Gå til innhold

Nå åpner alle Supercharger-stasjoner i Nederland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Går utfra at det betyr at Tesla har funnet måter å tilpasse ladestasjonene til den myriaden av plasseringer av ladeportene som finnes i elbil-verdenen. Håper det i hvertfall...

Så Tesla skal tilpasse seg allslags tullete plasseringer av ladeporter? (kremt Audi..) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Hanhijnn said:

Går utfra at det betyr at Tesla har funnet måter å tilpasse ladestasjonene til den myriaden av plasseringer av ladeportene som finnes i elbil-verdenen. Håper det i hvertfall...

Det blir vel heller bileigar som må skaffe seg skøyteledning.😉

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (43 minutter siden):

Så Tesla skal tilpasse seg allslags tullete plasseringer av ladeporter? (kremt Audi..) 

Hvis man skal være realistisk, så er det vel det som er lettest og raskest å gjennomføre i praksis. At Tesla modofiserer ladestasjonene sine til å kunne brukes på langt flere biltyper. Det er jo Tesla som er framoverlent og "på ballen" her.

Men i tillegg så bør selvfølgelig alle elbil-produsenter flytte ladeporten sin på framtidige biler til rett plass. For å gjøre det enklest mulig for både bileier og ladeoperatører. Men det krever jo at produsentene blir enige om en standard, eller at EU trer en standard ned over hodet på dem. Det siste er nok det mest realistiske.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Håper de snart åpner i resten av Europa også. Så kan jeg bruke bare Tesla-ladere når jeg skal feriere på kontinentet med min 2017 Hyundai IONIQ 28kwh. Plutselig så er plassering på ladeluken genial på denne elbilen - akkurat lik som på Tesla-bilene. 
 

God tilgang på hurtigladere gjør denne elbilen til det beste kjøpet blant rimelige bruktbiler. Ingen kommer i nærheten 2017-modell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Hvis man skal være realistisk, så er det vel det som er lettest og raskest å gjennomføre i praksis. At Tesla modofiserer ladestasjonene sine til å kunne brukes på langt flere biltyper. Det er jo Tesla som er framoverlent og "på ballen" her.

Men i tillegg så bør selvfølgelig alle elbil-produsenter flytte ladeporten sin på framtidige biler til rett plass. For å gjøre det enklest mulig for både bileier og ladeoperatører. Men det krever jo at produsentene blir enige om en standard, eller at EU trer en standard ned over hodet på dem. Det siste er nok det mest realistiske.

Burde ikke heller Tesla tilpasse seg Europa? Her i det siviliserte samfunnet er tanklokket på høyre bakskjerm, uavhengig av om det er bensin eller strøm du fyller på tanken.

Ja, det finnes unntak, f.eks. en av de dyre folkevognene med nuller i grillen som allerede er nevnt. Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (57 minutter siden):

Burde ikke heller Tesla tilpasse seg Europa? Her i det siviliserte samfunnet er tanklokket på høyre bakskjerm, uavhengig av om det er bensin eller strøm du fyller på tanken.

Ja, det finnes unntak, f.eks. en av de dyre folkevognene med nuller i grillen som allerede er nevnt. Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

Er ingen generell regel om at tanklokket er på høyre siden. Ofte så er det mer avgjørende om bilprodusentens hjemland ligger i et område med venstrekjøring eller høyrekjøring, men heller ikke det er noen gitt regel. Unntak finnes, f.eks. har de fleste varebiler tanklokket slik at det "låses" når førerdøra er lukket. Altså er denne på venstre side i Europa.

Er faktisk slik at produsentene hjelper sjåføren ved at den enten har en pil ved tank-lampa som peker i rett retning av tanklokket, eller "pumpehåndtaket" på symbolet er på samme side som tanklokket. Dette hadde selvsagt vært helt unødvendig merking, om "alle" biler hadde hatt tanklokket på høyresiden.

https://dinside.dagbladet.no/motor/vet-du-hva-denne-betyr/73162131

Blir fort mye moro ut av dette problemet:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Burde ikke heller Tesla tilpasse seg Europa? Her i det siviliserte samfunnet er tanklokket på høyre bakskjerm, uavhengig av om det er bensin eller strøm du fyller på tanken.

Ja, det finnes unntak, f.eks. en av de dyre folkevognene med nuller i grillen som allerede er nevnt. Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

Jeg vet ikke at tanklokket er så standardisert. I høyrekjøringverdenen er imidlertid den åpenbart riktige siden å ha ladeluken på, på høyre side. Det er fordi den eneste situasjonen hvor siden er kritisk er ved lading på gateparkering.

Gateparkerer man så er det i all hovedsak med passasjersiden mot fortauskanten. Er det da en lader der så er det åpenbart at høyre side er der hvor ladeluken bør være (Foran eller bak er ikke viktig i denne situasjonen, men av hensyn til at man bør rygge inn i parkeringsplasser så tilsier det at ladeluke bak er ønskelig, så dermed er passasjersiden bak den åpenbare plassen)

Legg merke til at det er regioner hvor man har lovfestet at man skal parkere med kjøreretningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Burde ikke heller Tesla tilpasse seg Europa? Her i det siviliserte samfunnet er tanklokket på høyre bakskjerm, uavhengig av om det er bensin eller strøm du fyller på tanken.

Ja, det finnes unntak, f.eks. en av de dyre folkevognene med nuller i grillen som allerede er nevnt. Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

Tja, eg har bilar med tanklokket høgre bak, venstre bak og midt på bak. Ein del større varebilar har tanklokkket ved B stolpen så ingeting er standard. Det einaste er vel at bensin eller dieselpåfylling ikkje er midt på framme på nokre moderne bilar. Gamle KDF Wagen hadde vel det og gamle Land Rover hadde tanklokket under førersetet. Dei to siste variantane er heldig vis historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, sverreb said:

Jeg vet ikke at tanklokket er så standardisert. I høyrekjøringverdenen er imidlertid den åpenbart riktige siden å ha ladeluken på, på høyre side. Det er fordi den eneste situasjonen hvor siden er kritisk er ved lading på gateparkering.

Gateparkerer man så er det i all hovedsak med passasjersiden mot fortauskanten. Er det da en lader der så er det åpenbart at høyre side er der hvor ladeluken bør være (Foran eller bak er ikke viktig i denne situasjonen, men av hensyn til at man bør rygge inn i parkeringsplasser så tilsier det at ladeluke bak er ønskelig, så dermed er passasjersiden bak den åpenbare plassen)

Legg merke til at det er regioner hvor man har lovfestet at man skal parkere med kjøreretningen.

Ladeport midt på bak er og eit brukbart alternativ, då er det tilgjengeleg frå begge sider om det er litt lengde på ladekabelen. Ulempen er at kabelen kan vere utsatt og at det kan vere trangt ved lukeparkering.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (12 timer siden):

Burde ikke heller Tesla tilpasse seg Europa? Her i det siviliserte samfunnet er tanklokket på høyre bakskjerm, uavhengig av om det er bensin eller strøm du fyller på tanken.

Ja, det finnes unntak, f.eks. en av de dyre folkevognene med nuller i grillen som allerede er nevnt. Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

Nå røler du fælt. Det er slett ingen regel om tanklokkets plassering på bilen. Heller ikke i det du lettere arrogant kaller for sivilisert samfunn. Hvor nå enn det skulle være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Heldigvis har også den fake premiumprodusenten fra Tyskland skjønt i nyere modeller at tanklokkets eneste riktige sted er høyre bak.

Hvorfor er det riktig å tvinge alle til å gå rundt hele bilen for å fylle? 

Ja, alle mine fossilbiler har hatt lokket på høyre side, og jeg har aldri skjønt hvorfor. Jeg er glad Tesla har skjønt poenget og gjør det enklest mulig å plugge i. Jeg må parkere en del steder det er trangt, og må da "kline" passasjersiden så nærme en vegg eller annen bils passasjerside som mulig (prøv f.eks å bruke ladestasjonene i Paleet P-hus i Oslo). Da er det håpløst om ladeporten er på den siden det er svært trangt. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvorfor er det riktig å tvinge alle til å gå rundt hele bilen for å fylle? 

Ja, alle mine fossilbiler har hatt lokket på høyre side, og jeg har aldri skjønt hvorfor. Jeg er glad Tesla har skjønt poenget og gjør det enklest mulig å plugge i. Jeg må parkere en del steder det er trangt, og må da "kline" passasjersiden så nærme en vegg eller annen bils passasjerside som mulig (prøv f.eks å bruke ladestasjonene i Paleet P-hus i Oslo). Da er det håpløst om ladeporten er på den siden det er svært trangt. 

Grunnen til å ha tankfyllinga på motsatt side av førerdøra er å unngå å slå førerdøra i bensinpumpa eller sokkelen den står på. Ikkje eit problem på nye bensinstasjoner med god plass, men aktuelt på gamle stasjoner der det er trangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Nå røler du fælt. Det er slett ingen regel om tanklokkets plassering på bilen. Heller ikke i det du lettere arrogant kaller for sivilisert samfunn. Hvor nå enn det skulle være.

Kan du være så snill og sitere meg på der jeg sier det er en regel?

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det riktig å tvinge alle til å gå rundt hele bilen for å fylle? 

Ja, alle mine fossilbiler har hatt lokket på høyre side, og jeg har aldri skjønt hvorfor. Jeg er glad Tesla har skjønt poenget og gjør det enklest mulig å plugge i. Jeg må parkere en del steder det er trangt, og må da "kline" passasjersiden så nærme en vegg eller annen bils passasjerside som mulig (prøv f.eks å bruke ladestasjonene i Paleet P-hus i Oslo). Da er det håpløst om ladeporten er på den siden det er svært trangt. 

Fordi som Sverre også er inne på: det er det eneste logiske stedet å ha tanklokket. Det. Eneste. For å bruke hans argumenter og forklare det på en annen måte (i tilfelle det av en eller annen merkelig grunn var vanskelig å forstå han).

1: Hva sier forsikringsbransjen om sikker parkering? 100% av dem sier du skal rygge inn for å redusere risiko så mye som mulig. Med andre ord er ladelukens beste plassering et eller annet sted bak på bilen.

2: Store deler av Europa bor i byer og vi har mye gateparkering. Vi har mye gateparkering med lademuligheter i Norge også, så dette gjelder i høyeste grad også oss bondeknøler som bor oppe i steinrøysa i nord. Når man gateparkerer er det uten tvil mest trafikksikkert å parkere med kjøreretningen, siden føreren da er nærmest trafikken og har best utsikt. I flere land er det også forbudt å parkere mot kjøreretningen (blant annet nabolandet vårt Sverige). Med andre ord er ladelukens beste plassering et eller annet sted på høyre side av bilen, som er parkert mot fortauet.

Legger man sammen de to argumentene, så får man den ubestridte fasiten på hvor ladeluken bør stå: et sted bak på høyre side.

Alle står selvsagt fritt til å påstå at man må ha den andre steder fordi man har for liten garasje, for stor bil, er for tjukk til å gå rundt bilen osv. Det er lov det. Men det endrer ikke fasiten for hva som er den objektivt sett beste plasseringen.

Edit: for ordens skyld: dette gjelder land hvor man kjører på riktig side av veien. For land hvor man kjører på feil side av veien (primært bilprodusenter som jakter det japanske og britiske markedet), så er venstre bak riktig plassering.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...