Gå til innhold

Nå åpner alle Supercharger-stasjoner i Nederland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Edit: for ordens skyld: dette gjelder land hvor man kjører på riktig side av veien. For land hvor man kjører på feil side av veien (primært bilprodusenter som jakter det japanske og britiske markedet), så er venstre bak riktig plassering.

Og for å passe til både høgre og venstrekøyring så er ladeport midt på bak og eit brukbart alternativ, då er det tilgjengeleg frå begge sider om det er litt lengde på ladekabelen. Ulempen er at kabelen kan vere utsatt og at det kan vere trangt ved lukeparkering.

Om det er mest bilar på vegen i land med høgre eller venstrekøyring er eg usikker på.

Lenke til kommentar
Samms skrev (47 minutter siden):

Og for å passe til både høgre og venstrekøyring så er ladeport midt på bak og eit brukbart alternativ, då er det tilgjengeleg frå begge sider om det er litt lengde på ladekabelen. Ulempen er at kabelen kan vere utsatt og at det kan vere trangt ved lukeparkering.

Om det er mest bilar på vegen i land med høgre eller venstrekøyring er eg usikker på.

Jeg har hatt midt på (Leaf) og det fungerer greit på korte biler. På en bil med lenge som Tesla Model X er det helt håpløst, siden man i P-hus da gjerne må parkere helt inntil veggen. Da blir det vanskelig å få plugget i kabelen. 

Bak på bilen er det dessuten svært skittent og ofte en haug snø. Foran samler det seg også snø og det lett fryse fast. Det var mye mer trøbbel med ladeluka på Leafen enn det er på Teslaene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Fordi som Sverre også er inne på: det er det eneste logiske stedet å ha tanklokket. Det. Eneste. For å bruke hans argumenter og forklare det på en annen måte (i tilfelle det av en eller annen merkelig grunn var vanskelig å forstå han).

1: Hva sier forsikringsbransjen om sikker parkering? 100% av dem sier du skal rygge inn for å redusere risiko så mye som mulig. Med andre ord er ladelukens beste plassering et eller annet sted bak på bilen.

2: Store deler av Europa bor i byer og vi har mye gateparkering. Vi har mye gateparkering med lademuligheter i Norge også, så dette gjelder i høyeste grad også oss bondeknøler som bor oppe i steinrøysa i nord. Når man gateparkerer er det uten tvil mest trafikksikkert å parkere med kjøreretningen, siden føreren da er nærmest trafikken og har best utsikt. I flere land er det også forbudt å parkere mot kjøreretningen (blant annet nabolandet vårt Sverige). Med andre ord er ladelukens beste plassering et eller annet sted på høyre side av bilen, som er parkert mot fortauet.

Legger man sammen de to argumentene, så får man den ubestridte fasiten på hvor ladeluken bør stå: et sted bak på høyre side.

Alle står selvsagt fritt til å påstå at man må ha den andre steder fordi man har for liten garasje, for stor bil, er for tjukk til å gå rundt bilen osv. Det er lov det. Men det endrer ikke fasiten for hva som er den objektivt sett beste plasseringen.

Edit: for ordens skyld: dette gjelder land hvor man kjører på riktig side av veien. For land hvor man kjører på feil side av veien (primært bilprodusenter som jakter det japanske og britiske markedet), så er venstre bak riktig plassering.

Du svarte ikke på hvorfor det var best å ha tanklokket på fossilbiler på høyre side. 

Rygge inn er jeg enig i. Så ladeluken bør være bak. Men lading ved gateparkering utgjør en bitte liten andel av total lading. Da blir det merkelig å la det være styrende for hvor ladeporten skal plasseres. Jeg strekker mye heller ladekabelen bak bilen de ytterst få gangene jeg gateparkerer (det går helt fint å ha ladekabelen ut mot veien, den stikker ikke lengre ut enn speilet), enn å måtte gå rundt bilen for å plugge i alle de andre gangene jeg lader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Du svarte ikke på hvorfor det var best å ha tanklokket på fossilbiler på høyre side. 

