Gå til innhold

Hvor mange kWt brukte du i din bolig siste 3 mnd?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg prøver å argumentere for hva som er mye eller lite eller normalt. De siste 3 mnd på Østlandet.

Vi tar helst bare med de som har en en 2-4 roms på 30-100 kvm i blokk og i sokkel. Fra før nevner vi tre slike boliger som har hhv 2500, 4500 og 5800 kwt forbruk sammenlagt disse tre mnd. Vi vet ikke hva som er normalt. De tre har ikke gjort noe spess for å spare, men har tenkt.... En har skrudd ned temperatur om natten og fyrer opp en nyinnkjøpt gasspeis en halvtime om morgenen, noe som utløste angst for eksplosjoner. En annen skrudde ned temp på gulvvarmen på badene, noe som resulterte i kvinneopprør 🙂 Det samme skjedde da de innførte tidsbegrensning på varme dusjer og frekvensen av slike. I de kvinnelige kretser ansees kaldere dusjvann enn 30 grader for "tortur", samt 50 liter varmtvann for en "skvett".

Til oppgaven: Der du bor eller vet om, oppgi antall kvm BOA, ant rom, etasje og type bolig.   Og forbruket de siste 3 mnd: des, jan, feb til sammen.

Fortell gjerne hva du har gjort for å spare og hva du tror du sparte de tre mnd. Fortell gjerne hva du burde ha gjort, men ikke gjorde. Og/eller hva du gjorde men ikke burde gjort.

Som eksempel klarte folk i Norge i snitt ved forrige store strømsjokk å spare bare 4% av forbruket disse tre mnd. Da var det kaldere, mere vind og mye mere snø enn nå.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det hjelper deg men kansje din strømleverandør har statistikk?

Jeg bor i enebolig så må ikke se på mitt forbruk som relevant men tenkte bare å vise hva man kan få av info fra leverandøren.

Screenshot_20220216-232045.png

Varmekabeler bruker mye strøm. Skal man spare så er det greit å begynne der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (13 timer siden):

Varmekabeler bruker mye strøm. Skal man spare så er det greit å begynne der.

Kikka litt på det. Satte inn en strømmåler som teller kWt. Sparte 500 w på å redusere til lunkent i stedet for febervarmt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 2/17/2022 den 13.30):

1668 kWt for Nov., Des. og Jan. 55 kvadrat, rekkehus. Har stort sett varmet med gass i denne perioden og kun brukt varmtvannstanken noen timer annen hver dag.

Gassflasker er vel ganske dyrt da, kjøper man 10kg for 279,- så blir det 2,16 pr kWh, tar man med virkningsgrad og økt behov til ventilasjon blir det fort 2,50 pr kWh og mye bry. Selv panelovner er billigere enn det mesteparten av døgnet. 

Bedre å skru av varmekabler i de dyreste timene og ha vvb på bare om natta, hvis den er stor nok.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (8 minutter siden):

Gassflasker er vel ganske dyrt da, kjøper man 10kg for 279,- så blir det 2,16 pr kWh, tar man med virkningsgrad og økt behov til ventilasjon blir det fort 2,50 pr kWh og mye bry. Selv panelovner er billigere enn det mesteparten av døgnet. 

Bedre å skru av varmekabler i de dyreste timene og ha vvb på bare om natta, hvis den er stor nok.

Har regnet at grensen mellom gas/strøm er ved 1,99/kWt + nettleie. Men så går det jo grisefort å varme opp med gass kontra strøm. Varmtvannstanken står på i noen timer annen hver dag, og varmekabler står på når jeg skal dusje.

Har faktisk brukt mindre penger på strøm så langt denne vinteren enn i fjor. Men sikkert ikke om man medregner gass eller ser vekk i fra strømstøtten.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 25.2.2022 den 9.28):

Men så går det jo grisefort å varme opp med gass kontra strøm.

Det kommer helt an på hvor mye effekt du har installert. Selv har jeg 7kW elektrisk effekt for oppvarming på drøye 30kvm. Da går det raskt! Har man nok kurser er varmeovner svært billige i innkjøp. Jeg har stekeovn som varmer selv med døra åpen. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (17 timer siden):

Det kommer helt an på hvor mye effekt du har installert. Selv har jeg 7kW elektrisk effekt for oppvarming på drøye 30kvm. Da går det raskt! Har man nok kurser er varmeovner svært billige i innkjøp. Jeg har stekeovn som varmer selv med døra åpen. 

Klart det, tenkte i forhold til ovnene jeg har. Om jeg setter på alle ovnene mine samtidig snakker vi 3,8 kW, mot gassovnens 4,2 kW. Og jeg føler ikke for å belaste det elektriske systemet mitt på det nivået over lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...