Gå til innhold

Forskuddskatt?

ltdata

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk plutselig et krav fra skatteetaten i dag.

" Utskrevet forskuddsskatt, person" Med frist 15.03.22

Jeg kan aldri huske å ha fått skattekrav i Mars.

Jeg forstår ikke helt hva dette er. Noen som vet?

Problemet er at dette kom brått på og beløpet er ganske høyt. Vet ikke om jeg har nok penger til innbetaling den datoen? Noe jeg kan gjøre?

Edit: Ok, skjønner nå at det har noe med enkelmannsforetaket jeg startet i fjor. 
hmmm. Jeg har fått mye mindre inntekt fra dette i 2021 enn det jeg fikk i i 2022. 

Noen måte å endre forskuddskatten for å gjøre den lavere? Med tanke på at inntekten min fra enkeltmannsforetaket er mye mindre.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som påpekt over her så kan du endre forventet overskudd fra enkeltmannsforetaket slik at forskuddsskatten endres. Forskuddsskatt innbetales fire ganger i året, og første termin er i mars. Dersom du har mye inntekt fra et ENK, lønner det seg å ha en egen skattekonto som du setter av penger på slik at du unngår en kjip situasjon der du plutselig står uten penger til å betale det du egentlig skylder...

Lenke til kommentar

Hmm, men virker som om det er allerede for sent å endre på forventet inntekt? Altså jeg må betale kravet for mars uansett?

Står også dette på sidene deres: Jeg vil endre fordelingen mellom forskuddsskatten og skattetrekket

Kanskje det er en mulighet? Altså få mindre forskuddskatt fremover med heller økt trekk fra lønna? (fra hovedjobben min)

Lenke til kommentar
ltdata skrev (37 minutter siden):

Hmm, men virker som om det er allerede for sent å endre på forventet inntekt? Altså jeg må betale kravet for mars uansett?

Står også dette på sidene deres: Jeg vil endre fordelingen mellom forskuddsskatten og skattetrekket

Kanskje det er en mulighet? Altså få mindre forskuddskatt fremover med heller økt trekk fra lønna? (fra hovedjobben min)

Det kan du gjøre. Du og enkeltmannsforetaket er jo samme "enhet", så det er ett fett hvor skatten kommer fra. Du kan hele tiden endre  forventet inntekt for foretaket ditt, så vil det beregnes ny forskuddsskatt.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Det kan du gjøre. Du og enkeltmannsforetaket er jo samme "enhet", så det er ett fett hvor skatten kommer fra. Du kan hele tiden endre  forventet inntekt for foretaket ditt, så vil det beregnes ny forskuddsskatt.

Ok takk. Skal prøve dette  Jeg regner med innbetaling i mars er for sent og gjøre noe med? Altså få den endret til lavere.

Dumt spm, men hvis jeg f.eks hadde betalt inn all forskuddsskatt basert på tidligere enkeltmannsforetak inntekt, og jeg feks kun får det halve i inntekt fremover. Jeg ville vel da ha sannsynligvis fått tilbake en hel del på skatten senere?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (29 minutter siden):

Ok takk. Skal prøve dette  Jeg regner med innbetaling i mars er for sent og gjøre noe med? Altså få den endret til lavere.

Dumt spm, men hvis jeg f.eks hadde betalt inn all forskuddsskatt basert på tidligere enkeltmannsforetak inntekt, og jeg feks kun får det halve i inntekt fremover. Jeg ville vel da ha sannsynligvis fått tilbake en hel del på skatten senere?

Ingen spørsmål er dumme🙂

Hvis du betaler for mye forskuddsskatt, så vil du bare få tilbake mer senere. Det er heller ikke for seint å endre. Bare å logge inn på din side å endre inntekt. Jeg var nylig gjennom det samme, så bare spør om du lurer på noe.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (13 minutter siden):

Ingen spørsmål er dumme🙂

Hvis du betaler for mye forskuddsskatt, så vil du bare få tilbake mer senere. Det er heller ikke for seint å endre. Bare å logge inn på din side å endre inntekt. Jeg var nylig gjennom det samme, så bare spør om du lurer på noe.

Tusen takk!

Det med skatt er noe jeg synes er vanskelig og komplisert. 

Jeg kommer tilbake til deg senere med noen spørsmål

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (22 timer siden):

Ingen spørsmål er dumme🙂

Fra skatteetaten: 

" Skatteetaten bruker informasjon om næringsinntekten din fra siste tilgjengelige skatteoppgjør for å regne ut hvor mye forskuddsskatt du skal betale.

Dersom næringsinntekten din blir lavere eller høyere enn forventet bør du endre forskuddsskatten slik at du slipper å betale for mye eller for lite forskuddsskatt. 

Logg inn og endre forskuddsskatten

Du må anslå så godt du kan hvor mye næringsinntekt du kommer til å få i år.

