på seg.

3. Samme svar som 1, om du må ha en forhåndsavtale, så kan du liksågodt legge til et betalingskort på den avtalen.

Hvor mange betalingsautomater tenker du på en lokasjon som Nebbenes? Har du noen gang stått i kø på en parkeringsautomat der folk skal taste inn regnummeret sitt? Det kommer til å ta lenger tid å starte lading enn det tar å lade...

Det er 46 ladestolper.

Eneste gode løsningen på dette er at bilen snakker med ladestolpen, og app for de som ikke har bil som takler det.

996641699_Screenshot2022-02-17at14_36_27.png.293896a95b6dbf9fde7deac2db1a45f6.png

 

Jeg vet vi taper noe med å gi opp kort og kontantsamfunnet, men det må nesten bare være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

1. Det krever et aktivt kundeforhold der du har registert telefonnr / email. Da kan du like gjerne registrere betalingskort i samme slengen så trengs ikke kortautomaten.

2. Urealistisk. Det er flere sikkerhetsnivåer på kortbetalinger. Dersom du velger et lavere ett enn det kortutsteder anbefaler så står du ansvarlig for å dekke tap og svindel som skjer gjennom systemet ditt. Det ansvaret kan ingen ladeoperatører ta på seg.

3. Samme svar som 1, om du må ha en forhåndsavtale, så kan du liksågodt legge til et betalingskort på den avtalen.

Hvor mange betalingsautomater tenker du på en lokasjon som Nebbenes? Har du noen gang stått i kø på en parkeringsautomat der folk skal taste inn regnummeret sitt? Det kommer til å ta lenger tid å starte lading enn det tar å lade...

Det er 46 ladestolper.

Eneste gode løsningen på dette er at bilen snakker med ladestolpen, og app for de som ikke har bil som takler det.

996641699_Screenshot2022-02-17at14_36_27.png.293896a95b6dbf9fde7deac2db1a45f6.png

 

Jeg vet vi taper noe med å gi opp kort og kontantsamfunnet, men det må nesten bare være. 

1, Har du ikkje registrert deg får du ingen kvittering. Det ser ut som i tilfelle det er eit krav så har bensinstasjonen hoppa over det med papirkvittering.

2, Men RFID brikke utan sikkerheit er ok for ladeoperatør? Dei må dekke tapet der og.

3, Avtale mellom ladeoperatør og betalingsformidler (kortutsteder). Betalingsgrenser og reservasjon er eit spørsmål mellom ladeoperatør og kortutsteder. Kunden blir berre påverka om grensa blir så låg at det må autoriserast meir enn ein gong for å lade fullt. (Omtrent som full tank på båt. Litt etter som så stopper pumpa på beløpsgrense for reservasjon. Då må fyllinga avsluttast og startast på ny for å fylle vidare.)

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (5 timer siden):

Nei, ikke i det hele tatt; kun en observasjon.

Ikke? Så når i all verden er det du har sett at jeg har "en sterk religiøs tilknytning til NRK"???

Det skal godt gjøres, siden det kan gå måneder uten at jeg er innom den kanalen. Nei, vi faller nok tilbake til hersketeknikken din igjen...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Nei, vi faller nok tilbake til hersketeknikken din igjen...

Veldig trist at du ser det på den måten, for det var absolutt ikke meningen. Det du avfeier som hersketeknikk er et ønske om at folk er åpne for at ikke bare en kanal har sannheten, men man må søke informasjon mange (ofte forskjellige) steder.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Samms said:

1, Har du ikkje registrert deg får du ingen kvittering. Det ser ut som i tilfelle det er eit krav så har bensinstasjonen hoppa over det med papirkvittering.

2, Men RFID brikke utan sikkerheit er ok for ladeoperatør? Dei må dekke tapet der og.

3, Avtale mellom ladeoperatør og betalingsformidler (kortutsteder). Betalingsgrenser og reservasjon er eit spørsmål mellom ladeoperatør og kortutsteder. Kunden blir berre påverka om grensa blir så låg at det må autoriserast meir enn ein gong for å lade fullt. (Omtrent som full tank på båt. Litt etter som så stopper pumpa på beløpsgrense for reservasjon. Då må fyllinga avsluttast og startast på ny for å fylle vidare.)

ja det er fortsatt krav om å skrive ut kvittering på kortterminal. Jeg registrerer at bensinpumper konsekvent er tomme for papir, så ligner på sivil ulydighet. 

