Gå til innhold

Forskuddskatt?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (2 timer siden):

Står det

"Totalt beregnet skatt i 2022
83 *** kr"

?

Står det "Skattetrekk på hovedinntekt" til høyre for totalt beregnet skatt?

Skal sjekke ut dette nærmere i morgen. Er ganske opptatt med jobb nå.

Men jeg mener å huske at totalskatt var ca 170 tusen. Og så sto det mer til høyre at forskuddskatt var 83 tusen

Lenke til kommentar
ltdata skrev (12 timer siden):

Men jeg mener å huske at totalskatt var ca 170 tusen. Og så sto det mer til høyre at forskuddskatt var 83 tusen

Det stemmer sikkert.

Du må få gjort noe med den forskuddsskatten på 83 tusen dersom du ikke kan betale. Det vil gå til utleggstrekk.

Er det drøyt 20 tusen som forfaller nå?

Lenke til kommentar

Stemmer, jeg klarer betalingen med nød, ved å tømme alt av kontoer. Og med tanke på at jeg er forberedt nå så vil jeg klare resten av betalingene. 

Sikkert sløvt av meg men jeg var rett og slett ikke forberedt på denne mars betalingen og mye penger har gått inn i aksjemarkedet.

Denne forskuddsskatten gjelder kun overskudd fra enkeltmannsforetaket eller min totale inntekt+formue?

Hvis jeg betaler for mye, når får jeg pengene tilbake?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (20 minutter siden):

Denne forskuddsskatten gjelder kun overskudd fra enkeltmannsforetaket eller min totale inntekt+formue?

Hvis jeg betaler for mye, når får jeg pengene tilbake?

Forskuddsskatten gjelder bare enkeltmannsforetaket.

Skatt som du betaler for mye får du tilbake høsten 2023.

Lenke til kommentar

Hva er skatteprosenten på enkeltmannsforetak? 30%? 

Da har jeg jo tjent ca 240 tusen på foretaket. Men det var ikke i fjor. Da var det 99 tusen.

Jeg tror 240 tusen er det jeg har tjent totalt på foretaket. Så jeg er stusser litt over hva som er grunnlaget for forskuddsskatten. Jeg kan sikkert prøve å finne ut det et sted.

Skatteoppgjør for 2021 er vel ikke kommet enda så grunnlaget for forskuddsskatten er vel for året 2020? 

Jeg kan ikke ha tjent 240 tusen bare i 2020. Høres for mye ut. 🤔

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så "enkelt".

Du nevnte et brev. Står det ikke der at du kan endre forskuddskatten dersom du forventer lavere overskudd?

Jo jo, men da jeg endret dette fra 0-0-0 til 0-0-45 tusen. Så økte forskuddsskatten.

Så da virker det som de ikke har registrert noe næringsinntekt på meg? Med tanke på at det sto 0-0-0.

Ville anta at det ville stått feks 99 tusen på en av feltene hvis de hadde registrert næringsinntekt på meg? 🤔

Lenke til kommentar
ltdata skrev (24 minutter siden):

Jo jo, men da jeg endret dette fra 0-0-0 til 0-0-45 tusen. Så økte forskuddsskatten.

Så da virker det som de ikke har registrert noe næringsinntekt på meg? Med tanke på at det sto 0-0-0.

Ville anta at det ville stått feks 99 tusen på en av feltene hvis de hadde registrert næringsinntekt på meg? 🤔

Hva står det på skattekortet du fikk i desember, står det noe på annen inntekt?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (55 minutter siden):

Tenk så uendelig mye enklere alt hadde vært om vi hadde hatt flat skatt i Norge.

Dessverre skal vi her blande inn tusen faktorer for å komme frem til et høyst variabelt tall.

Ja seriøst. Vi lever i 2022 og de kunne vel gjort det mye enklere for folk men enkeltmannsforetak i hvert fall. Må jo ha IQ godt over snittet for å forstå alt dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...