Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) Er betalt, knotete og uoptimalisert programvare fra Microsoft det eneste gyldige her i verden, forresten? Det fins nå mye annet enn PP og Word, som Keynote, Pages, LibreOffice Presenter og Writer, osv. Endret 16. februar 2022 av Memento scientiam 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 21 minutes ago, Memento scientiam said: Er betalt, knotete og uoptimalisert programvare fra Microsoft det eneste gyldige her i verden, forresten? Det fins nå mye annet enn PP og Word, som Keynote, Pages, LibreOffice Presenter og Writer, osv. Enig, men de er også knotete å bruke egentlig. Tror apper som Notion er fremtiden her, enklere å knytte forskjellige temaer sammen, lage notater og beholde link til kilden. Jeg vil ha en database over alt i samme app, ikke et rot av filer over mange programmer, hvor det er umulig å finne fram til det man trenger når man trenger det, og man begynner fra starten av hver gang som gjør det enda mer rotete. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Kva som er ein god power-point presentasjon kjem nok også veldig mykje ann på kva du skal undervise i og ikkje minst korleis du utformar presentasjonen. Konklusjonen som artikkelen referer til er at ettersom hjernen brukar dei same områda til å prosedere tekst og tale så blir det for vanskeleg å få med seg begge delar når du les og høyrer to forskjellige ting. Det må bety at det finnes to "korrekte" måtar å bruke powerpoint på: Enten må presentasjonen ryddast slik at forelesaren fortell det som er viktig og brukar presentasjonen til å illustrere ved hjelp av enkle figurar eller bilete. Eller så må du samanfatte presentasjonen slik at teksta som står på skjermen er lik det som blir sagt. Ein presentasjon der forelesaren les opp berre akkurat det som står på skjermen vil ofte være kjedelige presentasjonar, men det har ei forsterka læreeffekt at ein også blir fortalt kva som er viktig framfor å berre lese presentasjonen sjølv. Om ein held presentasjonar der det står eit heilt avsnitt med tekst på skjermen som tilhøyraren skal lese samtidig som du snakker om heilt andre ting så blir det sjølvsagt ein håplaus presentasjon omtrent på høgde med at du har to forelesarar der den eine les opp teksta medan den andre snakker om teksta. Eg vil også tru at jo "kjedeligare" og meir faktabasert presentasjonen din er jo lettare er det å falle av, samtidig så trur eg at det totale utbyttet av presentasjonen blir betre om faktaopplysningane også står på skjermen. Ein kan sjølvsagt presentere budsjettet og berre lese opp tala medan det på skjermen er eit vakkert naturbilde eller berre ei pil som peikar oppover, men det vil nok kreve langt større konsentrasjon blant tilhøyrerane om ein både skal høyre og huske alle tala for å henge med i presentasjonen når ein ikkje har visuelle hjelpemiddel til å huske tala. Skal du derimot halde ein inspirerande presentasjon der målet er at tilhøyraren skal sitte igjen med eit inntrykk og ikkje faktaopplysningar så vil det nok være betre å få innhaldet fortalt på ein engasjerande måte enn å lese innhaldet som tekst. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 fuzzy76 skrev (6 timer siden): Mitt tips er å bruke notatfunksjonen i Powerpoint til teksten. Alternativt ha et eget forelesningsmanus i Word. Folk som er gode på presentasjoner og underviser i presentasjonsteknikk sier faktisk at hvis folk skjønner alt du formidlet kun ved å se på slidene dine har du gjort det feil. Nå er det ikke for egen del at jeg har tekst på slidene. Det er for å gi elever som ikke tar notater og de som ikke er til stede i undervisningen et dokument de kan se på i forbindelse med vurderingssituasjoner senere. Forstår at jeg kanskje gjør de en bjørnetjeneste med å gi dem i pose og sekk. Det er nok som andre sier her en fallskjerm for elever som ikke følger med. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Dassen skrev (2 timer siden): Nå er det ikke for egen del at jeg har tekst på slidene. Det er for å gi elever som ikke tar notater og de som ikke er til stede i undervisningen et dokument de kan se på i forbindelse med vurderingssituasjoner senere. Forstår at jeg kanskje gjør de en bjørnetjeneste med å gi dem i pose og sekk. Det er nok som andre sier her en fallskjerm for elever som ikke følger med. Er det et poeng at elevene kun skal lære av selve presentasjonen, eller burde det være totalt likegyldig om de får alt eller intet med seg fra presentasjonen, men får med seg lærdommen via en god powerpoint der man bruker notatfeltet? Det aller viktigste, i mine øyne, er at de får det med seg. Ikke hvordan. Dessuten, notatene skal jo