Rygge inn er jeg enig i. Så ladeluken bør være bak. Men lading ved gateparkering utgjør en bitte liten andel av total lading. Da blir det merkelig å la det være styrende for hvor ladeporten skal plasseres. Jeg strekker mye heller ladekabelen bak bilen de ytterst få gangene jeg gateparkerer (det går helt fint å ha ladekabelen ut mot veien, den stikker ikke lengre ut enn speilet), enn å måtte gå rundt bilen for å plugge i alle de andre gangene jeg lader. 

For mange er lading ved gateparkering en daglig affære, og den eneste måten de faktisk kan lade utenom hurtigladere. På seg selv kjenner man ikke andre, brukssitruasjoner er forskjellige for alle.

Jeg vil også påstå at en ladekabel nok vil være vesentlig mer utsatt enn ett  innfoldet speil.

Utover for gatelading vil det imidlerid være tilfeldig hva som gir mest ulempe med høyre eller venstre side. F.eks For min garasje, er venstre foran eller høyre bak klart enklest. Venstre bak ville betydd mye klatring over eller under ladekabler. Da står vi igjen med at det eneste konsistente tilfellet vi kan peke på hvor plassering gir en ulempe/fordel er for gateparkering da det er helt og holdent knyttet til kjøreretningen.

 

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

For mange er lading ved gateparkering en daglig affære, og den eneste måten de faktisk kan lade utenom hurtigladere. På seg selv kjenner man ikke andre, brukssitruasjoner er forskjellige for alle.

Ser virkelig ingen grunn til å tilpasse seg fattigfolket som må bo i trange hybler uten egen parkeringsplass. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bengt Who said:

Ser virkelig ingen grunn til å tilpasse seg fattigfolket som må bo i trange hybler uten egen parkeringsplass. 

Den kommentaren er jo megetsigende om deg og dine holdninger.

Forøvrig kan du trøste deg med at du kan fint bruke et tosifret antall millioner på en leilighet i oslo og forsatt være avhengig av gateparkering.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Forøvrig kan du trøste deg med at du kan fint bruke et tosifret antall millioner på en leilighet i oslo og forsatt være avhengig av gateparkering.

Det sier mer om at deler av Oslo var bygget i en tid der personbilismen var langt mindre utbredt og at det ikke er gjort i en håndvending å tilpasse bygningsmassen og annet areal til den tiden vi lever i nå. Spesielt når sterke politiske krefter ikke ønsker en slik modernisering. Det er til og med et sterkt politisk press (også gjennom lover, forskrifter og reguleringer) at selv nye bygg ikke skal bygges med tilstrekkelige parkeringsmuligheter for nåtida. Folk viftes, veives, dyttes, lokkes, sluses, hales og dras mot kollektivtransporten i stedet for. Dette massive presset gjennom årtier mot kollektivt har satt sine spor. Er det ikke 55% eller noe sånt som bruker kollektivt til og fra jobben i Oslo? Skyhøyt over resten av landet der majoriteten av landets innbyggere bor. (Oslo har vel rundt 13-19% av innbyggerne alt etter hvordan man regner)

Lenke til kommentar
21 hours ago, sverreb said:

For mange er lading ved gateparkering en daglig affære, og den eneste måten de faktisk kan lade utenom hurtigladere. På seg selv kjenner man ikke andre, brukssitruasjoner er forskjellige for alle.

Jepp, for mange vil det være en daglig affære. -Og for mange andre vil det være en daglig affære å parkere i en garasje, som i de fleste tilfeller er trang (de fleste garasjer, i alle fall i Norge og resten av Europa, ble bygd på en tid da gjennomsnittsbilen var mindre). Jeg vet ikke om det finnes tall eller statistikk på hva som er mest vanlig, når man legger til at en del byboere også bruker garasjeanlegg i kjellere og lignende, som også ofte er trange. Et helt ubestridt faktum er at når du går ut av bilen, trenger du en avstand til veggen ved siden av på minst 60 cm. Skal du plugge inn en ladeledning på den andre siden, trenger du minst 50 cm der også. (Begge målene bør vel helst være større med skitten bil om vinteren.) -Hvilket vil si at høyre side for ladekabler helt klart krever mer plass i garasjer. -I land med høyrekjøring.

Med andre ord finnes det gode argumenter for både høyre og venstre side. Ferdig snakka! Det beste hadde selvfølgelig vært sånn som Porsche, med port på begge sider (men helst bak på bilen).