RFID uten sikkerhet gjelder for autentisering av brikken og at de trekker fra et forhåndsautorisert kort. Det er forskjell på det, og å kjøre autentisering av et kort i første omgang. Som du sikkert har merket så er det ytterst sjelden dette skjer uten enten bankid, eller en tofaktor med SMS. 

Ja autentisering av kort uten pin eller tofaktor er beløpsgrensen 200,- men kan økes til 400,- Men som en sikkerhetsfunksjon så utløses det vel pinkode ved gitte intervaller, og hyppigere hvis grensen økes til 400,- 
Beløpsgrensen ved pin er 1600,- eller deromkring, stanget i den på gamlebilen som hadde 100l tank.

Min påstand er at disse løsningene vil gjøre at ladestasjonene får enda mer nedetid enn det som er tilfelle idag. Og det blir minst like klønete for brukeren som appløsningen idag. Og det blir dyrere enn det er idag.

Løsningen er å tvinge ladeoperatørene til å ha åpne dokumenterte API’er på løsningene sine, slik at de deler data om hvilke ladere som er ledige etc, og har grensesnitt for betaling, slik at det er lett å etablere Plugsurfing / easypark tjenester.

De kan godt også tvinges til å ha en automat med en nettleser der du kan registrere kortet ditt og starte lading fra om du ikke har smarttelefon med deg, men dette vil være en sekundærløsning. 

På sikt så må de tvinges til å følge standarden på kommunikasjon med bil også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Väldigt kul att så många har engagerat sig i frågan, det var min mening.  (Även om jag inte blev jätteglad till att bli kallad för lilla systern till Trump…😉
Ser att många hackat upp sig på QR koder, inte tanken att det skall lösa problemet, men underlättar kortsiktigt för att slippa laddkaoset och operatörerna har öppnat upp sina nätverk. 
Jag kommer själv från paymentsbrandchen, där har man under flera år pratat om kortdöden, som nu har blivit verklighet hos många inom retail, och helt i linje med vad gen z och alpha önskar. Ingen vill ha ett plastkort att gå runt med. 
 

Ett norskt WeChat hade varit drömmen:) 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emmase said:

Väldigt kul att så många har engagerat sig i frågan, det var min mening.  (Även om jag inte blev jätteglad till att bli kallad för lilla systern till Trump…😉
Ser att många hackat upp sig på QR koder, inte tanken att det skall lösa problemet, men underlättar kortsiktigt för att slippa laddkaoset och operatörerna har öppnat upp sina nätverk. 
Jag kommer själv från paymentsbrandchen, där har man under flera år pratat om kortdöden, som nu har blivit verklighet hos många inom retail, och helt i linje med vad gen z och alpha önskar. Ingen vill ha ett plastkort att gå runt med. 
 

Ett norskt WeChat hade varit drömmen:) 

Bare fordi kort vil en gang forsvinne betyr ikke at det er greit å ikke tilby kortbetaling som mulighet nå eller i overskuelig fremtid. Spesiellt ugreit er det for noe så samfunnskritisk som ladetjenester (ekvivalent med bensinstasjoner). Innen få år vil både våre foreldre og besteforeldre samt selv de mest teknologiutfordrede forventes å bruke hurtiglading og ikke bensinstasjoner når de skal bruke bil over noen avstand. Det er vår fordømte plikt som samfunn å sørge for at disse tjenestene er tilgjengelige og ikke er utformet slik at de ekskluderer.

Det er respektløst og ekskluderende ovenfor de delene av befolkningen som ikke nødvendigvis vil eller kan kaste seg over alskens nye betalingsformer å bare droppe de betalingsformene de kjenner og kan bruke. Å rettferdiggjøre å utelate slikt med hva 'gen z' vil er helt utrolig stusselig og vitner om mangel på vilje til å tilby tjenester for hele samfunnet og ikke bare til en undergruppe en eller annen markedsfører har bestemt er de 'viktigste'. Kanskje legekontorene bare skal akseptere apple pay? Apotekene tar bare vipps?

Jeg mener helt seriøst at om ladebransjen ikke frivillig tilbyr betaling med kort snarest, så bør myndighetene vedta med lov at de skal tilby kortbetaling. Dette er naturligvis ikke videre ønskelig og vil på sikt være ufleksibelt når en gang kortbetaling reellt sett ikke lengre er relevant (Neppe før om 10-20 år), men er vrangviljen så stor og rolleforståelsen så dårlig da tenker jeg vi tåler det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 Vipps håller ju på att breda ut sig. Apple Pay  blir nog svårt i Norge med tanke på vips och intresse konflikt. 
 

inte bara gen z och gen alpha… men det känns som det blir väldigt kostsamt att ställa ut nya ladeststioner som ska acceptera kort? Vi har redan en brist på antalet publika. Vem skall ta costen och ställa ut nya? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emmase skrev (5 minutter siden):

 Vipps håller ju på att breda ut sig. Apple Pay  blir nog svårt i Norge med tanke på vips och intresse konflikt. 
 

inte bara gen z och gen alpha… men det känns som det blir väldigt kostsamt att ställa ut nya ladeststioner som ska acceptera kort? Vi har redan en brist på antalet publika. Vem skall ta costen och ställa ut nya? 

Vipps brer om seg, spesielt der det vil føles naturlig, og man ikke må registrere seg. Men det er fremdeles mange som ikke vil eller kan bruke dette. Og det gjelder ikke bare den eldre garde, men og utlendinger som kommer på besøk. Tyskere, nederlendere, dansker og briter, og forsåvidt og svensker, får ikke nødvendigvis opprettet noe Vippskonto uten å ha en norsk konto med norsk kort.

Samtidig ser det ut som det glemmes eller oversees det "nye" problemet med QR-koder på klistrelapper som forfalskes, og når man tror man betaler til ladeselskapet, så får man kanskje ikke ladet fordi man sendte penger til en falskner som trekker penger til en konto utenlands, som dere ikke klarer å stoppe før det er trukket x antall beløp. Og de som svindler, vil kanskje fange nok info opp, til å bruke informasjonen videre, og dermed trekke flere og større beløp før kortet sperres.

Tar dere eller ladeselskapet den regninga, både for ladingen man trodde man hadde betalt for, og for eventuelt andre trekk man blir utsatt for? Eller må man betale en gang til for å få ladet?

Og, om jeg oppfattet det riktig, å betale med Vipps vil altså prises som om man betaler med SMS? Hva er det i tilfelle da som skal fristes til å betale med Vipps? Forskjellen i pris er prosentvis temmelig stor, og allerede anses man som en tulling om man betaler overpris med SMS-betaling. Nå skal man dessuten gjøre seg mer sårbar, med å skanne en QR-kode man ikke vet om man tør stole på?

Nei, dette frister ikke i det hele tatt. Og er noe jeg vil fraråde mine unger å prøve på, når den tid kommer at de blir sjåfører selv. Sikkerheten er ikke tilstede, og flere vil bli svindlet på denne måten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

ja det er fortsatt krav om å skrive ut kvittering på kortterminal. Jeg registrerer at bensinpumper konsekvent er tomme for papir, så ligner på sivil ulydighet. 

RFID uten sikkerhet gjelder for autentisering av brikken og at de trekker fra et forhåndsautorisert kort. Det er forskjell på det, og å kjøre autentisering av et kort i første omgang. Som du sikkert har merket så er det ytterst sjelden dette skjer uten enten bankid, eller en tofaktor med SMS. 

Ja autentisering av kort uten pin eller tofaktor er beløpsgrensen 200,- men kan økes til 400,- Men som en sikkerhetsfunksjon så utløses det vel pinkode ved gitte intervaller, og hyppigere hvis grensen økes til 400,- 
Beløpsgrensen ved pin er 1600,- eller deromkring, stanget i den på gamlebilen som hadde 100l tank.

Min påstand er at disse løsningene vil gjøre at ladestasjonene får enda mer nedetid enn det som er tilfelle idag. Og det blir minst like klønete for brukeren som appløsningen idag. Og det blir dyrere enn det er idag.

Løsningen er å tvinge ladeoperatørene til å ha åpne dokumenterte API’er på løsningene sine, slik at de deler data om hvilke ladere som er ledige etc, og har grensesnitt for betaling, slik at det er lett å etablere Plugsurfing / easypark tjenester.

De kan godt også tvinges til å ha en automat med en nettleser der du kan registrere kortet ditt og starte lading fra om du ikke har smarttelefon med deg, men dette vil være en sekundærløsning. 

På sikt så må de tvinges til å følge standarden på kommunikasjon med bil også

Slik du formulerer det så er RFID ok for ladeoperatør då dei får uansett trekt penger frå kunden. Om kunden som lader blir svindla bryr dei seg ikkje om så lenge dei frå betalt. Problemet for kunden er om nokon har klona RFID brikka for å lade på andres rekning. Tilsvarande med forfalska QR kode. Difor er bank/kredittkort betre for den som skal lade. Det er høgare sikerheitsnivå på den løysinga.

Nedetid på betalingsterminaler på bensinpumper og i butikker er ikkje eit stort problem då det ikkje er mykje nedetid. Kvifor skal det då bli eit problem for ladeoperatørar?

Eg kan ikkje sjå at betaling med kort er klønete. Hald kortet mot korleser og slå pin. Ingen innstalasjon av app, ingen vedlikehald av app, ikkje noko registrering av kundeforhold og ingen behov for å forhåndsautoriser trekk frå konto.

Og som du seier, regulering som set krav til funksjonalitet må til. Umiddelbart krav om kort terminal, eventuelt krav om at betallingsløysing skal ha tilsvarande sikkerheitsnivå som bankkort. Deretter krav om offentleg status til ladestajon og kommunikasjon med bil.

Høgare kostnad ved bankkort? Kan det vere at det er sikkerheit ved betaling og oppetid som koster? Og at ladeoperatørane er uinteressert i å ta denne kostnaden?

Endret av Samms
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Samtidig ser det ut som det glemmes eller oversees det "nye" problemet med QR-koder på klistrelapper som forfalskes, og når man tror man betaler til ladeselskapet, så får man kanskje ikke ladet fordi man sendte penger til en falskner som trekker penger til en konto utenlands, som dere ikke klarer å stoppe før det er trukket x antall beløp. Og de som svindler, vil kanskje fange nok info opp, til å bruke informasjonen videre, og dermed trekke flere og større beløp før kortet sperres.

Som svindler setter ein opp svindelen slik at ladinga blir starta og lading betalt. Mot eit lite tillegstrekk til svindlerens konto. Då tar det mykje lenger tid før nokon oppdager svindelen og potensiel fortjeneste aukar.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Emmase said:

 Vipps håller ju på att breda ut sig.

Og likevel er det altså grupper som ikke kommer til å forholde seg til dette mens de lever. Skal de lukkes ute?

3 hours ago, Emmase said:

inte bara gen z och gen alpha… men det känns som det blir väldigt kostsamt att ställa ut nya ladeststioner som ska acceptera kort? Vi har redan en brist på antalet publika. Vem skall ta costen och ställa ut nya? 

Det koster å gjøre forretninger. Dette er bare en av de kostnadene, på linje med at butikker må legge til rette for funksjonshemmede selv om det neppe er profittdrivende. Er det er likt for alle er det ikke konkurransevridende. Man trenger heller ikke sette opp nye ladestasjoner for å sette opp en kortterminal. Alle ladestasjoner vil ha en autorisasjonsbackend (bare observer at kundesupport er i stand til å starte lading via fjernstyring). Kortterminalen kan være separat og kan ettermonteres på eksisterende ladestasjoner helt uten å måtte erstatte nye selve likeretterne og ladesøylene.

Man kan ikke drive med samme holdning til infrastruktur som om man lagger et spill til en mobil. En grad av ansvarlighet for å gjøre tilgjengelig er å forvente, og oppfyller man ikke den delen av samfunnskontrakten som tilbyder av infrastrukturtjenester kommer før eller siden onkel stat og tvinger det gjennom. Det ønsker dere ikke, så det er bedre at næringen selv innser de har et ansvar og etablerer bransjenormer for å komme reguleringer i forkjøpet. Litt mindre cowboyholdninger til hvordan næringen utvikles er nok å foretrekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (15 timer siden):

Veldig trist at du ser det på den måten, for det var absolutt ikke meningen. Det du avfeier som hersketeknikk er et ønske om at folk er åpne for at ikke bare en kanal har sannheten, men man må søke informasjon mange (ofte forskjellige) steder.

Hei,

Kanskje du burde vurdere hvordan du ordlegger deg, for å få fram budskapet ditt. For nå er jeg helt enig i det du skriver her.

Men en ting kan jeg si med sikkerhet. Er det sannheten du er ute etter, så er ikke resett stedet å søke. Hvis det ikke er alternative "sannheter" du ønsker. Det blir jo stadig mer populært...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Emmase said:

 Vipps håller ju på att breda ut sig. Apple Pay  blir nog svårt i Norge med tanke på vips och intresse konflikt. 
 

inte bara gen z och gen alpha… men det känns som det blir väldigt kostsamt att ställa ut nya ladeststioner som ska acceptera kort? Vi har redan en brist på antalet publika. Vem skall ta costen och ställa ut nya? 

Vipps fungerer jo bare for norske statsborgere. En helt håpløs løsning.

Jeg var i Sverige forrige helg. Ble oppfordret til  «att bara Svisja» i alt fra Hotel resepsjonen, til når jeg skulle ta kollektivtransport. Fikk ikke betalt for bullarna på et barnearrangement, de tok bare Svisj.