I skjemaet finner du kategorien "Næring". "Annen næring" er vanligst. Der vil du finne forventet næringsinntekt og du kan endre beløpet. Husk å endre i både "Overskudd annen næring" og "Personinntekt - annen næring".

Sykepenger til næringsdrivende fra NAV er en trekkfri ytelse, noe som betyr at NAV ikke trekker skatt ved utbetaling. Ytelsen er imidlertid skattepliktig, du må derfor passe på at du betaler forskuddsskatt også av sykepengene. Sykepenger for næringsdrivende føres i en egen post i skattekortsøknaden som du finner under kategorien "Næring".

Skjermbilde-skatteetaten.png

Så hvis jeg forstår riktig:

- Skal jeg skrive 0 i første felt fordi jeg ikke har betalt noe forskuddskatt hittil i år

- I felt 2 og 3 skal fylle ut identisk beløp. Siden jeg har bare et enkelmannsforetak, og ikke ulike næringer?

Og jeg skal fylle inn beløpet jeg tror jeg vil tjene før skatt for mitt enkelmannsforetak for hele 2022?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (19 minutter siden):

Fra skatteetaten: 

" Skatteetaten bruker informasjon om næringsinntekten din fra siste tilgjengelige skatteoppgjør for å regne ut hvor mye forskuddsskatt du skal betale.

Dersom næringsinntekten din blir lavere eller høyere enn forventet bør du endre forskuddsskatten slik at du slipper å betale for mye eller for lite forskuddsskatt. 

Logg inn og endre forskuddsskatten

Du må anslå så godt du kan hvor mye næringsinntekt du kommer til å få i år.

I skjemaet finner du kategorien "Næring". "Annen næring" er vanligst. Der vil du finne forventet næringsinntekt og du kan endre beløpet. Husk å endre i både "Overskudd annen næring" og "Personinntekt - annen næring".

Sykepenger til næringsdrivende fra NAV er en trekkfri ytelse, noe som betyr at NAV ikke trekker skatt ved utbetaling. Ytelsen er imidlertid skattepliktig, du må derfor passe på at du betaler forskuddsskatt også av sykepengene. Sykepenger for næringsdrivende føres i en egen post i skattekortsøknaden som du finner under kategorien "Næring".

Skjermbilde-skatteetaten.png

Så hvis jeg forstår riktig:

- Skal jeg skrive 0 i første felt fordi jeg ikke har betalt noe forskuddskatt hittil i år

- I felt 2 og 3 skal fylle ut identisk beløp. Siden jeg har bare et enkelmannsforetak, og ikke ulike næringer?

Og jeg skal fylle inn beløpet jeg tror jeg vil tjene før skatt for mitt enkelmannsforetak for hele 2022?

Riktig for felt 1.
I felt 2 og 3 legger du inn forventet overskudd fra enkeltmannsforetaket. Overskuddet er inntekter minus utgifter. Eks mva dersom du er mva registrert.

Husk at det er noen felter over der hvor inntekt fra din vanlige jobb er oppgitt.

Lenke til kommentar

Takk. Var i direkte kontakt med skatteetaten. Fikk svar der.

Nei nå skjønner jeg ikke mye.

Disse feltene var tomme hos meg, når jeg fyller de inn med forventet inntekt fra enkeltmannsforetaket for 2022 så økte forkskuddskatten!

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar

niks.

0

45 000

45 000

Forskuddsskatten økte etter det.

Mistenker at jeg ikke har levert skattemelding for næringsdrivende ser jeg. 

At jeg bare har registrert inntekten fra enkelmannsforetaken på "inntekten" min i personskattemeldingen.

Husker ikke helt hva jeg gjorde

Lenke til kommentar

Ingenting i inboksen min på enkelmannsforetaket.

Det er en litt lang historie dette.

Startet å selge noe på internett og tjente små beløp. Så ettehvert ble det mer omsetning. Tenkte ikke noe særlig mer over det. Så skjønte jeg etterhvert at dette må registreres.

Gjorde dette. Men for sent. Så hvis jeg ikke husker feil så fant jeg ut hvor mye jeg hadde omsatt for for tidligere år og registrerte alt dette. Sannsynligvis på personinntekten, siden enkelmannsforetaket ikke hadde blitt registrert enda, om jeg ikke husker feil.

Fikk en dundrende restskatt ;)

Mistenker at jeg må levere skattemelding for næringsdrivende nå? Og sikkert MVA avgift?

Komplisert for meg dette.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (21 minutter siden):

Hva skjer hvis du fyller inn 0, 0, 0?

Da endres ikke forskuddsskatten. Da forblir tallet 83 tusen som var det opprinnelige kravet.

Så det er litt merkelig. Virker som at hvis jeg legger til et tall der så blir det lagt til et annet tall som jeg ikke kan se. 

Men jeg har som sagt ikke levert næringsoppgave eller hva det heter, jeg førte bare det jeg hadde tjent på enkeltmannsforetaket inn på " annen inntekt" på min personlige selvangivelse.

🤔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...