Skjøteledning, som folk har vært inne på, er et veldig dårlig alternativ. Moderne ladere har væskekjølte kabler for å unngå å måtte øke tversnittet på lederne (og dermed diameter og vekt på selve kabelen), pga de enorme strømmengdene som går der. Væskekjøling er jo ikke umulig å få til med en skjøteledning, men det hadde gjort kabelen veldig komplisert. Det hadde også krevd noe aktiv elektronikk for å håndtere handshake o.l. på en betryggende måte, og fortelle laderen at "ja, dette er en godkjent skjøteledning". 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (23 timer siden):

For mange er lading ved gateparkering en daglig affære, og den eneste måten de faktisk kan lade utenom hurtigladere. På seg selv kjenner man ikke andre, brukssitruasjoner er forskjellige for alle.

Jeg vil også påstå at en ladekabel nok vil være vesentlig mer utsatt enn ett  innfoldet speil.

Utover for gatelading vil det imidlerid være tilfeldig hva som gir mest ulempe med høyre eller venstre side. F.eks For min garasje, er venstre foran eller høyre bak klart enklest. Venstre bak ville betydd mye klatring over eller under ladekabler. Da står vi igjen med at det eneste konsistente tilfellet vi kan peke på hvor plassering gir en ulempe/fordel er for gateparkering da det er helt og holdent knyttet til kjøreretningen.

Selvsagt, enkelte gateparkerer hele tiden. Men de som må lade ved langsparkering i gata er uansett et bitte lite mindretall. Mange gateparkeringer i utlandet er dessuten av skrå-typen, ikke langsetter som i Norge. Så det er bare en del av de som gateparkerer dette gjelder. Skal vi tilpasse alt etter disse få?

Ladekabel er mer utsatt ja, men ikke fra passerende biler. Det største problemet med skader ved gateparkering er hærverk. Jeg har hørt en del historier om ladekabler som har blitt ødelagt ved slag, spark, draing osv. Spesielt natt til lørdag og søndag. Slik sett ville jeg mye heller hatt ladepluggen ut mot veien enn inn mot fortauet der folk går. 

Hvorfor måtte du klatret over ladekabelen? Min ligger pent på gulvet, ikke spesielt vanskelig å skritte over den. Henger den i lufta er den for kort. 

I garasjen min hadde det spilt liten rolle hvor ladeporten er, jeg har god plass på alle siden til plassering av ladekabel. Konas bil parkeres derimot ute på gårdsplassen, den rygges helt inntil en vegg (slik at leieboer også kommer ut med sin bil). Ladeport på høyre side hadde der vært helt håpløst, det er vel maks 20cm plass fra bilen til veggen og fra bakenden til gelenderet på trappa. Venstre bak er best her, men både venstre foran og midt foran hadde fungert. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Selvsagt, enkelte gateparkerer hele tiden. Men de som må lade ved langsparkering i gata er uansett et bitte lite mindretall. Mange gateparkeringer i utlandet er dessuten av skrå-typen, ikke langsetter som i Norge. Så det er bare en del av de som gateparkerer dette gjelder. Skal vi tilpasse alt etter disse få?

Ja, hvorfor er det engang et spørsmål. Når alt annet ellers er likt skal vi selvfølgelig vise slike hensyn. (Og hvor få det er kan nok diskuteres, særlig i tettere befolkede områder enn Norge) . At det varierer fra parkeringsplass til parkeringsplass (som ikke er gateparkering) hva som er den mest praktiske plasseringen betviles ikke, men for alle som har fordel av plassering på ene siden vil det være ca like mange som har fordel av den andre. Det som stikker seg ut er gateparkering hvor passasjersiden er den åpenbart riktige siden.

2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvorfor måtte du klatret over ladekabelen? Min ligger pent på gulvet, ikke spesielt vanskelig å skritte over den. Henger den i lufta er den for kort. 

Jeg foretrekker å ha oppheng langs veggen slik at den ikke er utsatt for å tråkkes på, og slik at det er mindre vekt på kontakten. Kabler bør egentlig ikke ligge på bakken.  Min parkeringsplass er slik at jeg uansett må inn med fronten først

Ingenting i veien for å la den ligge på bakken om jeg absolutt ville men den vil uansett stikke et stykke ut i en bue fra bilen og ha en drøy meter kabel hengene i løse lufta, det blir uansett noe som ville vært i veien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...