heller ikke være alt du kan om emnet. En god presentasjon har som sagt noen få punkter, eller ett eller to bilder eller annen illustasjon. Og notatene skal være små korte setninger man bruker for å minne på punktene og gjerne nøkkeltall, så man har nok punkter til å kunne snakke rundt punktet/punktlista. Men ellers skal jo det meste sitte i hodet til foreleser. Da vil det og følge at de som ikke klarer å få noe ut av notatene dine, så har de for lite kunnskap, og må selv ut å søke infoen. Men punktene og de små setningene kan være det som peker de i retning av hvor infoen er hentet fra. Og da kan de finne det og lære av det, om de orker litt innsats. Og orker de ikke, er de vel uansett "fortapt"... Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Snowleopard skrev (1 time siden): *Snip* Det virker som vi er på bølgelengde egentlig. Powerpointene mine består hovedsaklig av figurer, illustrasjoner og nøkkelsetninger som alene gir et slags minimum av hva eleven skal kunne. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 22 hours ago, Dassen said: Nå er det ikke for egen del at jeg har tekst på slidene. Det er for å gi elever som ikke tar notater og de som ikke er til stede i undervisningen et dokument de kan se på i forbindelse med vurderingssituasjoner senere. Nå begynner det å bli noen år siden jeg gikk på videregående, men dere gir vel enda elevene pensumbøker vel? Så om de er syke en dag så kan de evt klare å lese opp en del av det du underviste i pensumbøkene. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 xaco skrev (3 minutter siden): Nå begynner det å bli noen år siden jeg gikk på videregående, men dere gir vel enda elevene pensumbøker vel? Så om de er syke en dag så kan de evt klare å lese opp en del av det du underviste i pensumbøkene. Ingen som får bøker når man er på videregående, høyskole eller universitet. Jeg måtte selv betale for mine pensumbøker. Å kjøpe brukte bøker var en mulighet, om ikke de var av feil versjon eller det var en helt ny bok på lista. Om du er av en årgang som fikk bøker, så tipper jeg du må være pensjonert eller rett i nærheten av pensjonsalder, for jeg er ingen ungfole selv, men hater å innrømme det. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 2 minutes ago, Snowleopard said: Ingen som får bøker når man er på videregående, høyskole eller universitet. Jeg måtte selv betale for mine pensumbøker. Å kjøpe brukte bøker var en mulighet, om ikke de var av feil versjon eller det var en helt ny bok på lista. Om du er av en årgang som fikk bøker, så tipper jeg du må være pensjonert eller rett i nærheten av pensjonsalder, for jeg er ingen ungfole selv, men hater å innrømme det. Jeg har noen tiår igjen til pensjonsalder altså. Ble vel gratis skolebøker da jeg gikk i 2.klasse i 07/08. Så joda, de har hatt gratis skolebøker for vgs elever. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 xaco skrev (3 minutter siden): Jeg har noen tiår igjen til pensjonsalder altså. Ble vel gratis skolebøker da jeg gikk i 2.klasse i 07/08. Så joda, de har hatt gratis skolebøker for vgs elever. Ja, da er du yngre enn meg, og dette hadde gått meg hus forbi og/eller at jeg rett og slett ikke festet til meg den infoen. Trodde det fortsatt var slik, for jeg mener guttungen min, som er yngre enn deg igjen, måtte dekke sine bøker. Men ser at han muligens falt under unntaksregel siden han gikk elektro. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/videregaende-skole/lareboker--utstyr/?path=cehmkdicehmkdl Men han fikk vel utstyrsstipend, som jeg oppfattet som at skulle dekke bøker og laptop, og kanskje endel ekstra, litt avhengig av hva utdannelsen krevde. Ser ut som skoleåret 07/08 var da alle fikk gratis skolebøker. https://www.tv2.no/a/12421704/ Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 På Blindern var jevnt over lærerne som brukte tavla betydelig mer givende å lære av enn de som brukte kraftpunkter. Håpløst å improvisere med publikum om du bare står der og leser fra manus. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Okapi skrev (2 timer siden): På Blindern var jevnt over lærerne som brukte tavla betydelig mer givende å lære av enn de som brukte kraftpunkter. Håpløst å improvisere med publikum om du bare står der og leser fra manus. Det er uansett ikke Powerpoint sin skyld, men foreleseren. Hjelper ikke om Powerpointpresentasjonen er aldri så god, om foreleser er alt for låst i denne, og ikke klarer å engasjere publikummet sitt. Dessverre er mange for opprømt av Powerpointsliden, at de ikke jobber tilstrekkelig med selve presenteringen. Her er det svært mange som feiler. 😎 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå