Gå til innhold

Bare sammen kan vi revolusjonere norsk ladeinfrastruktur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt uenig om at man skal glemme kort. Det skjer store ting på betalingsfronten ift. moderne betalingsløsninger som kompletterer overgangen kort og digitale løsninger. Altså både og! Det må være mulig å ha 2 tanker i hodet samtidig, og vi har tross alt turister, logistikkselskaper som kjører Europeisk osv. og annet å ta hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (27 minutter siden):

1: Å ha løsninger som bare fungerer for 90% av brukerne er ikke i nærheten av å være akseptabelt. Ladeoperatørene må forstå at de driver en samfunnskritisk infrastruktur. Du må ha løsninger som kan nå praktisk talt alle.

2: Glem å glemme kort. I overskuelig fremtid er dette den eneste som er godt som en universell løsning. (Og selv da bør kontant betaling være mulig der man har bemanning som en ekstra sikkerhet)

3: Utover at det å bruke mobilløsninger som eneste løsning er ekskluderende (Og langt i fra alle som har smartmobil er i stand til å bruke den som det), så er det heller ikke robust nok. En ladestasjon må kunne virke selv om det eneste som fungerer er strømnettet. Å legge på ekstra lag av sårbarhet som avhengighet av mobilnettet er å invitere problemer. Det er en grunn til at kortbetaling har offline backupløsninger på plass.

4: Standarder er viktige, bruk de når de er definert, etabler de når de ikke er det. Vi har en utmerket standard for neste skritt i betaling for lading i form av ISO 15118 P&C. Veien frem er dermed åpenbar. Er det problemer med standardene så løs de, ikke prøv å lage nye. Den største verdien i standarder er ikke at de nødvendigvis er teknisk sett 'best' men at de er noe alle (som deltok i standardiseringen, noe som er åpent for alle) kunne enes om. Når standarden er etablert er dermed toget gått. Standarder er en en del av samfunnskontrakten, standarder er måten samfunnet kommuniserer at slik er det vi vil at vi skal opptre. En må akseptere å innordne seg eller bli frosset ut på sikt.

5: Glem å prøve å sikre antikompetitive fordeler eller å utnytte personlig informasjon til merverdi utenom ladetjenestene. Om norge ikke vil, så vil EU regulere den typen aktivitet. Å insistere på eierskap til privat informasjon som betingelse for å levere ladetjenester er i dag unødig og dermed noe vi fint kan tvinge ladeoperatørene til å avstå fra om de ikke frivillig unngår den typen aktivitet. Og må det tvinges gjennom med reguleringer blir det langt mer tungrodd enn om ladeoperatørene frivillig etablerer en god praksis.

Helt enig. Samtidig er jeg også helt enig i det som er hovedpoenget med artikkelen - at her har Norge en unik mulighet. Vi har allerede fått fram noen selskaper som lager privat ladeutstyr og som er flinke på teknologi som feks Easee. Tenk om hurtigladeoperatørene kunne vært like framsynte og fått på plass et system som kundene og myndighetene ville vært fornøyde med. I stedenfor jobber de hardt i feil retning i forhold til ditt punkt #5 spesielt, men også mot de andre punktene. De roter seg mer og mer ut på sidelinjen.

Lenke til kommentar

Selv om det er mye fint å lese i den artikkelen så er det også litt sørgelig at norgessjefen i Monta mener at å skanne qr koder er noe som bør satses på. Qr koder brukt i forbindelse med betaling slik som dette burde en sky unna som pesten. Det har allerede vært nyhetssaker på hvor lett det er å svindle kunder der en bruker slike qr koder at det burde ringe noen alarmklokker hos Monta og andre.
Monta har sikkert investert i en del utviklingsarbeid og synes det er dumt å hive det ut vinduet, men vær så snill. Glem qr koder.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Så lenge vi kan betale med kort i butikken så bør vi kunne betale med kort på ladestasjonen. Ønsker at TU graver litt mer i dette med at ladetilbyderne velger registrerte kundeforhold for å kunne selge personopplysninger. Kanskje ender dette med at ladetilbyderne må tvinges med lov til å levere gjengse løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kunne nesten være fristet til å tro at noen av ladeopperatørene ventet på gjerdet mens de pønsket ut en måte gjøre tilbudet uoversiktlig,

binde opp kunder, og gjøre prisene høyest mulig(?)

En slikt resultat vil ødelegge for alle.

Kortsiktig profitt er egoistisk og korttenkt.

Vanlige betalingsalternativer og enkel prisoversikt slik det er for bensin og diesel.

Burde ikke det være en selvfølge på noe som skal være enda bedre ???

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har kjørt elbil siden 2004, og vært med på en utrolig teknologisk reise. 
Personlig foretrekker jeg noe så enkelt som å "tæppe" en RFID brikke fremfor fikling med en telefon. 
Spesielt i drittvær og når jeg er pissatrengt og vil ha startet ladingen fort. 
Men det kunne vært et stort fremskritt med kun én brikke for alt. Alternativt å "tæppe" et kort akkurat som i butikken. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

1: Å ha løsninger som bare fungerer for 90% av brukerne er ikke i nærheten av å være akseptabelt. Ladeoperatørene må forstå at de driver en samfunnskritisk infrastruktur. Du må ha løsninger som kan nå praktisk talt alle.

2: Glem å glemme kort. I overskuelig fremtid er dette den eneste som er godt som en universell løsning. (Og selv da bør kontant betaling være mulig der man har bemanning som en ekstra sikkerhet)

3: Utover at det å bruke mobilløsninger som eneste løsning er ekskluderende (Og langt i fra alle som har smartmobil er i stand til å bruke den som det), så er det heller ikke robust nok. En ladestasjon må kunne virke selv om det eneste som fungerer er strømnettet. Å legge på ekstra lag av sårbarhet som avhengighet av mobilnettet er å invitere problemer. Det er en grunn til at kortbetaling har offline backupløsninger på plass.

4: Standarder er viktige, bruk de når de er definert, etabler de når de ikke er det. Vi har en utmerket standard for neste skritt i betaling for lading i form av ISO 15118 P&C. Veien frem er dermed åpenbar. Er det problemer med standardene så løs de, ikke prøv å lage nye. Den største verdien i standarder er ikke at de nødvendigvis er teknisk sett 'best' men at de er noe alle (som deltok i standardiseringen, noe som er åpent for alle) kunne enes om. Når standarden er etablert er dermed toget gått. Standarder er en en del av samfunnskontrakten, standarder er måten samfunnet kommuniserer at slik er det vi vil at vi skal opptre. En må akseptere å innordne seg eller bli frosset ut på sikt.

5: Glem å prøve å sikre antikompetitive fordeler eller å utnytte personlig informasjon til merverdi utenom ladetjenestene. Om norge ikke vil, så vil EU regulere den typen aktivitet. Å insistere på eierskap til privat informasjon som betingelse for å levere ladetjenester er i dag unødig og dermed noe vi fint kan tvinge ladeoperatørene til å avstå fra om de ikke frivillig unngår den typen aktivitet. Og må det tvinges gjennom med reguleringer blir det langt mer tungrodd enn om ladeoperatørene frivillig etablerer en god praksis.

 

StigVidar skrev (5 timer siden):

Selv om det er mye fint å lese i den artikkelen så er det også litt sørgelig at norgessjefen i Monta mener at å skanne qr koder er noe som bør satses på. Qr koder brukt i forbindelse med betaling slik som dette burde en sky unna som pesten. Det har allerede vært nyhetssaker på hvor lett det er å svindle kunder der en bruker slike qr koder at det burde ringe noen alarmklokker hos Monta og andre.
Monta har sikkert investert i en del utviklingsarbeid og synes det er dumt å hive det ut vinduet, men vær så snill. Glem qr koder.

To meget gode innlegg som jeg er hundre prosent enig i. Det ble derfor hjerte på begge disse.

Kjære ladeoperatører, bemerk dere disse, og legg hodene deres i bløt for å komme opp med løsningene før de blir tredd nedover på dere via lovverket. Det er verken dere eller vi kundene tjent med. Og, den som er først, uten samtidig å prise seg vekk, vil antageligvis tiltrekke seg masse kunder, der man har valgmuligheter.

Og valgmuligheter kommer der det blir mange ladere per sted. Akkurat som hos en viss amerikansk bilprodusent som er i ferd med å bli deres desidert største konkurrent på ladefronten, også for elbilister som ikke kjører bil av dette merket...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Året 2022 bør definitivt være året der utviklingen og ekspansjonen av norsk ladeinfrastruktur skyter fart. For å få til det må samarbeid og fellesløsninger stå i fokus, slik at vi ikke står igjen med en fragmentert og oppstykket infrastruktur – basert på gårsdagens løsninger.

Høres bra ut, men greier bransjen å samle seg og samarbeide til kundene sitt beste?

Det vi trenger er flere ladere og FÆRRE måter å betale på. Ikke enda fler fordyrende tjenester som skummer fløten.

Jeg synes innlegget fra Monta i svært liten grad besvarer eller bidrar med løsninger til de åpenbare problemstillingene Ctek belyser. Skal vi legge listen høyere? Hvorfor? Må det være revolusjonerende og "disruptive"?

Eller skal vi faktisk bare ta i bruk åpne standarder og lage enkle løsninger som fungerer?

Quote

Når både banker og butikker beveger seg mer og mer mot heldigitale løsninger, må også vi følge etter.

Ladebransjen er ikke i stand til å følge etter detaljhandel, ladebransjen må lære å gå først. Positivt at de ønsker å følge etter butikker som alle tilbyr kortbetaling. Da kan ladebransjen innføre kortbetaling. Evt. heldigitale løsninger kommer i tillegg.

Hvordan man kan si at NFC leser er ut er uforståelig for meg. Kan godt hende at bankkort er på vei ut, men å betale med mobiltelefon/smartklokke er ikke på vei ut. De åpenbare fordelene med bankkort er lav pris og at de ikke trenger strøm...

6 hours ago, StigVidar said:

litt sørgelig at norgessjefen i Monta mener at å skanne qr koder er noe som bør satses på. Qr koder brukt i forbindelse med betaling slik som dette burde en sky unna som pesten. Det har allerede vært nyhetssaker på hvor lett det er å svindle kunder der en bruker slike qr koder at det burde ringe noen alarmklokker hos Monta og andre.

Det er antagligvis aktive QR koder det er snakk om, dvs. en skjerm som viser de. Nå er nok skjermen der allerede men jeg føler at argumentet om at NFC leser er så dyrt nærmest blir parodisk...

Quote

Det er heldigvis slik at stadig flere ser verdien av å ha en elbil. For at denne veksten skal fortsette, må hele bransjen sørge for at det fremstår som enkelt og smidig å bytte ut fossilbilen med en elbil. En stor driver av denne veksten vil komme i form av at også firmabilene blir elektriske.

Veksten i elbilsalget er drevet av subsidier i milliardklassen. Ikke noe av veksten (bortsett fra Tesla) kan tilskrives at det er enkelt å kjøpe energi langs landeveien. Så inntil jeg kan kjøpe energi uten noen form for forberedelser er det uaktuelt å dra på tur med elbilen.

Hvis ladebransjen i Norge har ett ønske om å bli et utstillingsvindu må bransjen gjøre en snuoperasjon av de sjeldne. Ikke for å være negativ men innlegget bekrefter på mange måter holdningene som gjør at jeg sterkt tviler på at bransjen er i stand til å snu...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

Det er antagligvis aktive QR koder det er snakk om, dvs. en skjerm som viser de.

Det er ikke Monta eller andre ladeoperatører sin implementasjon av qr koder som er viktig. Det er at qr koder i det hele tatt brukes, som er et problem. På samme måte som at banker ikke skal sende epost til kundene sine med linker de skal klikke på, skal en heller ikke lære opp folk at å skanne qr koder er lurt når det er snakk om betaling. Selv om qr koden er på en aktiv og belyst skjerm, klistrer en opp en fin lapp ved siden av skjermen med logo, qr-kode og tekst der det står "Skann QR kode her for å starte lading", så kan en være rimelig sikker på at noen går i fella.

Endret av StigVidar
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, StigVidar said:

Det er ikke Monta eller andre ladeoperatører sin implementasjon av qr koder som er viktig. Det er at qr koder i det hele tatt brukes, som er et problem. På samme måte som at banker ikke skal sende epost til kundene sine med linker de skal klikke på, skal en heller ikke lære opp folk at å skanne qr koder er lurt når det er snakk om betaling. Selv om qr koden er på en aktiv og belyst skjerm, klistrer en opp en fin lapp ved siden av skjermen med logo og tekst der det står "Skann QR kode her for å starte lading", så kan en være rimelig sikker på at noen går i fella.

Meget mulig, jeg kjenner ikke til hvordan systemene autoriserer slike transaksjoner. Det finnes en grei innarbeidet løsning, "tæppe" kort og taste pin kode hvis nødvendig. Ladetilbyderene må gjerne innføre retina skanning, urinprøve etc. men få nå inn kortbetaling så vi kan betale med mobiltelefon, smartklokke, plastkort, kredittkort osv......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trond B. A. skrev (3 timer siden):

Ganske irrelevant i denne ssmmenhengen, om GahrStøre og alle de andre som lader på jobben betaler eller ikke. Arbeidsgiver plikter å opogi verdien av alle ytelser uansett! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enste som er fornuftig er å velge en løsning for fremtiden. Da er det plugg i bilen, bil og lader finner utav ting og alt er betalt i det du kjører fra ladestasjonen. Ikke noe kort, ikke noe app, ikke noe brikke, ikke noe kortterminal. En kan sikkert ha app som backup og for biler som er på veien i dag, men fremtiden er plugg og lad og betal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry Emma Wallin, men du mistet meg med "Glem kort". Med unntak av kontanter, er kort den eneste betalingsmetoden praktisk talt alle kan bruke. Og kortbetaling er den éne tingen "alle" ber om å få på ladestasjonene. Glem QR, AppClips, og brikker. Det enkleste er ofte det beste.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...