Apple Pay fungerer veldig bra, og på alle steder der de tilbyr kontaktløs betaling, i alle land. Og de deler ikke dataene dine med brukerstedet. Men jeg er litt skeptisk til at vi sender alt av pengestrømmer gjennom et techselskap i California

Dersom man har en bank med egeninteresse som blokkerer for Apple Pay, så kan jeg anbefale Curve. Et debet Mastercard som ligger som front for de andre kortene dine, og støtter Apple, Google, fitbit -pay. 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Samms said:

Slik du formulerer det så er RFID ok for ladeoperatør då dei får uansett trekt penger frå kunden. Om kunden som lader blir svindla bryr dei seg ikkje om så lenge dei frå betalt. Problemet for kunden er om nokon har klona RFID brikka for å lade på andres rekning. Tilsvarande med forfalska QR kode. Difor er bank/kredittkort betre for den som skal lade. Det er høgare sikerheitsnivå på den løysinga.

Nedetid på betalingsterminaler på bensinpumper og i butikker er ikkje eit stort problem då det ikkje er mykje nedetid. Kvifor skal det då bli eit problem for ladeoperatørar?

Eg kan ikkje sjå at betaling med kort er klønete. Hald kortet mot korleser og slå pin. Ingen innstalasjon av app, ingen vedlikehald av app, ikkje noko registrering av kundeforhold og ingen behov for å forhåndsautoriser trekk frå konto.

Og som du seier, regulering som set krav til funksjonalitet må til. Umiddelbart krav om kort terminal, eventuelt krav om at betallingsløysing skal ha tilsvarande sikkerheitsnivå som bankkort. Deretter krav om offentleg status til ladestajon og kommunikasjon med bil.

Høgare kostnad ved bankkort? Kan det vere at det er sikkerheit ved betaling og oppetid som koster? Og at ladeoperatørane er uinteressert i å ta denne kostnaden?

Ja det er helt riktig, de bryr seg om sin eget «skinn». Dersom noen kopierer en RFID brikke så svindler de ladeoperatøren. Dersom de firer på autentisering av kort, så svindles kortutstederen. Og du ønsker ikke å sitte i en situasjon der din løsning har latt noen svindle kortutstederne. Det utløser mye arbeid for hver sak, og du kan havne under lupen til hvitvasking tiltak osv. Dersom noen bare svindler deg, så kan du bare betale tilbake til kunden, og ta tapet, og la det være med det.

Betaling med kort er klønete fordi man må ha kodepanel, skjerm og kvitteringsskriver. Dette kan ikke settes på hver ladestolpe, så da må man gå, og kanskje stå i kø ved en automat for å starte lading.

Husk at dette skal skalere til at alle biler i Norge er elektriske. Pr nå er det bare 10% av bilene som er det, og allerede har vi ladelokasjoner med mer enn 60 ladestolper. Det er ikke et alternativ å sette betalingsautomat på hver ladestolpe.

Etter det jeg har sett så er det mye nedetid på laderne, de er altfor kompliserte. Det er touchskjerm, 3-4 knapper osv. Se på Tesla sine, hvor mye billigere tror du ikke det er å sette og og vedlikeholde en slik.

For at vi skal ha nok ladestolper til alle bilene i Norge, så kan vi ikke lage reguleringer som gjør de dyrere å sette og vedlikeholde.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/16/2022 at 3:53 PM, Kajac said:

Det enkleste er ofte det beste.

 

For hvem? 

De som lader ofte, altså majoriteten av ladeøktene gjøres mer effektivt med brikke enn kort. Du må registrere konto engang, og oppdatere kortet hvert tredje år. Lader du tre ganger i uka, så må du oppdatere kortet en gang for hver 1000 lading.

De som aldri har ladet, eller har eid elbil, tenderer sikkert til å tenke at det er mye enklere med kort.

Dersom man ser objektivt på det, så er både klort og brikke enkelt nok og burde absolutt ikke ha det fokuset det har. Utforming av ladestasjoner, antall ladestasjoner, kø ordning dersom det er opptatt og estimat på ventetid dersom det er opptatt er langt viktigere.

Kommer du til en "full" ladestasjon i dag, så vet du ikke om noen er foran deg i kø, ettersom det nesten aldri er noe kø system. Du vet ikke om neste gang noen er ferdig er om 2 minutter eller 40 minutter. Har du henger, så må du ofte finne en plass å sette den før du kan kjøre til ladepunktet++ Da blir "oppdatere kort hvert tredje år" en ikke sak i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...