Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) Hei dere. jeg har brudd i en kabel fra fiberboks vegg til fiberboks gulv. Husker ikke hva disse heter. Se bildet. Det er inn til den boksen som sender signal videre til router. telenor og montør forklarer meg at denne kabelen kan man ikke kjøpe på nett. Stemmer det? jeg har funnet en kabel som ligner veldig. Men usikker på om det er samme. Endret 15. februar 2022 av Smultring77 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Den blå er ikke riktig. Bruker du en slik risikerer du å ødelegge kontakten/ruteren. Den du skal ha heter SC/APC. Finnes sikkert på nett, men jeg kjenner bare til faghandler i denne kategorien og de selger som regel ikke til privatpersoner. 2 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 SC/APC - SC/APC snor du trenger ja. Vær så snill og gjør noe med terminering av Rj45 pluggen med det samme Lenke til kommentar
Penny Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 På fiber er det standardiserte farger på pluggene, jeg har aldri vært borti en situasjon hvor det var greit å bytte farge. Så vidt jeg kan se er det rimelig grei tilgang på ferdige patchkabler på nett, blant annet hos CDON og Dustin. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Ser ut som digital impuls har det du trenger, de har butikk i oslo hvis du bor på østlandet https://www.digitalimpuls.no/allevarer/kabler-/-adaptere/fiber/sc/apc-sc/apc Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 Janvik skrev (1 time siden): SC/APC - SC/APC snor du trenger ja. Vær så snill og gjør noe med terminering av Rj45 pluggen med det samme Hei hva skal jeg gjøre sa du? Jeg fikser det asap. Men må vite hva du mener Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 onkel_jon skrev (1 time siden): Ser ut som digital impuls har det du trenger, de har butikk i oslo hvis du bor på østlandet https://www.digitalimpuls.no/allevarer/kabler-/-adaptere/fiber/sc/apc-sc/apc Greit at den du linker til er gul og ikke hvit? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Just now, Smultring77 said: Greit at den du linker til er gul og ikke hvit? skroll ned så har du hvite Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) Smultring77 skrev (1 time siden): Hei hva skal jeg gjøre sa du? Jeg fikser det asap. Men må vite hva du mener Eller kanskje til og med sette en boks på veggen og ha en ferdig terminert kabel av riktig lengde mellom veggboksen og ruteren. Endret 15. februar 2022 av bo1e 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 bo1e skrev (14 minutter siden): Eller kanskje til og med sette en boks på veggen og ha en ferdig terminert kabel av riktig lengde mellom veggboksen og ruteren. Takk 😂 ja nei jeg er ikke synseren der. Det var dem Som monterte det slik. Jeg kan prøve å fikse det. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Vær også forsiktig slik at det ikke kommer støv eller andre partikler inn i kontakten Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) 3 hours ago, Smultring77 said: Takk 😂 ja nei jeg er ikke synseren der. Det var dem Som monterte det slik. Jeg kan prøve å fikse det. Dem? Montøren? (pass ellers på å bare ha fiberkabelen montert i her - og vær oppmerksom når ny kabel skal monteres, hvis du ender opp med å gjøre det selv. Ønsker ikke forurensning med støv i portene eller pluggene... og er vel en av grunnene kanskje til at det ønskes at montør skal gjøre jobben..) Endret 15. februar 2022 av NULL Lenke til kommentar
bmork Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 1 hour ago, NULL said: en av grunnene kanskje til at det ønskes at montør skal gjøre jobben Og den andre grunnen er å unngå at noen kikker inn i kontakt eller fiber. Det er som kjent noe du bare kan gjøre to ganger. 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 bo1e skrev (5 timer siden): Eller kanskje til og med sette en boks på veggen og ha en ferdig terminert kabel av riktig lengde mellom veggboksen og ruteren. NULL skrev (1 time siden): Dem? Montøren? (pass ellers på å bare ha fiberkabelen montert i her - og vær oppmerksom når ny kabel skal monteres, hvis du ender opp med å gjøre det selv. Ønsker ikke forurensning med støv i portene eller pluggene... og er vel en av grunnene kanskje til at det ønskes at montør skal gjøre jobben..) Vi fikk fiber til huset for noen år siden. Da kom det folk sendt fra Telenor. De satt opp boksene slik og kablet alt. Jeg fikk fiks ferdig nett klar til bruk. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 bmork skrev (14 minutter siden): Og den andre grunnen er å unngå at noen kikker inn i kontakt eller fiber. Det er som kjent noe du bare kan gjøre to ganger. Hva mener du her ? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Sikkert at lyset i tråden kan skade synet. Da burde jeg vært blind for lenge siden. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 bo1e skrev (1 minutt siden): Sikkert at lyset i tråden kan skade synet. Da burde jeg vært blind for lenge siden. Ahh … Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 37 minutes ago, bo1e said: Sikkert at lyset i tråden kan skade synet. Da burde jeg vært blind for lenge siden. Det er vel advarsel på slike bokser så vidt jeg husker. Man skal vel "treffe litt riktig", men forstår det slik at faren er tilstede ja.... Lenke til kommentar
bmork Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 Lyset kan være skummelt fordi du ikke nødvendigvis ser lys med den bølgelengden. Det gjør at du ikke blunker på samme måte som du ville gjort om du prøvde å se inn i f.eks en kraftig lampe. Men om du blir blind av det? Kanskje ikke. Spørsmålet du må stille deg er om du har lyst til å teste ut om laseren er krafig nok til å lage brannsår på hornhinne, linse eller retina. Sikkerhetsanbefalingen er nå fremdeles å prøve å unngå å se inn i optiske porter eller fiber. 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2022 https://www.digitalimpuls.no/allevarer/kabler-/-adaptere/fiber/sc/apc-sc/apc bla litt ned til de hvite. er det ikke rart at de alle sammen koster det samme? om det er 0.25 meter eler 15 meter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå